וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח מבקר המדינה: תוכנית "ממשל זמין" העבירה לחברות כוח אדם כספים בגין עובדים שאינם שלהן

אור הירשאוגה

6.5.2009 / 16:02

בין ממצאי הדו"ח: חריגות מהותיות מלוחות זמנים ותקציבים, ועובד שדיווח על 37 שעות עבודה רצופות



דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום מעלה שורה של טענות קשות כנגד ניהולו של "ממשל זמין" - אגף הכפוף לאגף חשכ"ל האמון על הקמת תשתית טכנולוגית להעברת שירותי ממשל לאינטרנט. פרויקט ממשל זמין מוכר בעיקר בזכות הפורטל למשרדי הממשלה Gov.il.



הדו"ח משקף את ממצאיה של בדיקה שערך המבקר באגף ממשל זמין במהלך 2007-2008. בין הנושאים בהם עוסק הדו"ח: העברת כספים לחברות כוח אדם בגין עובדים שאינם שלהן, מתן סמכויות ניכרות בידי עובדים חיצוניים, לעיתים בניגוד לכללי מנהל תקין ותוך היעדר בקרה ניהולית מטעם הממשלה, וחריגות בתקציב ובלוחות הזמנים שיועדו לפרוייקטים. נכון להיום מועסקים באגף שבראשו עומד בועז דולב כמאה מפתחים.



מיליוני שקלים לחברות שלא זכו במכרז



"במשך שנים העביר המשרד תשלומים במיליוני שקלים מתקציב ממשל זמין לחברות שלא זכו במכרז ושלא כרת עמן הסכם, וכן העביר תשלומים תמורת עבודתם של עובדים חיצוניים שלא כרת עמם הסכם ואשר לא היו עובדי חברות כוח האדם או בתי התכנה שזכו במכרז" - כך קובע המבקר.



עוד מוסיף הדו"ח כי "חברות שזכו במכרזים לאספקת כוח אדם במקצועות המחשוב שימשו צינור להעברת תשלומים לחברות שלא זכו במכרזים". העברה זו של כספים התאפשרה על ידי נוהל במסגרתו אפשר החשכ"ל לחברות ולבודדים "לצרף חשבונות או חשבוניות לחשבוניות שמגישות חברות שזכו במכרז ושילם את תמורתן, לרבות עמלה בשיעור 1.5%, לחברות כוח אדם שזכו במכרז", זאת בניגוד לכך ש"בהסכם עם המשרד התחייבו החברות להיות המעסיק של העובדים שתמורתן ידרשו תשלום מן המשרד".
כפועל יוצא של ביקורת זו, ממשל זמין העביר לחברות כוח האדם כספים בגין עובדים שאינם שלהן.
אחד מעובדים אלו, לפי הדו"ח, הנו מנהל ממשל זמין עצמו, בועז דולב.



בתשובתו של החשכ"ל בנושא זה נכתב כי "ההחלטה שהתקבלה על ידי סגן בכיר לחשב הכללי בשיתוף עם חשבות משרד האוצר הייתה להמתין למכרז החדש בנושא כוח אדם". דו"ח המבקר קבע כי החלטה זו "אישרה למעשה לקיים גם בעתיד מצב בלתי תקין שנמשך שנים".



מעבר לטענות אלו, כותב המבקר כי בפברואר 2008 בדקה יחידת הביקורת את התשלומים לחברת כוח האדם שנעשו בעבור עובד חיצוני. בין ממצאי הבדיקה: "דיווח על עבודה רצופה של 37 שעות", "ריבוי של דיווחים ידניים על גבי דוח הנוכחות" ו"חוסר אחידות בכתב" המופיע בדיווחים.



בנוסף מציין הדו"ח כי "עלות שכרם של חלק גדול מן העובדים החיצוניים המועסקים בפרויקט ממשל זמין גבוהה מאוד, ואף עולה על זו של עובדים בכירים בשירות המדינה". הדו"ח קובע כי עלות השכר החודשי של כשליש מעובדי ממשל זמין ותהיל"ה, בהם עובדים המועסקים במשרד כעובדים חיצוניים שמונה שנים ואף יותר, הייתה בין 28,000 ל-50,000. יש לציין כי המבקר אינו מציג השוואה בין שכרם של עובדי האגף לשכר הממוצע בתפקידים המקבילים או לשכר השעתי המוצע במכרזי החשב הכללי לתפקידים אלו.



נושא אחר שטופל בדו"ח הוא מתן סמכויות רחבות בידי עובדים שאינם עובדי ממשל, כגון סמכויות העסקה והשתתפות בדיונים תקציביים הנוגעים להעברת כספים לחברות המעסיקות אותם בפועל. על ביקורת זו השיב החשכ"ל כי היא מקובלת.



ב-2004 עוגן ניהולו של אגף ממשל זמין בחשכ"ל בתוכנית עבודה שכללה הערכות על התקציב שידרש לממשל זמין לשם השלמתם של פרוייקטים שונים, ביניהם יצירת שירות תשלומים ממשלתי מקוון, ויצירת מערכת טפסים מקוונת. האומדן שנקבע לתקציב הכולל לביצועם של הפרויקטים השונים עמד על 70 מיליון שקל. גמר הביצוע, לפחות לגבי חלקם של הפרוייקטים, תוכנן ל-2006. דו"ח המבקר מסכם כי למרות הוצאות של 158 מיליון שקלים מ-2004 ועד מחצית 2008, העבודה על הפרוייקטים לא הסתיימה ויעדיהם לא הושגו. הדו"ח ממשיך ומפרט כי על הוצאות אלו נוספו עוד כ-43 מיליון שקלים שהוקצו לאגף בשנים 2002-2008 - סה"כ 201 מיליון שקלים. על כך השיב החשכ"ל למשרד מבקר המדינה כי "ממשל זמין מעולם לא היה 'פרוייקט' עם תאריך התחלה ותאריך סיום. מדובר בדלפק השירות של הממשלה באינטרנט (e-Government) אשר לא יכול להיות לו מועד סיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully