וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רישיון או זיכיון? נורית דאבוש: "שיטת הזיכיונות נכשלה"

אופיר בר-זהר

12.5.2009 / 16:35

כם אמרה בין היתר נורית דאבוש במרכזו של פאנל בכנס התקשורת של המרכז הישראלי לניהול



מה עדיף, רישיון או זיכיון? או אולי זה בכלל לא משנה כל עוד יש בעיית אכיפה? נושאים אלה עמדו במרכזו של פאנל בכנס התקשורת של המרכז הישראלי לניהול.



"אני אומרת עכשיו ואמרתי גם בעבר - השיטה נכשלה", ציינה יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש. לדבריה, "אנחנו צריכים לבדוק מה השיטה האחרת שתיתן מענה. יש מודל של yes ו-HOT שנמצאות במשטר רישיונות והחברות עומדות במחויבויות, יש קנסות, והשיטה עובדת. שיטת הזיכיונות נכשלה וצריך להגיד את זה. הפתרון הוא לעבור לרישיונות". דאבוש אמרה עוד בעניין שקיפות העמלות אותן משלמות הזכייניות כי "אתמול העברנו לשר את התקנות המחייבות שקיפות. השר הקודם לא רצה לחתום עליהם, אנחנו מקווים שהנוכחי יחתום ויש לי יסוד סביר להאמין שזה יקרה".



דאבוש התייחסה גם לנושא ערוץ 10 ואמרה כי "ערוץ 10 נמצא במשבר. מועצת הרשות השנייה הגיעה למסקנה שהערוץ חייב 103 מיליון שקל. פנינו למחוקק ואמרנו שלדעתנו הערוץ יצליח להחזיר הכסף אם יקבל שנתיים של זיכיון נוספות. הכנסת לא הסכימה אז החלטנו על מכרז. אבל לא נפרסם מכרז בלי שנדע מה יקרה בחוק ההסדרים. מן הסתם זה ישפיע על תנאי המכרז. אנחנו לא רואים מה קורה? שיש ועדת מרדכי? שהשר הולך לרישיונות?", אמרה.



דידי לחמן חסר, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים ופיסקליים, התנגדה נחרצות לנושא המעבר לרישיונות. לטענתה, "שיטת הרישיונות טובה כשיש מקום לעוד שחקנים". לחמן מסר טענה בנוסף כי "זה לא העת למהפכות המתוכננות ואני גם נגד הרעיון של ברית המועצות. אנחנו כעת בתקופת מעבר ל-IPTV. כאשר המחשב יעבור לסלון, מפת התקשורת תשתנה באופן טוטאלי. לגישתי כל המהפכה הזאת נובעת משפעת מוקדמת שתקפה את חלק מחברי במשרדי הממשלה. אלה מודלים שלא מתאימים להיום ולדעתי גם לא למחר", אמרה. לפיכך טענה לחמן מסר כי יש להקים רשות תקשורת אשר תהיה אחראית על כל הגופים בשוק.



סמנכ"לית הרגולציה בקשת, טלי גורן, אמרה כי "השוק בעצם מחולק ל-3 - רשות השידור שממונת על ידי מיסי האזרחים, הערוצים המסחריים שחיים מפרסומות ו-yes ו-HOT שיש להן דמי מנוי. לעשות מהפיכת אינסטנט בלי להסתכל על הנתונים ואיפה הכשלים בשוק, לבוא ולפרק את החבילה הזאת ואז ולהרכיב מחדש, זה יוביל אותנו בעוד שנתיים לעוד פאנל שבו שוב נדבר על מהפכות ונשאל איך הגענו למצב כזה", אמרה.



שאול מגנזי, משנה למנכ"ל רשת, אמר כי "צריך לראות האם המוטיבציה במעבר לרישיונות היא גידול בכמות הערוצים, כי אם לא זה רישיון להדפיס כסף. אם המעבר בא לפתור את הבעיה שהערוצים מפסידים, לא בטוח שצריך לעבור לרישיונות. אם חושבים שעוגת הפרסום מספיק גדולה לעוד שחקנים זה מצוין, אבל אם זה לא קורה צריך לתקן את הזיכיונות. זיכיון זה מונופול זמני, אבל רישיון, אם אין עוד מתחרים חדשים, זה מונופול לנצח", אמר.



בעניין זה אמרה דאבוש כי "אני בהחלט רואה גורם אחד מאוד מעניין - ערוץ 9. הערוץ מקים כרגע חברת חדשות, ואני לא אתפלא אם יפנה לקבל רישיון".



מגנזי טען בנוסף כי המעבר לרישיונות כבר ב-2012 הוא בעייתי משני טעמים: "קודם כל כי זכיניות ערוץ 2 שילמו 300 מיליון שקל עבור זיכיון עד 2015, ואם נלך לרישיונות ב-2012 אז אנחנו בעצם מוותרים על בערך 100 מיליון שקל. הנקודה השנייה היא הצורך גם של ערוץ 10 עכשיו וגם של 2 להתמודד מחדש על המותג של ערוץ 2 (אשר ייצא למכרז עם המעבר לרישיונות, א"ב). זה מותג שנבנה בהשקעה של מיליארדים לאורך 20 שנה, ועליו יהיה צריך לשלם עוד ביד".



מגנזי אמר עוד כי "נכנסנו לשוק מאוד פופולרי - מאוד פופולרי להפסיד כסף. במדינה שלנו להרוויח כסף נהיה בושה. כל האנשים שעוסקים בזה לא מבינים שבעלי ההון צריכים לראות תשואה להון. אני לא מדבר על תשואות כמו בעבר אבל לפחות שלא יצטרכו להזרים כסף". על פרסום בכבלים ולוויין אמר מגנזי כי "מדובר בגחמה לא ברורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully