וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשם האגודות השיתופיות במשרד התמ"ת: 134 קיבוצים הופרטו בלא שהובטחו בהם זכויות של אוכלוסיות חלשות

עמירם כהן

6.5.2009 / 16:00

המבקר קובע כי הרשם לא קיים מעקב שיטתי אחר הקיבוצים שהופרטו והוא מסתפק לשם חקירה בתלונות שהוגשו



המשבר הכלכלי והדמוגרפי, שפקד את מרבית קיבוצי התנועה הקיבוצית, הניע אותם לשנות את אורחות חייהם ולבצע הפרטה, הכוללת בין היתר העברת הבעלות על נכסי הקיבוץ, בכלל זה הדיור, מידי האגודה השיתופית (קיבוץ הוא אגודה שיתופית) לידי חברי האגודה והפרטת ההכנסות שיש לחבר מעבודה ותגמולים שונים.



משינוי אורחות החיים התחייב שינוי בתקנון הקיבוץ שיאושר בידי רשם האגודות השיתופיות כמתחייב מהחוק. אישור הרשם נדרש, מפני שההפרטה, ההכנסות והנכסים מנוגדות להגדרת "קיבוץ" בתקנות האגודות השיתופיות, בהן הוא מוגדר "אגודה להתיישבות המאורגנת על יסודות של בעלות הכלל על הקניין" ועל "שוויון ושיתוף ביצור, בצריכה ובחנוך".



לאחר שקיבוצים רבים הופרטו ללא אישור הרשם והפרו בכך, לכאורה, את חוק האגודות השיתופיות, הקימה הממשלה ועדה ציבורית על מנת להסדיר את הנושא.



באוגוסט 2003 המליצה הוועדה לאפשר לקיבוצים לבצע את השינויים ובכלל זה להפריט את נכסי הקיבוץ והכנסותיו. אך זאת בכפוף להמשך קיום ערבות הדדית בין החברים, דאגה לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים והענקת פנסיה הולמת לגמלאים תוך יישום הסדרים להעברת מקורות מבעלי הכנסות גבוהות בקיבוץ לבעלי הכנסות נמוכות. כל אלה על מנת להקטין את אי השוויון שמובנה בהפרטה שיצרה פערי הכנסה גבוהים בין החברים שהגיעו עד פי 20 ויותר.



ב-2005 אישרה הממשלה את ההמלצות וקבעה כי מעתה יהיו זה לצד זה שני סוגי קיבוצים: "שיתופיים" ו"מתחדשים" (מופרטים).



מבקר המדינה מצא כי עד סוף 2007 הופרטו 171 קיבוצים מ-254 קיבוצים בישראל, אך מצא כי עד מועד סיום הביקורת באוגוסט 2008 אושרו על ידו סיווגם ל"מתחדשים" 34 קיבוצים בלבד בעוד ש-137 קיבוצים שהופרטו לא סווגו על ידי הרשם ככאלה ולכן אין ביטחון כי בקיבוצים אלה נשמרות הזכויות של האוכלוסיות המיוחדות ושל והגמלאים ומתקיימת ערבות הדדית.



יתרה מזו, המבקר מצטט ממחקר שפירסם המכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה לפיו מעל 50% מהקיבוצים, שנסקרו, מתקצבים את גמלאיהם בסכום הנמוך מהמינימום הקבוע בתקנות הערבות ההדדית שקבע הרשם.



המבקר קובע כי הרשם לא קיים מעקב שיטתי אחר הקיבוצים שהופרטו ועמידתם בדרישות הערבות ההדדית והוא מסתפק לשם חקירה בתלונות מועטות שהוגשו לו על ידי גמלאים חברי קיבוצים, כדי לאתר קיבוצים המפרים את תקנות הערבות ההדדית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully