וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג למושבים: מתיישבים ב"הרחבות" יחויבו לשלם לא יותר מ-15 אלף שקל עבור שדרוג תשתיות

עמירם כהן

12.5.2009 / 16:17

הישג נוסף לתנועת המושבים הוא בהסרת המגבלה על שיווק מגרשים בפטור ממכרז במושבי הפריפריה



שר האוצר יובל שטייניץ, אישר היום (ג') את החלטת מועצת מינהל מקרקעי ישראל (1180), להתיר למושבים לגבות מהמתיישבים ב"הרחבות הקהילתיות", המוקמות בשנים האחרונות בצמוד למושבים, תשלום בגין שדרוג התשתיות הישנות של המושב. הסכום שייגבה ינוע בין 3,000 שקל למגרש (350 מ"ר) במרכז הארץ ל-15 אלף שקל למגרש (500 מ"ר) בקווי עימות ועדיפות לאומית א' ו-ב'.



התשלום מנומק בכך שההרחבות מגדילות בדרך כלל ב-100%-115% את מספר המשפחות במושב, ומעמיסות בכך על התשתיות הישנות במושב עומס שהן אינן מותאמות לעמוד בו. במרכז הארץ הוחלט כי התשלום יהיה סמלי בלבד, בשל המחיר הגבוה שנדרש המתיישב לשלם למינהל בגין רכישת המגרש, סכום המגיע בממוצע ל-350 אלף דולר (91% מהשווי השמאות בהיוון).



בנוסף לכך, על הרוכשים לשלם כ-40-35 אלף דולר להוצאות פיתוח, וכל זאת לפני שהחל המתיישב לבנות את ביתו. מנתונים שמסר עו"ד עמית יפרח, יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים, כ-95% מהמושבים במרכז הארץ וכ-80% ממושבי הפריפריה כבר השלימו את מבצע ההרחבות. המתיישבים בהרחבות שהושלמו לא יחויבו בתשלום הנוסף.



הישג נוסף לתנועת המושבים הוא בהסרת המגבלה על שיווק מגרשים בפטור ממכרז במושבי הפריפריה. עד כה ניתן היה לקבל פטור כזה עד לתוספת של 115% מגרשים על המגרשים הקיימים (מושב בן 100 נחלות היה רשאי לשווק עד 115 מגרשים ללא מכרז פומבי). במושבי מרכז הארץ ההגבלה על שיווק מגרשים בפטור ממכרז תימשך.



לדברי יפרח, אף שההחלטה החדשה מהווה תיקון למצב הקודם, המשך הקצאת מגרשים למגורים בהרחבות במכרז פומבי באזורים שאינם בעדיפות לאומית, היא שגיאה ואינה מתאימה למושבים. התוצאה תהיה שההרחבה במושבים באזורים אלו תיעצר. לדברי יפרח, המכרז הפומבי הוא אמצעי שנוקט המינהל כדי לפגוע בוועדת הקבלה הפנימיות במושבים וביכולתן להוות כלי ראוי ולגיטימי עבור קהילות קטנות בבואן לאשר מועמדים מתאימים לצביון הישוב הכפרי והחקלאי של המושב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully