וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחי הרפורמה (על אף שאין לי מושג במה מדובר...)

מאת גיא ליברמן

8.5.2009 / 13:07

הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל אמורה להיות אחד מציוני הדרך החשובים שהתרחשו בתחום הקרקעות בתולדות המדינה■ הבעיה היא שכרגע לא נראה שמישהו מהציבור מבין במה מדובר■ עם זאת, רבים מברכים על המהלך - בעיקר מתוך עוינות למערכת הקיימת



>> האם אתם מבינים מהי הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל שהממשלה אישרה השבוע? כנראה שלא, אלא אם כן אתם שרים בממשלת נתניהו או בכירים במינהל. "הרפורמה הזו לוטה בערפל", אומרת מתווכת מוכרת מרמת השרון; "לא ברור אם עלי לשלם בגין העברת הבעלות של הדירה שלי", תוהה בעל דירה בירושלים, ששילם למינהל 3,000 שקל בעבור השימוש בקרקע לפני כמה ימים. ממשלות רבות ניסו לבצע רפורמות בשוק הקרקעות והדיור בישראל - אלא שברוב המקרים הן נכשלו. עם זאת, כשגם מנהל המינהל, ירון ביבי, שותף למהלך ("זו אחלה רפורמה", אמר השבוע), נראה כי יש סיכוי ליישם בפועל את "רפורמת ביבי". ניסינו לברר אם אנשים מן היישוב - לא מומחי נדל"ן, אבל כאלה שהרפורמה אמורה להשפיע עליהם - יודעים במה בכלל מדובר.



"סימני שאלה רבים"



מירי אופק, מתווכת מרמת השרון



"רמת השרון נתפשת בעיני רבים כבועה, לא מקום שמאפיין את ישראל", אומרת מירי אופק, מתווכת מוכרת מרמת השרון. "גרים כאן אנשים יחסית עשירים, לא תושבי חוץ שמחפשים השקעות, כך שמטבע הדברים הם מנסים להבין מה בעצם קורה. השבוע התקשר אלי תושב העיר ושאל אותי כל מיני שאלות בנוגע לרפורמה - אבל אני מודה שלא ממש ידעתי להסביר על התוכנית החדשה. כל הרפורמה הזו לוטה בערפל".



אופק מכירה היטב את הקשיים בהם נתקלים תושבי רמת השרון במגעיהם עם המינהל; כמחצית משטחי העיר הן אדמות פרטיות והשאר בבעלות המינהל. על אף שאינה יודעת בדיוק מה כוללת הרפורמה, אופק רואה בה צעד נחוץ ורצוי: "הרפורמה לכשעצמה היא דבר מבורך, ואם היא אכן תגרום לחוכרי קרקעות להיפרד מהמינהל ולקבל בעלות על הקרקעות - רבים ינשמו לרווחה. עד היום, מי שמתגורר על אדמת מינהל נתקל בגוף מסורבל ולא שקוף.



"מי שמבקש להרחיב את ביתו, למשל, מתקשה לחשב מראש את ההוצאה הכרוכה בכך, שכן התשלומים שיש להעביר למינהל הם בחזקת נעלם. בנוסף, מי שבוחר ללכת בדרך הישר, סובל במקרים רבים מעיכובים משמעותיים בביצוע בגלל המינהל".



איך, לדעתך, תשפיע הרפורמה על תושבי רמת השרון?



"סימני השאלה רבים. אנחנו לא יודעים איך תעבור הבעלות לתושבים: במכתב או בזמן ביצוע העסקה? אנחנו אפילו לא יודעים אם הרפורמה תבוצע בכל המדינה במקביל, ואם לא, האם אנחנו כלולים בשלב הראשון? בקיצור, סימני השאלה רבים".



עם זאת, אופק אינה חושבת שתושבי העיר יפסיקו לבצע עסקות בגלל הרפורמה: "ממילא אנשים לא מבינים במה מדובר. לדעתי, בטווח הקרוב הרפורמה הזו לא תשנה דבר בשטח - בטח לא בכל הנוגע למחירי הנכסים".



"אפילו העיתונאים לא מבינים"



אלכס טנצר, פעיל עלייה מירושלים



"אנשים לא מבינים במה בכלל מדובר", מתרעם אלכס טנצר, פעיל עלייה מוכר בקרב עולים חדשים ממדינות חבר העמים לשעבר, שמספר כי בימים האחרונים פנו אליו עולים רבים בשאלות בנוגע לרפורמה. "אני חושב שאפילו העיתונאים לא מבינים מה כוללת הרפורמה. לא מסבירים באיזה אופן השינויים ישפיעו על קבוצות שונות - הרי מעמדם של תושבי עיר שונה מזה של אלה המתגוררים במושב.



"אני מתגורר בפסגת זאב, שזה אזור שעד כמה שידוע לי היה בעבר מעבר לקווי 67' - מה הרפורמה אומרת לגבי: האם הדירה שבה אני מתגורר תעבור לבעלותי המלאה?", תוהה טנצר. טנצר, המתגורר מזה חמש שנים בדירת 5 חדרים בירושלים. לדבריו, הוא לא נתקל בבעיות מיוחדות מול המינהל. "אני יודע שהאזור שבו אני מתגורר זה אדמות מינהל. באחרונה שילמתי למינהל 3,000 שקל כתשלום שנתי או דו-שנתי, אני אפילו לא זוכר, אבל חוץ מזה אין לי שום קשר אליהם - ואני מעדיף שלא יהיה".



טנצר אומר כי הידיעות שפורסמו השבוע אודות הרפורמה אינן עושות עליו רושם, וכי בשלב זה הוא לא מאמין כי היא תעבור מהנייר למציאות: "שמעתי על הרפורמה, אבל תמיד כששומעים על 'רפורמה' - היא נשארת על הנייר. לא שמענו, למשל, כמה נצטרך לשלם ואיך זה יעזור לנו. לדעתי, מדובר בעוד דרך לקחת כסף מהציבור, כדי לכסות על גירעונות הענק של הממשלה".



אבל לפי הרפורמה אתה בכלל לא אמור לשלם בגין העברת הבעלות.



"אם לא אצטרך לשלם, אשמח ואגיד 'כל הכבוד לממשלה' - אבל אני רוצה לראות מה יקרה בפועל. בינתיים, עד שלא אקבל מסמך המפרט את הזכויות שלי ומה הולך להיות, אני חושש".



"קיוויתי שגם המושבים ייכללו"



דני אסף, מושבניק מגבע כרמל



"אופן הפעולה של המינהל מסב לנו נזקים כלכליים חמורים ולעתים אף מכניס אותנו לקטגוריה של עברייני בנייה", קובל דני אסף, 60, מושבניק מגבע כרמל שבמועצה האזורית חוף הכרמל. אסף, כמו רבים מתושבי גבע כרמל והמושבים הסמוכים, פילל לרפורמה אחרת - כזו שתכלול גם את המושבים.



"מעבר לכל הביורוקרטיה של המינהל, במשך שנים אנחנו מנסים להסביר לפקידים שם כי זה בלתי אפשרי להפעיל עסקים במושבים בגלל השמאויות שמפיק המינהל - מה שהופך את הפעילות שלנו ללא כלכלית. מושב גבע כרמל ממוקם במרכזו של משולש התעשייה נשר-תל חנן, טירת הכרמל ואור עקיבא, שבו משווק המינהל קרקעות לפי 650 שקל למ"ר כשטחי תעסוקה. אבל כשאנחנו מבקשים לעשות שימוש דומה, וזה יכול להיות שטחי אחסנה, תעשייה זעירה, צימרים, אטרקציות תיירותיות ועוד - הם מחייבים את הקרקע לפי 1,800 שקל למ"ר.



"עסקים רבים נסגרו במושב שלנו ובמושבים סמוכים בגלל שמאות גבוהה ולא סבירה שמפיק המינהל. הדבר פוגע בפרנסה של אנשים ויוצר אבטלה; מיותר לציין כי מובטלים אלה הופכים לנטל על שירותי הרווחה".



אילו שינויים נדרשים, לדעתך, בכל הנוגע למגזר החקלאי?



"ראש הממשלה ויתר מקבלי ההחלטות בממשלה צריכים לעשות הכל כדי לתת פתרון הולם, במסגרת הרפורמה, גם לתעסוקה הלא-חקלאית במושבים: קיצור הליך בבקשות שמוגשות למינהל ויצירת מנגנון מאוזן לקביעת השמאויות שמגיש המנהל בהקשר זה. צריך לשים קץ לאפליה כלפי המגזר החקלאי. קיוויתי שהרפורמה תעסוק גם במושבים, כדי שהמינהל יפסיק להוציא לנו את הנשמה".



"הרפורמה צריכה לקצר הליכים"



מתן ברסטל, עובד היי-טק מגני תקוה



"שלחנו למינהל את הטפסים והאישורים הנדרשים לרכישת קרקע במכרז - אבל לא הגיעה תגובה מהמינהל", מספר מתן ברסטל, עובד היי-טק מגני תקוה. לפני כשנתיים החלו בני הזוג ברסטל את המסע לרכישת קרקע ולהקמת בית פרטי ביישוב אלקנה. את המינהל, אומר ברסטל, היה מעדיף שלא לפגוש. "גם חברים שלנו, שרכשו קרקע באלקנה, נתקלו ביחס דומה.



"מה שמרגיז הוא שגם פנייה למינהל, במטרה לנסות ולהבין את תשובתם, כמעט בלתי אפשרית - עובדת אחת בלבד עונה לטלפון שעה ביום או בשבוע, אני כבר לא זוכר, כך שבלתי אפשרי להגיע אליה".



לדברי ברסטל, רק אחרי שהצליח לגייס מכר, שעובד במינהל והגיע פיסית לאותה פקידה, הוא זכה לקבל את התשובה המיוחלת מהמינהל, והליך הרכישה של הקרקע הותנע מחדש. גם בהמשך נאלץ ברסטל לפגוש את פקידי המינהל, לאחר שקיבל אישורים מהמועצה האזורית: "אני מעריך כי אילולא המינהל, היינו יכולים לקצר את הליך רכישת הקרקע בחודשיים-שלושה לפחות".



אז היה עדיף לקנות קרקע פרטית?



"אני מבין שיש הליכים ביורוקרטיים. הליכים כאלה קיימים גם בחברות פרטיות - אבל בכל הקשור למינהל, לפחות במקרה שלנו, זה היה יותר מדי. ברור שאם היה מדובר בקרקע פרטית, ההליך היה פשוט יותר. חשוב שהרפורמה תביא לקיצור הליכים מול המינהל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully