וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניר ברקת: "אם מתוך אילוץ ואם מתוך בחירה - לך לאיפה שהפאשן שלך מנחה אותך"

טלי חרותי-סובר

11.5.2009 / 13:44

ניר ברקת, שהקים את חברת BRM והיה מהמשקיעים הראשונים בצ'ק פוינט - הפך לראש עיר ■ אורני פטרושקה, שבמאי 2000 מכר את החברה שהקים - כרומטיס - ביותר מ-4.5 מיליארד דולר - היה ליזם חברתי ■ ■ איך הם המציאו את עצמם מחדש, מה אפשר ללמוד מהם - והאם ג



"להמציא את עצמך מחדש" הוא משפט חמקמק. מצד אחד, הוא כמעט מסומן מראש כקלישאה, מועד להפוך למטבע לשון שחוקה שמשרתת כל בית קפה שמוציא תפריט חדש או כל חברת סלולר שנכנסת לעוד תת-תחום. מצד שני, כשהוא מבטא את הדבר האמיתי הוא כרוך בתהליכים עמוקים, קשים ואותנטיים.



אבל מה זה בעצם "להמציא את עצמך מחדש?" האם זה פשוט לעבור לשדה פעילות אחר, שאפשר להפעיל בו כלים מוכרים? או שהוא מבטא שינוי עמוק יותר? האם שלי יחימוביץ', פעם עיתונאית לוחמת והיום פוליטיקאית לוחמת, באמת המציאה את עצמה מחדש, או פשוט החליפה זירה? האם שלי גפני, פעם דוגמנית והיום בעלת חברה בתחום האיפור, המציאה את עצמה מחדש כיזמת, או זרמה אל הבריכה הטבעית שקלטה אותה?



והרשימה ארוכה. אנשי צבא שהפכו לפוליטיקאים - האם הם בנו לעצמם חיים חדשים, או המשיכו לרדוף אחרי השפעה וכוח? וספורטאים שירדו מהמגרש ולא הפכו למאמנים או עסקני ספורט אלא לאנשי עסקים - האם הם ממציאים את עצמם מחדש, או שהקווים המקבילים הברורים בין המגרש הספורטיבי לזה העסקי הופכים זאת להמשך ישיר?



התשובה לתהייה הזאת תלויה מאוד בנשאל, וגם כאן יש בית שמאי ובית הלל. הפסיכולוג ד"ר אמיר מנדל, למשל, טוען כי לא כל מי שעשה שינוי אכן המציא את עצמו מחדש, אלא רק מי שעקר את עצמו משורש, שניפץ ערכי יסוד מעולמו כדי ללכת לעולם אחר. "התהליך הזה קורה רק כשאתה מרפה לגמרי מהמקום הבטוח ומתחיל שוב ממקום שבו אין לך יכולת לסמוך על מה שאתה מכיר מהעבר הפרטי שלך", הוא אומר. "אם לא המצאת את עצמך ברמה הזהותית, אלא רק השתמשת בכלים מן העבר תוך לקיחת סיכונים מסוימים, לא עשית שינוי של ממש".



מי כן עשה את השינוי לדעתו? ישראל בראון, שיצא מבית חרדי שהחרים אותו והיה הזוכה ב"כוכב נולד", הוא בעיניו דוגמה טובה לאדם ששבר ערכים שגדל עליהם ועבר לעולם שונה לחלוטין. ליאונרד כהן, שנטש את הבמה והפך לבודהיסט, עונה גם הוא אולי על ההגדרה החד משמעית, אך זו מתקלקלת קצת בעקבות חזרתו לבמה.



לחגית לקר, מנכ"לית ליד ייעוץ ארגוני, יש הגדרה גורפת פחות, סקלה קצת פחות מחייבת. "השאלה היא מאיפה בא הרצון העמוק לשינוי? מהי המוטיבציה? מאיפה הצורך?" היא אומרת ומחלקת את הממציאים לשניים. "ישנו האדם שנקלע לנקודת שפל בחייו המקצועיים ולכן מתחיל לעשות דברים שלא עשה עד היום. אם, למשל, עד היום הוא חיכה שהעבודה תבוא אליו ועכשיו הוא הופך לפרואקטיבי, הוא ממציא את עצמו מחדש בתחום המוכר", היא מגדירה את האפשרות האחת. "לא מדובר כאן רק בעשייה שתתבטא בייצור של מוצר נוסף או כניסה לתחום משיק, אלא בעיקר בהלך רוח - אני מביא מעצמי מסוגלות אחרת".



האפשרות השנייה, על פי לקר, היא שאדם יעז לעשות משהו שמעולם לא העז לעשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully