וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שננו היטב – 75% מהבנק שייך לציבור

דפנה פפר

7.5.2009 / 14:29

גירושיה של אריסון הם עניינה הפרטי בלבד, אולם יציבות הבנק שבבעלותה – היא עניין ציבורי מאוד. אל מול האיפוק המרשים של פישר בולטת ההתלהמות השכונתית של מקורבי אריסון את דנקנר

גירושיהם של שרי אריסון ועופר גלזר הם עניינם הפרטי בלבד. נאחל להם שהפרידה תתנהל בשקט וברוח טובה. כבר כמה חודשים שהמידע על פירוד גירושין התפשט כמו גם על השקעותיו של גלזר בנדל"ן ובעסקים במימון הבנק. סביר שהמימון יוחזר ורק רכילאים יעסקו בנושא.

התקשורת מלאה מאמרים וחוות דעת בדרך כלל בעד אריסון ונגד פישר והמפקח על הבנקים חזקיהו. קראתי את רוב המידע ונדהמתי. מרבית הכותבים קשורים, במישרין ובעקיפין, לקבוצת אריסון. תמורת מספר חוות דעת שילם הבנק במיטב כספו ובעלי המניות בבנק, מקרב הציבור לפחות, לא רואים בכך הוצאה הכרחית.

כדאי לזכור ולשנן היטב, במיוחד לכל "המומחים" – 75% ממניות הבנק מוחזקות בידי הציבור. גרעין השליטה בידי אריסון עומד על 25% בלבד. הדירקטוריון מייצג לפיכך את הציבור שהשקיע, כמו אריסון, כסף טוב שהפך לכסף פחות טוב. הדירקטורים, החיצוניים ומטעם אריסון, עלולים לחטוף בקרוב תביעות רשלנות שגם הביטוח המקצועי שלהם ספק יכסה. ל- 75% יש משקל כבד בשיקולי בנק ישראל. בישראל כמו בישראל כבר טורח, כנראה, איזה עו"ד אי שם על תביעה ייצוגית.

שטראוס חכם על אחרים

התעשיין הוותיק והמוערך מיכאל שטראוס אמר אתמול כי עשו רצח אופי לדני דנקנר. שפשפתי עיניים לקריאת מלל השטויות של שטראוס ועוד כמה מידידיו מתחומי עיסוק שונים. חשבתי שהשטויות של שרלי אמזלג מוועד הבנק כבר הספיקו.

75% מהבנק להזכירנו שייך לציבור. הציבור, תחת ניהול צמרת הבנק, הפסיד 1.2 מיליארד דולר עקב השקעות כושלות באג"ח אמריקאיות מגובות משכנתאות (סאב פריים, MBS, CDS ועוד). חשוב להדגיש שבנק ישראל חייב את הפועלים למכור השקעות אלה - אחרת ההפסד היה גדול בהרבה. הבנק העניק אשראי נרחב ומסוכן בשווקי הנדל"ן הקורסים של לונדון, לאס וגאס, ניו יורק, מיאמי, מולדובה, אוקראינה, רוסיה, רומניה, צ'כיה וכמעט על מרבית חלקי הגלובוס. אם הבנק יידרש לבצע התאמות ומחיקות הוא יימצא בבעיה. הבנק להזכירנו לקח סיכונים קשים במדינות כמו טורקיה וקזחסטן שנכשלו.

חזקיהו המושמץ מנע מהבנק לקנות שליטה בבנקים מוזרים ברוסיה ובאוקראינה. אם לא היה מונע הפועלים היה סופג נזק כספי עצום נוסף. הבנק פיטר את מנכ"לו צבי זיו ללא מתן הסבר מלא. הנה הסיבות ל"רצח האופי" שנעשה ליו"ר הבנק דני דנקנר.

אם דנקנר היה אחראי אצל שטראוס לניהול כזה - סביר שהתעשיין לא היה שורד וגם לא היה מבטא ביטויים "חכמים" כרצח אופי. אבל למען דנקנר ואריסון מה אכפת לשטראוס למלמל נימוקים חסרי טעם.

רצח אופי? הבלים

דנקנר ומרעיו מתקשים להבין שסטנלי פישר אינו איש פשרות ואינו עומד בשמש עם חמאה על ראשו. אבל אחרי "מחזה אמזלג" המגוחך, דנקנר מנסה להיפגש עם חברי כנסת שונים ולהשפיע עליהם נגד הנגיד. הנה רוברט אילטוב האלמוני כבר מתנגד לנגיד ואופיר אקוניס "שוקל". שלי יחימוביץ הביעה דעה ברורה "שיש להודות לבנק ישראל על קיומו של הפועלים". בול פגיעה.

עצם הרעיון, שברפובליקת בננות מזרח תיכונית פונה יו"ר בנק לחברי כנסת שיטרפדו את הנגיד, מעורר חלחלה. אולי בטורקמניסטן או בסרטי סשה ברון כהן על קזחסטן סיפור כזה עובד. האם אילטוב הבין, יבין, או מסוגל להבין ש- 1.2 מיליארד דולר נמחקו במכשירים נגזרים פיננסיים בארה"ב? לעניות דעתי יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, איש הגון, עם היועצת המשפטית צריכים להכריז על דנקנר כפרסונה נון גראטה במשכן. די לבננות.

מה יודע הדירקטוריון

דיוני הדירקטוריון אינם גלויים ולכן קשה לדעת מה הדירקטוריון באמת יודע על תיק האשראי ובעיות נוספות. באקראי שוחחתי השבוע עם דירקטור בבנק. האיש היה שרוי בחוסר מנוחה בולט. ניתן היה להבין ממנו "שיש בעיות מסוימות ברמות ואיכות הדיווח מהשטח להנהלה ולדירקטוריון אבל התגברנו עליהם". מצוין.

על פיטורי זיו האיש סרב לדבר. על התאמת קינן לתפקיד המנכ"ל הס מלדבר. לעניות דעתי, כך גם עולה מדיווחים שונים, ישיבות הדירקטוריון מתנהלות חפיף. חלק מהנוכחים, במיוחד נציגי אריסון, פחות מתמצאים במכשירים פיננסיים ואשראי. הנאמנות לאריסון בראש מעיני חלק מהדירקטורים. אז מי דואג ל- 75% מבעלי המניות מהציבור? בנקודה הזו בדיוק נעמדים פישר וחזקיהו על רגליים אחוריות – כאן הם לא יוותרו ומצידם שדנקנר ילך לנתניהו וגם לרב עובדיה. או כמו שפישר צוטט – "לא מקובל עלי שיש בקשה מנומסת ואז מתחיל ויכוח ציבורי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

העשירים נגד פישר

מבחינת מרבית הצמרת הכלכלית – עשירים, תעשיינים, טייקונים, חלק מהפוליטיקאים ונוספים תפקידיו של פישר מתמקדים בקביעת ריבית ורכישת דולרים כעזרה לייצוא. אם הנגיד, נטע זר ניהולי-תרבותי מבחינת רבים ,בשל אישיותו הבינלאומית רבת התהילה, מעז להדיח בן למשפחת דנקנר יש להלחם בו ומיד. היום דנקנר מחר מישהו אחר ומחרתיים פישר כבר מייעץ לבן ברננקי חברו הטוב. לאן נגיע.

הפזמונים נגד פישר שחוקים כמו גרמופון חורק – פוגע ברכוש פרטי (רק 25% זוכרים?), מגזים ומשתולל, לא פועל לפי חוק החברות ודיני ניירות ערך וכו. בליל מעשיות. חלק מהמבקרים הם לקוחות הבנק ואחרים נשכרים מטעמו אבל זה כידוע פרפראות. אחרים מאשימים את פישר וחזקיהו בהדלפות נגד דנקנר ואריסון - ממש לשון הרע. מי שמכיר את פישר יודע שהוא לא מדליף מאומה. זה פשוט בטבע שלו לא להדליף, בניגוד גמור לאלה שמלעיזים עליו.

הפומביות של הסיפור מזיקה לבנק. דווקא פישר דאג לשמור על חשאיות. במעמדו אינו נזקק לקרדיט תקשורתי כמגן הציבור. דנקנר ומרעיו לא שתקו – הזמינו חוות דעת, הוציאו את הועד למפגן תמיכה, פנו לח"כ, הזמינו מאמרי תמיכה, גרמו לזעזועים מיותרים לבנק שהם כה אוהבים ודואגים. מנהג ישראלי דו פרצופי מוכר. מאחורי פיטורי זיו מסתתר סיפור גדול יותר מהדיווח הפשוט לרשויות. פישר יודע את חלקו ושומר על שתיקה למען אריסון והציבור.

סוף דבר?

אחרי הגירושים מגלזר סביר שסערת הנפש של אריסון תירגע. טבעי. כך מאחלים לה רבים וטובים. עכשיו במקום להתבצר בעקשנות מול פישר, טוב יהיה אם ישבו לארוחת בוקר פרטית בשש עיניים. השתיים הנוספות – עו"ד פיני רובין שגם פישר מעריכו. בנחת, ללא מועקה, בידיעה שאין הדלפות (שש עיניים בלבד) פישר יבקש ושרי תפנים. אין צורך בזעזוע מיידי חד פעמי. הבנה היא מילת המפתח. פישר לא מחפש כבוד, הוא רוצה ניהול מקצועי. זהו גם האינטרס של שרי. וגם של 75% מבעלי המניות מהציבור כמובן.

*ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מהרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully