וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייקל פומרלינו נגד דו"ח בבצ'וק: "ההנהלה והדירקטוריון הנוכחיים של בנק הפועלים כשלו שוב ושוב""

מאת הילה רז ונעם רודה

7.5.2009 / 8:21

פומרינו - חבר בפורום הכלכלנים של "פייננשל טיימס" ויועץ חיצוני לבנק ישראל - טוען כי מצבו של בנק הפועלים יחמיר בקרוב בשל ההשקעות הכושלות שביצע: "הדירקטוריון וההנהלה עסקו בהלוואות מסוכנות בשוקי הנדל"ן בלונדון, ניו יורק ולאס וגאס"





פומרלינו, שקרא לעומק את הדו"ח של בבצ'וק, מסביר בראיון בלעדי ל-TheMarker את השגותיו הרבות עליו, ואת דאגתו הכנה לנוכח מהלכי הדירקטוריון וההפסדים הכבדים שהבנק עתיד לספוג בקרוב בשל השקעות כושלות בנדל"ן.



"ההנהלה והדירקטוריון הנוכחיים של בנק הפועלים נכשלו שוב ושוב. התקרית האחרונה (הליך החלפת המנכ"ל) היא רק הקש האחרון בשרשרת של פעולות ניהול כושלות", אמר פומרלינו. לדבריו, הטעויות הקריטיות של הבנק כוללות "הפסדים כבדים (1.6 מיליארד דולר) בשנה האחרונה עקב השקעות כושלות באג"ח מגובות במשכנתאות, שאותן נאלץ למכור בהפסד של 1.3 מיליארד דולר בעקבות התערבות בנק ישראל".



לפי בלומברג, הפסדי כלל הבנקים בהשקעות בשוק הסאבפריים הסתכמו עד כה ביותר מ-815 מיליארד דולר. פומרלינו מבהיר כי הפועלים נמצא במקום ה-49 בעולם ברשימה זו של בלומברג. "גודל ההשקעה בסאבפריים מראה כי לפועלים אין צוות ניהול סיכונים מקצועי", קובע פומרלינו. "עמידה בתקנות באזל 1 או באזל 2 אינה מהווה תחליף לשיפוט אמיתי של ניהול סיכונים".



פומרלינו סבור כי מצב הפועלים יחמיר בקרוב, בשל ההשקעות הכושלות שביצע: "הדירקטוריון וההנהלה עסקו בהלוואות מסוכנות בשוקי הנדל"ן בלונדון, ניו יורק ולאס וגאס. ההשלכות של כך עדיין לא ברורות, אך ההפסדים יתחוורו בקרוב ויחמירו את קשיי הבנק, הכוללים היעדר הון מספק, חוסר בעתודות וירידה ברווחים".



אם לא די בכך, פומרלינו מוסיף כי "היעדר ההשקעות בתשתיות IT לצד מתן הלוואות במיליארדים להשקעות נדל"ן מפוקפקות מעיד על גישה של בנק שחכם בקטנות וטיפש בגדולות. הבנק לקח סיכונים לא-מוסברים בשווקים מתעוררים כמו טורקיה וקזחסטן, שנכשלו, ותיכנן לקחת סיכונים נוספים ברוסיה ובאוקראינה, שהיו נכשלים".



בבצ'וק טוען שחברי הדירקטוריון הכירו היטב את קינן, וכי הוא עבר תקופת הכשרה לפני מינויו. יש טענה כי בתקופה של אי יציבות כלכלית עדיפה ודאות ניהולית.



"לדעתי ההליך כולו התבצע כלאחר יד. אני מצטער לומר שהפרשנות המיטיבה לדו"ח של בבצ'וק היא שהוא מבוסס על מידע חלקי שניתן לו. בכל אותם מקרים שעליהם מתבסס בבצ'וק העזיבה היתה פתאומית. במקרה של בנק הפועלים, ההתראה של זיו ניתנה, והעזיבה עתידה להתרחש בסוף השנה".



בדו"ח שחיבר, הביא בבצ'וק כדוגמה לחילופי מנכ"לים זריזים את וול מארט, קוקה קולה וטושיבה, שבהן, לדבריו, לא מונתה ועדת איתור. פומרלינו אינו מקבל את ההשוואה ומנמק את השגותיו. "קחו את הציטוט הבא מחוות הדעת של בבצ'וק: 'הדפוס באותם מקרים, של פעולה מהירה כדי למלא במהירות את מקום המנכ"ל על רקע עזיבה פתאומית של מנכ"ל קודם, היה דומה לדפוס שבו פעל הפועלים'".



פומרלינו מסייג מיידית את ההשוואות של בבצ'וק: "במציאות של בנק הפועלים, זיו נאלץ להתפטר אך הסיבות האמיתיות לא ניתנו לדירקטוריון, ונוצר מקרה חירום מלאכותי. למעשה, בגלל שהעבודה בבנק - יותר מבכל ארגון עסקי אחר - היא מופשטת ובלתי מוחשית, נכסי הבנק הם האנשים שבו. וולטר וריסטון, היו"ר הקודם של סיטי, נהג לומר שהנכסים באים בבוקר ועוזבים בערב במעליות.



איך אתה מעריך את תפקוד חברי הדירקטוריון, ומה דעתך על הטענה שלפיה לשרי אריסון, כבעלת שליטה, מותר למנות לדירקטוריון חברים קרובים שהיא סומכת עליהם ומעריכה את דעתם?



"דירקטוריון הבנק אינו מוסמך ואינו כשיר לבצע את עבודתו. חברות עם שרי אריסון אינה הסמכה מקצועית. ההסמכה המקצועית של הדירקטוריון הנוכחי היא במקרה הטוב מוטלת בספק. ראינו מנהלים ודירקטוריון שחושבים שלהמשיך ולהתקיים היא גישה מספיק טובה. בהקשר זה, מה שדרוש הוא להביא צוות ניהול חדש - לא מתוך המנהלים הקיימים שנמצאים בקשרים חברתיים עם אריסון.



"בעולם מתחילים להבין שדירקטוריון עצמאי עם סמכויות פיקוח וניהול הכרחי לבניית בנק בריא. דירקטוריון כזה זקוק למומחים בכלכלה ובניהול סיכונים. שינוי מוצלח כולל הן שיפור תפעולי והן התמקדות בשורה התחתונה, בניגוד לגישה ביזארית של מחשבות 'חיוביות והוליסטיות'. אריסון מחזיקה רק ב-20% מהמניות דרך אריסון השקעות וב-5% נוספים דרך תעשיות מלח. 75% מהמניות נמצאים בידי הציבור. הדירקטוריון נכשל בתפקידו לייצג את בעלי המניות".



מלחמה בין הרגולטור לבין צמרת האוליגרכיה הישראלית



>> בנק הפועלים הזמין בשבועיים האחרונים לא פחות משלוש חוות דעת משפטיות נגד בנק ישראל. הבנק לא דיווח לציבור כמה כסף הושקע בחוות דעת אלה, וההערכות הן שכל מומחה שחתם עליהן קיבל עשרות עד מאות אלפי שקלים עבורן.



פרשת המלחמה בין נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לבין יו"ר בנק הפועלים, דני דנקנר, אינה רק מלחמה בין שני אנשים, אלא מלחמה בין הרגולטור לבין צמרת האוליגרכיה הישראלית. מאחורי דנקנר עומדים לא רק הבנק, אלא גם כמה מהגורמים החזקים ביותר במשק הישראלי. המאבק הוא על השליטה הפיקוח של המערכת הפיננסית: האם היא נתונה בידי הנגיד - המשרת את האינטרס הציבורי - או בידי אנשי העסקים והבנקאים החזקים במשק.



רבים במערכת הבנקאות, האקדמיה ועולם העסקים הביעו בימים האחרונים תמיכה בעמדת בנק ישראל ואמרו שדנקנר צריך לפרוש מיד. ואולם ניסיונות TheMarker לראיין אותם עלו בתוהו. החשש מבנק הפועלים והגורמים העסקיים המקורבים לו חזק יותר. אחד המשפטנים הבולטים בישראל אמר השבוע כי לדעתו לבנק ישראל יש קייס חזק ומוצק, והתנהלות דירקטוריון הפועלים לא עומדת בשום קריטריון של ממשל תאגידי. לשאלה אם הוא מוכן להתראיין, הוא השיב: "השתגעת, הם כולם חברים שלי".



פרופסור ידוע בתחום הממשל התאגידי מהאקדמיה הסביר שקרובי משפחתו מועסקים בחברות הקשורות לבנק הפועלים, ואנשי עסקים ובנקאים אמרו שהם חוששים להתבטא לציטוט. נכון לעכשיו, המומחה היחיד שהסכים להתבטא בנושא הוא מייקל פומרלינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully