וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'רנוי מעיד במשפט מניות בזק: "עסקת רכישת המניות לא היתה שלי - אלא של גד זאבי"

עמית בן-ארויה

7.5.2009 / 16:01

בא כוחו, עו"ד יעקב וינרוט: "את מי מעמידים לדין? את הרוסי שלא מדבר עברית"



"מעולם לא קניתי מניות של בזק, לא עם זאבי ולא בעצמי. אף פעם לא קיבלתי הלוואות למטרות אלה. בשבילי זו היתה עסקה כלכלית גרידא. עסקת רכישת המניות לא היתה שלי אלא של זאבי. מוזר שמאשימים אותי בכך" - כך העיד היום המיליארדר היהודי מיכאל צ'רנוי במשפט מניות בזק.



זאבי וצ'רנוי מואשמים כי רכשו כ-20% ממניות בזק ב-1999 מחברת כייבל אנד ויירלס, תוך הסתרת חלקו של צ'רנוי ברכישה ממשרד התקשורת. לצורך הרכישה קיבל זאבי אשראי של 643 מיליון דולר מקונסורטיום בנקים בראשות הבנק הבינלאומי בתמורה לשעבוד המניות ולערבות בנקאית של צ'רנוי באמצעות בנק פיבי שווייץ בסך 143 מיליון דולר.



מכתב האישום עולה כי אילו נודע על העבר המפוקפק לכאורה של צ'רנוי, לא היו הבנקים מאשרים את ההלוואה ומשרד התקשורת לא היה נותן היתר לרכישת המניות. הנאשמים האחרים בפרשה הם זאב רום, יד ימינו של צ'רנוי ועו"ד מיכאל קומיסר, שייצג את זאבי בעסקה.



לפני העדות נשא וינרוט נאום פתיחה לפרשת ההגנה של מרשו באולמו של שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב עודד מודריק. "אנו לא חולקים שהיתה התקשרות חוזית עם זאבי. הטענה של צ'רנוי היא שהוא מעולם לא רצה להסתיר דבר מה ממשרד התקשורת. הוא לא מבין עברית או אנגלית. הוא יודע רק רוסית. אנו נראה שבעצם העיניים והאוזניים והמוח של צ'רנוי היו עורכי הדין גד נשיץ ויוני פויכטונגר וביניהם היה גם מתווך שנקרא זאב רום. היו משקפיים כפולים".



לדברי וינרוט, די לצ'רנוי להראות את הייעוץ שקיבל מעורכי דינו כדי להביא לזיכויו. יצוין כי נשיץ ופויכטונגר נחקרו באזהרה, התיק נגדם נסגר והם הופיעו כעדי תביעה במשפט. "הם הניחו את דעתו שכל מה שנעשה, נעשה כדין", אמר וינרוט. "זאבי אמר לצ'רנוי בתחילת הדרך שהעסקה מפוקחת תחת רגולציה. צ'רנוי פונה לנשיץ כדי לטפל בכל העניינים כשנושא הרגולציה בראשם. לאחר בדיקה, עורכי הדין אמרו שאין חובה עליו לדווח לבנקים או למשרד התקשורת. עם עורכי הדין של זאבי מהלומות בכתב. היו גם קללות, גידופים וחרפות. ואת מי מעמידים לדין? את הרוסי שלא מדבר עברית".



בתחילת עדותו של צ'רנוי, בחליפה תכולה מהודרת ונעליים תואמות, סיפר הנאשם על תחושותיו הקשות. "כבר שמונה שנים אני בבית המשפט. הספקתי להתעניין בכל חומר החקירה. לא רק שלי אלא גם של האחרים. כל הישיבות שהייתי תורגמו לי. עם יד על הלב, אני לא יודע במה מאשימים אותי. לא ידעתי עברית או אנגלית ודיברתי רק רוסית. פניתי למשרד הכי טוב - גד נשיץ, שליווה את כל העסקה מאז תחילתה ועד תחילת החקירה. באותו זמן לא ידעתי שום דבר לגבי בזק. לא ידעתי ממי זאבי מתכנן לקנות את המניות ולא הייתי מאוהב בהן. הזמנתי את עורכי הדין הטובים ביותר שיבדקו אם זה בר ביצוע. אני לא מבין במה אני אשם".



הוא סיפר כי הוא יהודי בן 57 שעלה מברה"מ ב-94'. יש לו ארבע בנות. "לא גרמתי כל עוול למדינת ישראל או לקהל הרחב. זה שהיו לי יכולות כלכליות ופיננסיות, רק רציתי להיות מועיל למדינה. רציתי להסתכל סביב ולבחון את האפשרויות להיות מועיל. הכל יצא שונה לגמרי", סיפר.



אליבא דצ'רנוי, הכרותו עם זאבי היתה ב-99' בבולגריה דרך זאב רום שהציע לו לפגוש את אחד מאנשי העסקים הגדולים בישראל. לאחר חודש-חודש וחצי, אמר הנאשם, עלתה עסקת בזק על הפרק. במהלך כל עדותו הטיל צ'רנוי את האחריות לכך שהעסקה הידרדרה לחקירה פלילית על עורכי דינו ובייחוד על נשיץ. "לפני החתימה ניסחתי שאלה מאוד ברורה. האם אני יכול לחתום על זה? האם יש הפרות חוק? עורכי הדין אמרו שהם בדקו את הכל ואפשר לחתום. לא פיקפקתי בנשיץ".



נשיץ ביקש שלא להגיב לדברים. צ'רנוי יוצג בדיון על ידי עורכי הדין וינרוט וירון קוסטליץ, זאבי על ידי עו"ד גיורא אדרת, רום על ידי עו"ד נבות תל-צור וקומיסר על ידי עו"ד דפנה ליבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully