וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת רו"ח: הצעת הדיווח המקוון כפתרון לחשבוניות פיקטיוויות עלולה להפוך אלפי עוסקים לעבריינים

יובל מעוז

11.5.2009 / 13:38

בלשכה מתנגדים למחשוב הליך הדיווח: "ציבור עוסקים מיואש יעבור לכלכלה שחורה כדי להתפרנס"



התנגדות גורפת מצד לשכת רואי החשבון להצעת רשות המסים לכלול את נושא החשבוניות המקוונות במסגרת חוק ההסדרים. במסגרת החוק מוצע כי שיטת הדיווח והגבייה של מע"מ תבוצע באופן מקוון בצירוף חתימה אלקטרונית מאושרת. מטרת החוק היא לצמצם את הונאות המע"מ והשימוש בחשבוניות פיקטיוויות. כיום יש עוסקים המוציאים חשבוניות פיקטיוויות ומדווחים על הוצאות גדולות מאלה שמבוצעות בפועל ובכל מקטינים את חבות המס שלהם.



יו"ר ראשות ועדת המסים ונשיאה הקודם של הלשכה, רו"ח עופר מנירב, אומר כי הצעת הדיווח המקוון כפתרון לחשבוניות פיקטיוויות תהפוך עשרות אלפי עוסקים לעבריינים: "הנטל שיוטל על ציבור העוסקים לעבור לדיווח מקוון בלבד אינו סביר ולמעשה בלתי אפשרי ליישום מאחר והשוק הפרטי אינו מקוון ברובו, גם אם יש ברשותו מחשב".



"אני בטוח שהתיקון המוצע רק יחמיר את בעיית העסקות הפיקטיוויות והבלתי מדווחות שהרי עוסקים רבים ייאלצו לעבור לכלכלת מזומנים בלבד מאחר ולא יוכלו לעמוד בנטל של חשבונית מקוונת. מי שעובר היום על החוק ומשתמש בחשבוניות פיקטיוויות לא יהסס מחר ולא ירשום את ההכנסות, וכך נצא כולנו בהפסד", אומר מנירב.



"יש בפתרון המוצע של דיווח מקוון הכבדה בלתי פרופורציונלית על ציבור ענק של עוסקים שומר חוק והפיכתו לבן ערובה של המערכת. אם יאומצו הרעיונות ההזויים האלו יש לצפות ל'פעולת תגמול' על ידי ציבור עוסקים מיואש שיעבור לכלכלה שחורה כדי להתפרנס. אנו מציעים לגנוז את ההצעות הללו בעודן באיבן ולמקד את המאמץ בהרתעת עבריינים, או לחילופין לשקול את ביטולו של מע"מ והחלפתו במס מכירה לצרכן הסופי, או לגבות מס מחזור דיפרנציאלי מהמחזור העסקי הכולל.



חוק ההסדרים הוא קובץ חוקים ותקנות שהממשלה מביאה לאישור הכנסת לצד חוק התקציב, ובו חוקים ותיקוני חקיקה שהמשלה מנסה להעביר בכדי ליישם את מדיניותה הכלכלית.



מרשות המסים נמסר: "שיטת הדיווח הקיימת כיום ללא פירוט העסקאות שביצע העוסק וללא פירוט רכישותיו, תוך עריכת שומה עצמית על ידי העוסק, יצרה תמריץ בין היתר, לשימוש בחשבוניות פיקטיוויות, המאפשרות להקטין את חבות המס על ידי קיזוז מע"מ תשומות מחד, והקטנת ההכנסה החייבת במס הכנסה עקב הגדלה של ה"הוצאות"



"הנזק המוערך לקופת המדינה הינו מיליארדים רבים, כל זאת מבלי להתייחס לפגיעה החמורה בתחרות ההוגנת, לסוגיית הלבנת ההון, למשיכה של גורמים פליליים ל"מערכה", ועוד, וברור כי יש למגר תופעה זו בכל דרך אפשרית.



"ההצעה הכלולה בהצעת המחליטים בנושא הרפורמה באכיפת הונאות מע"מ בכלל ובתופעת החשבוניות הפיקטיוויות בפרט. המהלך המוצע כולל מעבר לדווח מקוון של העוסקים ונועד לאפשר 'סגירת מעגל' בעסקות על ידי הצלבה ממוחשבת אוטומטית של חשבוניות.



"בהמשך לישיבה בנושא שהתקיימה ביום ה-7 במאי, 2009, עם ארגוני המייצגים, מינה מינהל הרשות, יהודה נסרדישי, צוות שיעבוד במשותף עם נציגי הגופים המייצגים במטרה לקיים דיונים מקצועיים בנוגע להצעה. במסגרת הצוות תיבחן הצעת המחליטים מכל היבטיה הן מבחינת יעילות המהלך, האיזון הראוי בין חובת רשות המסים לגבות מס אמת לבין חירות הפרט ועלויות שיושתו על המשק כתוצאה מהפעלת המהלך המוצע.



"בנוסף, יבחנו חלופות נוספות ככל שיועלו על ידי הגופים המייצגים תוך דיון ביתרונותיהן וחסרונותיהן, מול המהלך המוצע. בשל לוח הזמנים הקצר, מסקנות הצוות יובאו בפני נסרדישי תוך 30 יום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully