וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנואל טרכטנברג: "יש לתת לחברות ליפול; המשבר אינו רק ירידה לצורך עלייה"

אורה קורן

7.5.2009 / 12:44

"המשברים כמעט תמיד כוללים תהליכים מיקרו כלכליים של שינויים מבניים וסקטוריאלים לא פחות חשובים"



יש לתת לחברות ליפול ולאחרות לצמוח כתוצאה מכוחות השוק הפועלים במשבר הנוכחי. כך אמר היום מנואל טרכטנברג, ראש המועצה הלאומית לכלכלה.



"במשבר הנוכחי, עיקר תשומת הלב הולכת לנושאי מקרו גדולים - כמה צריך או לא צריך להרחיב את התקציב, מה הגירעון הנכון, מה עושים מול אבטלה גואה. אבל במצבים אלה צריך לזכור עובדה שלעיתים נעלמת מקובעי המדיניות. שהמשבר אינו רק ירידה לצורך עלייה, שאחריו הכל נשאר אותו דבר. זה לא כך. המשברים כמעט תמיד כוללים תהליכים מיקרו כלכליים של שינויים מבניים וסקטוריאלים לא פחות חשובים, סקטורים שקורסים ועולים ופירמות שנופלות או צומחות", הוסיף.



לדברי ראש המועצה, יש להרשות לתהליכים המיקרו כלכליים לקרות כי בסופו של יום נצא מהמשבר והשאלה אם נצא עם כלכלה שמסוגלת לצמוח. התשובה תלויה בעיקר ביכולת המשק לעבור שינויים מבניים שמתבקשים בתוכו ומול העולם. "יש לתת לשוק לעשות את שלו במונחים של פירמות וסקטורים תחרותיים ויורדים. היכולת של המשק לעבור את השינויים לא פחות חשובה מיכולת המדינה להוביל מדיניות פיסקלית ופיננסית נכונה", הוסיף.



טרכטנברג ציין, כי ממשלה צריכה לסמן באופן ברור את מטרות המדיניות, הקווים האדומים וסדרי העדיפויות שלה. "טעות נפוצה שמציבים 16 מטרות ו-10 דברים חשובים מאוד. אין סרט כזה. צריכים להגיר מטרות, והממשלה הגדירה שתיים: למתן את המיתון. לא לחסל או למנוע או להיאבק בו כאילו הוא שפעת החזירים, תוך שמירה על משמעת פיסקלית. וליצור תנאים לצמיחה תוך המשך המאבק בצמצום פערים".



לדבריו, להשגת שתי המטרות צריך לחתור לקונצנזוס מירבי של הסכמות. "ישנן הסכמות פורמליות אם יושבים סביב שולחן מול ההסתדרות והמעסיקים, וישנן הסכמות לא פורמליות לא פחות חשובות, שאם לא יקרו, הדברים לא יחזיקו מעמד", אמר. לדוגמה ציין, כי "אם אומרים שלא ניתן לעבור גבול של 6% גירעון ואתה מסביר היטב, ניתן לקבל את זה. אבל אם כדי להשיג את היעד אתה מציג מערכת כלים פיסקלים לא מאוזנת בפגיעה שלה בנושאי הנטל, זה לא יעבור. צריכים יכולת להגדיר מטרות ולשמור על איזונים פנימיים אחרת לא ניתן יהיה להוציא את העגלה מהבוץ", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully