וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק במספר תלונות העובדים על תנאי העסקתם

חיים ביאור

6.5.2009 / 16:03

עמותת קו לעובד: "המשבר הכלכלי החריף את מצוקת העובדים". בין התלונות הנפוצות: חופשות כפויות, קיצוצים רחבים בשכר ושעות נוספות ללא תשלום

באפריל 2009 חלה עלייה של 20% בתלונות של עובדים לעמותת קו לעובד על פגיעה בתנאי העסקתם עקב המשבר הכלכלי. כך עולה מדו"ח של קו לעובד, העוסקת בהגנה על עובדים. לדברי מנכ"ל העמותה, חנה זוהר, בין הפונים נמנים לראשונה עובדים מהמעמד הבינוני, כגון אלה המועסקים בחברות היי-טק ומפעלי תעשייה ותיקים, ולא רק עובדים משכבות חלשות.

מהדו"ח עולה, כי המשבר הכלכלי הנוכחי הביא לתופעה דרקונית במיוחד: הוצאת העובדים לחופשה ללא תשלום במקום לפטרם ("פיטורים ללא פיטורים"). מדובר בעובדים שהמעסיק החליט להוציאם לחופשה ללא תשלום בלי שנתנו את הסכמתם. כך המעסיק חוסך את תשלום הפיצויים. עובדים אלה מצאו את עצמם ללא זכות לדמי אבטלה וללא עבודה. עובדים שביקשו לקבל מההנהלה מכתב פיטורים כדי שיוכלו להתייצב בלשכת התעסוקה ולקבל דמי אבטלה - סורבו.

"מצב זה מוביל לכך שהמעסיק אינו חייב לשלם פיצויי פיטורים ואילו העובד, שלא קיבל לידיו מכתב פיטורים, נותר אפילו ללא דמי אבטלה ראויים, שנועדו לתמוך בו ובמשפחתו בשעת דחק".

הפגיעה הגדולה ביותר שעולה מהתלונות היא קיצוצים של 40%-10% בשכר העובדים. בנוסף, מעסיקים רבים קיצצו בהטבות כגון השתתפות בעלות של שיחות מהמכשיר הסלולרי, כאשר בחלק מהמקרים הקיצוץ נעשה רטרואקטיבית.

התלונה הנפוצה ביותר לקו לעובד היתה על קיצוץ בזמני ההפסקות הוספת שעות עבודה ללא תשלום נוסף. תלונה נפוצה נוספת המאפיינת את המשבר הנוכחי היתה על ביטול תשלום מלא של דמי מחלה: מקומות עבודה שנהגו לשלם לעובדים עבור כל יום מחלה שכר יומי מלא, החלו לשלם לפי המינימום הקבוע בחוק דמי מחלה: יום המחלה הראשון ללא תשלום, הימים השני והשלישי - 37.5% ועבור היום הרביעי ואילך - 75%.

תופעה נפוצה נוספת שהועלתה בתלונות היא ניכוי חצי שעת הפסקה משכר העובדים היוצאים לארוחת צהריים. תלונות נוספות: עובדים ששכרם קוצץ ובחרו להתפטר בשל הרעת תנאים גילו שתשלום הפיצויים מתעכב או שהשכר האחרון המשולם להם אינו מלא. מתפטרים רבים עקב הרעת תנאי השכר נאלצים להתמודד עם מעסיקם המתחמק מתשלום פיצויי פיטורים, בטענה כי העובד התפטר מיוזמתו ולכן אינו זכאי לפיצויים. זאת בניגוד לחוק הקובע כי הרעת תנאי ההעסקה תזכה את העובד המתפטר בפיצויי פיטורים, כאילו פוטר מעבודתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully