וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזירות? רק לחלשים

עו"ד צחי כהן

7.5.2009 / 16:40

האוצר הציג היום אוסף מכות הזוי ומרושע, שהבהיר עד כמה קל לפגוע בחסרי ישע נעדרי לובי. עו"ד צחי כהן חושב שהפעם זה לא יעבור בשתיקה

לפני הבחירות בנימין נתניהו הבטיח להיות קשוב לצרכים החברתיים, בניגוד לעברו כשר אוצר. אז הבטיח. הבוקר משרד האוצר הציע שורת גזירות – מכות אלימה על השכבות החלשות. למשל: קיצוצים או הקפאות במענק הלידה, תשלומי נכות, פיצויים לניצולי שואה, מזונות, הבטחת הכנסה. עבור יום אשפוז חולה ישלם מכיסו 50 שקל, שכר חופשת לידה יעמוד על 80% מהשכר הקבוע בלבד, הממתינים לבחינות לשכת עוה"ד לא יקבלו דמי אבטלה. יש גם קיצוץ במענק הפטירה (נפטרים הרי לא מצביעים), בביטוח הלאומי ועוד.

תוכנית האוצר מתייחסת במתינות יחסית גם לצה"ל: הרעת תנאי הפרישה למשרתי הקבע לפני גיל 50, הפחתת הטבות לעובדי קבע, העלאת גיל פרישה, הקפאת קידומי דרגות לחיילים שאינם במערך הלוחם ועוד. יש כמובן פגיעה גם בעולים חדשים – קיצוצים בסיוע בדיור, בהטבות כספיות ששולמו. גם קיצוץ בכוח האדם במשרד הקליטה. "כמובן" שגם מנכ"לי המשרדים הממשלתיים "יסבלו" – אם מנכ"ל טס טיסה של 6 שעות היא תתבצע במחלקת תיירות ומעבר ל- 6 שעות בביזנס.
מטרת הגזירות היא להשיג קיצוץ כולל של 14 מיליארד שקל. לחילופין, ניתן פשוט להגיע להבנה שהגזירות קשות מנשוא ולהקפיא שכר והטבות במגזר הציבורי.

עז, שתי עזים, עדר

מזה שנים משרד האוצר מתמחה באיסוף עדר עזים (גזירות) והבאתו לפתח הכנסת. לפני האיסוף מטילים מס על סיגריות, דנים במס על בנזין, חושקים במס נוסף על הגרלות חוקיות כדי לעודד את ההימורים הלא חוקיים ומדיינים.

אחר כך מבטלים את הגזירה על נכי השואה שלצערנו הולכים ומתמעטים. גם את העז בדמות 50 שקל תשלום לבי"ח דוחים. בתווך מרחמים קצת על הנכים וקטועי הגפיים בלחץ הלובי החברתי, ואז, כשכניעת פקידי האוצר "מוחשית" דוחים חלק מהגזירות וכל הצדדים איכשהו יוצאים מרוצים. הוציאו מהעדר התועה 3 עזים ובאה רווחה לעולם.

פקידי האוצר ניסו השנה לקצץ בביטחון. שם יש עודף שומנים משמעותי כבר דור שלם. אבל שר הביטחון, כצפוי, מתנגד לקיצוץ, וסופו של עניין שרוב הגזירות יפלו, כרגיל, על היתומים והאלמנות. בשם "קדושת הקואליציה" תקציב הביטחון יחלץ עם שריטות קלות בלבד.

התגובה הראשונית לאוסף הגזירות האלים היא לרדת על נתניהו שמינה 28 שרים ועוד 8 או 10 סגני שרים חלקם לענייני חלל, מיעוטים – שיפור השירות לאזרח המדוכא. איני יכול להימנע מהמחשבה מה עובר בראשו של בני בגין הישר כסרגל ובעל אינטגריטי שמתפקד כשר לענייני אוויר עם תקציב מלא, בעוד שעל ניצולי השואה יוטלו גזירות? בגין, התעורר! וכמוך גם מיקי איתן, דן מרידור וחבורת הישרים בליכוד. הישועה אולי תגיע מהם. הנה, ליצמן, יחימוביץ' ונוספים הביעו כבר זעזוע מהגזירות.

המיאוס ממתין מעבר לדלת

שר האוצר שטייניץ עוד לא הספיק לקרוא את כל רשימת הגזירות של פקידיו וסגנו מש"ס כבר הזדרז להודיע שביבי יבטל את הגזירות על ניצולי השואה, נכים, חולים ועוד. סינכרוניזציה אינה ממאפייני האוצר, מסתבר. לעניות דעתי, ספק אם שטייניץ מבין את משמעות הצעות פקידיו. אם הבין הוא יודע שביבי יבטל את חלקן – למה אם כן, להעלות דברים מיותרים מלכתחילה? כנראה במטרה להבהיר שיש אלטרנטיבה לחלק מהגזירות – הקפאת שכר כוללת במשק. רק שעופר עיני לא בדיוק נלהב מהאפשרות הזאת. למי ששכח, חלק מכספי הגזירות יגיעו למגזר החרדי כפי שהובטח בהסכם הקואליציוני.

אסתר דומינסיני, מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי אומרת בעקבות הגזירות – "זוהי רעידת אדמה חברתית שתייצר אלפי עניים חדשים – משפחות וילדים. זו שגיאה קשה..." פרופ' דב גולדברגר לשעבר מנכ"ל משרד הרווחה וכיום יו"ר המגזר השלישי סבור אף הוא ש"מדובר בפגיעה חברתית מסוכנת ובהעמקת פערים בלתי נסבלת במרקם החברתי".

את פקידי האוצר בראשות רם בלינקוב, הממונה על התקציבים, רעידות אדמה ופגיעה במרקם החברתי לא באמת מעניינים. החשבון היבש מעניין – חסכנו כמה מיליארדים וניצולי השואה הרי לא מפגינים נגדנו. גישה צינית על גבול הרשעות. לא נוגעים מספיק בביטחון, לא מבטלים משרדי ממשלה שאיש לא יודע את תפקודם, מקצצים לחלשים.

הפעם הגזירות לא יעברו בשקט. חלק מחברי הכנסת ימרדו גם כשהקואליציה רחבה. חלק מהעניינים יתקעו בוועדות וימרחו. גדעון סער לא יסכים לפגיעה בחינוך. מכל החבילה חלק קטן יעבור. שוב יתרחבו הפערים בחברה. שוב נראה יותר מקבצי נדבות ברמזורים ובצמתים. שוב נפגוש את הקשיש נרדף הנאצים שיזיל דמעה במשך דקה בחדשות, ונכעס.

"יהודים רחמנים בני רחמנים" נאמר במדרש. לא במקרה של פקידי האוצר. "נקדם את החברה והרווחה בישראל" אמרו בליכוד בראש כל חוצות ולעגו לעצמם. בסוף ימאס לנו, לכולנו, מהכיעור הפוליטי והשלטוני. המיאוס קרוב מאוד. ממש מעבר לדלת.

*עו"ד צחי כהן, מנהל היחידה ללימודי חוץ במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully