וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשיינים: מאז פרוץ המשבר המשק הישראלי הפסיד יותר מ-5 מיליארד דולר בשל הירידה בהזמנות ליצוא

אורה קורן

12.5.2009 / 18:42

ברבע הראשון של השנה נרשמה נסיגה ריאלית של כ-8% ביצוא התעשייתי



מספטמבר 2008 ועד סוף מרס 2009 הפסיד המשק הישראלי יותר מ-5 מיליארד דולר בשל הירידה בהיקף היצוא, בשיעור מצטבר של 15%. כך מסר רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים בהסתמכו על הניתוח החודשי שערך האגף. לדבריו, אובדן של מיליארד דולר יצוא פירושו אובדן של כ-8,000 מקומות עבודה". גינל ציין, כי ברבע הראשון של 2009 נרשמה נסיגה ריאלית של כ-8% ביצוא התעשייתי, שהסתכם בכ-7.6 מיליארד דולר, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע האחרון של 2008.



נסיגת היצוא התעשייתי ברבע הראשון של השנה נגזרה בעיקרה מירידה ביצוא ענפי הטכנולוגיות המעורבות, לצד נסיגה מתונה יחסית בתעשיות המסורתיות. מנגד, רשמו ענפי ההיי-טק גידול קל ביצוא ובכך קיזזו חלק מהנסיגה. בניטרול השפעת ענפי ההיי-טק, רשמו יתר ענפי התעשייה נסיגה חדה עוד יותר ביצוא, הנאמדת בכ-19%, ברבע הראשון של 2009.



בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית נרשמה ירידה ריאלית חדה ביותר של כ-26% ביצוא ברבע הראשון של השנה. זאת לאחר גידול מתון, של 1.8%, ברבע האחרון של 2008. נסיגה זו משקפת ירידה ביצוא של כל ענפי הקבוצה, ובהם ענף המנועים והחשמל שרשם נסיגה של 36%; ענף המכונות והציוד, שרשם נסיגה של 9%, וענף הכימיה ללא תרופות שרשם נסיגה של 23%.



גינל ציין, כי בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית נרשמה ברבע הראשון של 2009, נסיגה ריאלית חדה של כ-20%, זאת בהמשך לנסיגה של כ-21% ברבע האחרון של 2008. נסיגת היצוא בתחילת 2009 משקפת ירידה מהירה, הנעה בין 20% ל-29% ביצוא מרבית ענפי הקבוצה (כרייה, חציבה ומינרלים, גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת).



לדברי גינל, הפגיעה ביצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית הייתה עד כה מתונה יחסית. מדובר בנסיגה ריאלית של כ-9% שחלה ביצוא הקבוצה ברבע הראשון של 2009, זאת לאחר גידול של כ-4% ברבעון האחרון של 2008. נסיגה זו נגזרה מירידה של 14% ביצוא ענפי המזון, ירידה של 11% ביצוא הטקסטיל - אשר מותנו במקצת הודות לגידול של 6% ביצוא ענף העץ, הריהוט, הנייר והדפוס (מדובר בענפי המזון, משקאות, טקסטיל, הלבשה, עור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).



ענפי הטכנולוגיה העילית רשמו עלייה ריאלית של כ-6% ביצוא ברבע הראשון של השנה, זאת לאחר נסיגה של כ-7% ברבע האחרון אשתקד. לדבריו, עלייה זו משקפת גידול ביצוא מרבית ענפי הקבוצה, למעט ענף ציוד התקשורת, בקרה ורפואי, אשר רשם נסיגה של כ-5%. מבין ענפי הקבוצה אשר רשמו גידול, בלט במיוחד יצוא ענף כלי הטייס, אשר התרחב בשיעור חד ביותר של 46% ולצידו צמחו גם ענפי הרכיבים האלקטרוניים והתרופות, בשיעור מהיר של כ-9%.



גינל מציין, כי ניתוח התפתחות יצוא הסחורות לפי ארצות הסחר מגלה כי הנסיגה הדולרית ביצוא הקיפה את כל גושי הסחר: היצוא למדינות אסיה התכווץ בשיעור חד של כ-24% במונחים דולריים, בהמשך לנסיגה של כ-15% ברבע האחרון אשתקד; היצוא לאיחוד האירופי הצטמצם דולרית בכ-15%, בהמשך לנסיגה של כ-20%; והיצוא ליתר מדינות העולם קטן בכ-21%, בהמשך לירידה של כ-15% ברבע האחרון אשתקד.



היצוא לארצות הברית רשם נסיגה מתונה יחסית של כ-6% ברבע הראשון של 2009, בהמשך לנסיגה של כ-3% בסוף 2008. לדבריו, נסיגה דולרית מתונה זו, מתיישבת עם הגידול הריאלי ביצוא ההיי-טק, המיועד בחלקו הגדול לארצות הברית, והיא משקפת בעיקר את הירידה במחירי היצוא הדולריים של ענפים אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully