וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מתכנן לשלול ממתמחים זכות לדמי אבטלה בזמן ההכנה לבחינות הלשכה

נורית רוט

10.5.2009 / 9:08

יו"ר ועדת ההתמחות בלשכת עו"ד: האוצר מנסה לחסוך על חשבון אוכלוסיה חלשה



יממה לאחר שלשכת עורכי הדין הודיעה על אישור התוכנית להארכת תקופת ההתמחות של הסטודנטים למשפטים משנה לשנתיים, נודע על גזירה חדשה שמרחפת מעל ראשיהם של המתמחים: לפי התוכנית הכלכלית לשנת 2009-2010 שתובא לאישור הממשלה ביום שלישי מתכנן האוצר לתקן את חוק הביטוח הלאומי בנושא ביטוח אבטלה, כך שתישלל מסטודנטים למשפטים הזכות לקבל דמי אבטלה בתקופה שמתום התמחותם ועד המועד בו הם ניגשים לבחינות ההסמכה.



מדובר על תקופה של כשלושה חודשים במהלכה לומדים הסטודנטים לבחינות הלשכה, ורובם - אלפי סטודנטים - חותמים אבטלה בתקופה זו. ההצעה חלה, לפי הנוסח הקיים, גם על מתמחים בראיית חשבון, אולם מלשכת רואי החשבון נמסר כי היא אינה רלוונטית לגביהם - שכן מתמחים בראיית חשבון יכולים לעבוד גם בתקופה הקודמת להסמכה, בשונה מעורכי הדין שנזקקים לתעודת ההסמכה על מנת לעבוד כעורכי דין ומקדישים ללימוד לבחינה כשלושה חודשים מתום ההתמחות.



בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מדי שנה ניגשים לבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין כ-4,000 משפטנים ולבחינות ההסמכה לראיית חשבון כ-17 אלף רואי חשבון. הבחינות תובעניות ומצריכות פרק זמן משמעותי של לימודים אינטנסיוויים כהכנה לבחינה. הלכה למעשה, מרבית המשפטנים ורואי החשבון מקדישים את פרק הזמן שמתום תקופת התמחותם ועד מועד הבחינה ללימודים לבחינת ההסמכה. מטבע הדברים, אין הם זמינים לעבודה בתקופה זו. עם זאת, היות שלפי נהלי שרות התעסוקה עליהם להירשם כזמינים לעבודה בלשכת שירות התעסוקה אחת לשבוע, רבים מהם נרשמים כאמור ותובעים דמי אבטלה מן המוסד לבטוח לאומי".



בהצעה מוסבר כי דמי האבטלה נועדו לסייע לדורשי העבודה בפרק הזמן בו הם מחפשים אחר מקום עבודה, "ומשכך עליהם להשתלם רק למי שנכון להתחיל בעבודה בכל עת, זמין לעבודה ומחפש מקום עבודה באופן פעיל". לפי האוצר, המשפטנים ורואי החשבון אינם מחפשים עבודה בתקופת הלימודים לבחינות, "ולפיכך מוצע לקבוע כי יראו אותם כמי שאינם זמינים לעבודה בתקופת לימודיהם לבחינות ההסמכה, ולפיכך אינם זכאים לדמי האבטלה לתקופה האמורה".



יו"ר ועדת ההתמחות של לשכת עורכי הדין, עו"ד אורן פרסקי ממשרד שמרון, מלכו, פרסקי, מתנגד בתוקף להצעה. "אני מבין את המצוקה של משרד האוצר שהמחפש כל דרך להביא לחיסכון, אבל לעשות את זה בדרך של פגיעה באוכלוסייה חלשה כמו סטודנטים בתחילת דרכם שהפרוטה לא מצויה בכיסם - זה לא מקובל", אומר פרסקי. פרסקי מציין כי הלשכה פועלת להאריך את תקופת ההתמחות לשנתיים וכן לחייב את המתמחים ללמוד קורסים מקצועיים ומעשיים בבית ספר למתמחים, כך שחלק מהלימודים לקראת הבחינה יעשה לדבריו במהלך ההתמחות. בנוסף, לדבריו, מבנה הבחינה ישונה למבחן של ניתוח מקרה כך שהמתמחים לא יצטרכו לשבת בבית ולשנן חומר בעל פה במשך שלושה חודשים. "אני מזמין את האוצר לפעול לקידום התוכנית בחקיקה, וכך הם יחסכו את דמי האבטלה באופן יותר לגיטימי", אומר פרסקי.



גם אוהד ארד, עד לאחרונה יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה למנהל ומרכז הפורום לסטודנטים למשפטים בישראל, הנמצא לקראת התמחותו, משתומם, בלשון המעטה, על ההצעה. "גם כך כל תקופת ההתמחות המתמחים מקבלים שכר רעב, ועם סיום ההתמחות הם נאלצים לשבת בבית וללמוד לבחינה במשך 10-12 שעות ביום, אז ממה הם יחיו? ממה הם ישלמו שכר דירה?".



לדבריו, זה לא נכון לומר שכל המתמחים תובעים דמי אבטלה בתקופת הלימודים. "האחוז שעושה את זה זה האחוז שצריך. דווקא סטודנטים שמגיעים ממעמד סוציואקונומי נמוך, שהם אלה שמשקיעים מזמנם בתקופת הלימוד לבחינה והולכים לחתום אבטלה בלשכה, הם הראשונים שייפגעו מהקיצוץ. בסופו של דבר אם הם יצטרכו לעבוד בתקופת הלימוד לבחינות הציון שלהם ייפגע ואולי אף ימנע מהם לעבור את המבחנים בהצלחה. זו מכה מתחת לחגורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully