וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: הירידות הן לא בהכרח הזדמנות להגדלת הסיכון ובמיוחד לא למשקיעים לטווח קצר

TheMarker

12.5.2009 / 11:31

האנליסטים אומרים כי קיים חשש ממשי שהשיפור האחרון נבע כתיקון לאירוע ליהמן ברדרס, וכתוצאה חד פעמית מההתערבויות האגרסיביות של הממשלות



למרות האופטימיות האופפת אותנו, הירידות הן לא בהכרח הזדמנות להגדלת סיכון ובמיוחד לא למשקיעים לטווח קצר, אומרים היום בכלל פיננסים. "קיים חשש ממשי שהשיפור האחרון, אפילו בפן הריאלי, נבע כתיקון לאירוע ליהמן ברדרס וכתוצאה חד פעמית מההתערבויות האגרסיביות של הממשלות", טוען אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים. כהנוביץ גם אומר כי למשקיעים לטווח ארוך זו עדיין עשויה להיות שעת כושר, בשל המחירים הנמוכים.



בכלל פיננסים מציינים כי האג"ח הממשלתיות אומנם לא הגיעו לחדלות פירעון בשיעור גבוה, אך אם מדינה מסוימת הייתה בקשיים מדינה אחרת הייתה בעודפים והמצב לא הקצין. כעת, נוצר מצב בו כאשר כמעט כל המדינות בעולם נאלצות להגדיל את חובן באופן משמעותי, נכנעות ללחצי המשבר והן יוצרות סיכון שכזה לגודל. כהנוביץ מאמין כי השקעה באג"ח מדינה הינה השקעה מסוכנת בהרבה מהמתומחר בשוק.



"להערכתנו, אג"ח ממשלתי נהנה מאין ברירות, אך בעתיד כשהמדינות ייאלצו לשלם את חובן הן לא יצליחו לעשות זאת בעזרת המיסים הרגילים, וגיוס כספים יהיה בעיה כשמדינות רבות יאלצו לגייס במקביל כמות גדולה", אומר כהנוביץ.



האג"ח הממשלתיות בכל העולם התייקרו אתמול, במיוחד בטווחים הארוכים. אתמול עודכן כלפי מעלה הצפי לגירעון ממשלתי בארה"ב ל-2009 ב-5%, לעומת התחזית בפברואר ל-1.84 טריליון דולר, וב-7% לגירעון הצפוי ב-2010 ל-1.26 טריליון (7.4% מהתמ"ג). כהנוביץ אומר כי "אפשר היה לצפות שההודעה תגרור ירידה במחירי האג"ח, אך כאמור ההפך קרה והתשואות הן אלו שירדו".



לפי כהנוביץ, בין הסיבות לעליית מחירי האג"ח אפשר למנות את קונצנזוס החזאים, שהיום כבר פסימי יותר ומעריך כי הגירעון יהיה גבוה מהערכות הממשל, 11.2% ב-2009 ו-9.1% ב-2010. כמו כן, אתמול נרשמו ירידות בשוקי המניות, שגרמו לבריחה של המשקיעים בחזרה לנכסים בטוחים, כדוגמת אג"ח ממשלתי. הסיבה השלישית היא הציפייה לרכישה נוספת של אג"ח ארוכות טווח על ידי הפד. סך רכישות הפד עומד על 88 מיליארד דולר, מתוך סכום כולל צפוי של 300 מיליארד.



גורם רביעי שמשפיע על העליות במחירי האג"ח הממשלתי הוא העובדה שהפד מתקשה להוריד את הריבית על משכנתאות, שחזרה לעלות מ-4.85% ל-5%, מה שמגביר את הציפייה להגדלת תוכנית רכישות האג"ח הממשלתי על ידי הפד. בינתיים, הממשל ממשיך ליהנות מהביקוש החזק לאג"ח ובשבוע שעבר מכר בשוק ניירות ערך בסכום של 71 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully