וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים באוצר: הסירוב לקצץ בתקציב הביטחון ולהקפאת השכר במגזר הציבורי פוגע ישירות בשכבות החלשות

טל לוי

12.5.2009 / 10:28

האוצר: משמעות הסירוב היא העלאת המע"מ וקיצוץ רוחבי בתקציבי כל המשרדים



"הסירוב של שר הביטחון, אהוד ברק, לקצץ בתקציב הביטחון והסירוב של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, להקפיא את שכר עובדי המגזר הציבורי יובילו לפגיעה ישירה וממוקדת בשכבות החלשות", כך אומר הבוקר בכיר במשרד האוצר ל-TheMarker.



מצד אחד לא מקפיאים שכר ומצד שני מגדילים את ההוצאה ב-3% במקום ב-1.7%, כלומר בעוד 8 מיליארד שקל. זאת, מעבר לקיצוץ של 14 מיליארד שקל המתוכנן בתקציב הדו-שנתי. "על פי מתווה האוצר, הגירעון לא יגדל מעבר ל-6% מהתוצר שכן במידה שזה יקרה, חברות דירוג האשראי הודיעו לנו מפורשות כי דירוג האשראי של ישראל יורד, כך שיש לגייס את הכסף הזה ויהי מה", אומר הבכיר.



בכדי לקצץ עוד 8 מיליארד שקל, מעוניין האוצר להעלות את תשלומי הביטוח הלאומי ואת המס על רכבים, אולם פעולה זו תניב רק מיליארד שקל. פיתרון אחר הוא להעלות את המע"מ ב-1% ובכך לגייס עוד 4 מיליארד שקל. "הבעיה היא שמע"מ הוא מס רגרסיווי, כלומר פוגע קודם כל בשכבות החלשות. הסיבה לכך היא שהשכבות החלשות מוציאות את כל הכנסתן לצריכה שוטפת ולכן יספגו את כל העלאת המע"מ. אנשי השכבות החלשות מוציאים רק חלק ממשכורתן כך שהפגיעה בהם תהיה קטנה יותר", הוא אומר.



כדי לחסוך עוד 3 מיליארד שקל, יבוצע קיצוץ רוחבי בכל המשרדים ובכלל זה ברווחה, חינוך ותרבות והדבר יפגע, שוב, בשכבות החלשות יותר.



אתמול בצהריים התפוצץ המשא ומתן בין משרד האוצר ליו"ר ההסתדרות עופר עיני לאחר שהאחרון סירב להקפיא את שכר עובדי המגזר הציבורי. כלכלנים אמרו הבוקר כי "המגזר העסקי נאנק תחת עול המשבר, אך אנשי המגזר הציבורי ואנשי הקבע מסתכלים סביב - והמשבר כלל אינו נוגע להם שכן הם ממשיכים ליהנות מתוספות שכר". הקפאת שכר עובדי המגזר הציבורי היתה אמורה לחסוך למדינה 3.5 מיליארד שקל.



גם משרד הביטחון מסרב לקצץ בתנאי השכר של אנשי הקבע הלא לוחמים, שנוהגים לפרוש מהצבא בגיל 46 ונהנים מתשלומי מס מופחתים, ביטוח בריאות בחינם ופטור ממסים על רכבי ליסינג.



תקציב הביטחון עומד על יותר מ-50 מיליארד שקל אולם רק 35% מיועד לציוד צבאי והשאר מיועד להוצאות שכר, פנסיה ושיקום. בצה"ל נושאים גם בשיקום חיילים שנפצעו בפעילות אזרחית (כמו תאונות דרכים) ולא רק בפעילות צבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully