וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקוב למזוז על עיסקת החבילה: "זה שוחד"

מירב ארלוזרוב

12.5.2009 / 20:28

הממונה על התקציבים באוצר אמר הערב ליועמ"ש לממשלה: "ראש ממשלה הלך הביתה על דברים פחותים בהרבה"

"זה לא יכול להתנהל ככה. ראש ממשלה הלך הביתה על דברים פחותים בהרבה - זה שוחד", כך אמר הערב הממונה על התקציבים באוצר, רם בלינקוב, ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. "גורמים מסויימים עשו מהלך מאחורי גבינו. הוויכוח שלי הוא לא עם ראש הממשלה, אינני מאשים אותו", לשון דבריו של בלינקוב הערב בראיון לחדשות ערוץ 10.

מוקדם יותר הערב, משרד האוצר העביר לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה את עסקת החבילה המתגבשת עם ההסתדרות והמעסיקים, שהמשא ומתן עלייה מנוהל בידי משרד ראש הממשלה. בדיקת היועץ נדרשת כדי לוודא האם חלק מהסעיפים בחבילה עומדים בהליכי חקיקה מקובלים - האם ניתן לחוקק אותם, והאם ניתן לעשות זאת בלוח זמנים מזורז. אולם, הבדיקה גולשת גם לשאלות של יכולת המשילות של הממשלה, לאור הסעיפים מרחיקי הלכת שנכללו בדרישות של הסתדרות והמעסיקים.

השאלות בנוגע להליכי חקיקה מתייחסות לשורת התיקונים בחוקי עבודה שביקשה ההסתדרות להעביר, חלקם שינויים מהפכניים, ושאת כולם מבקשת ההסתדרות לכלול בחוק ההסדרים. משמע, שהם יעברו בלוח זמנים מזורז, ובלי תהליכי בדיקה מסודרים של הממשלה, האוצר, ומשרד המשפטים.

מדובר ב-18 תיקונים שההסתדרות ביקשה. לכמה מהם, כמו התארגנות של שוטרים וסוהרים, או החלשה של יכולת הפיקוח של הממונה על השכר על חריגות שכר ברשויות המקומיות, באוניברסטאות ובחברת החשמל, התנגד משרד אוצר בתוקף. חלק מהדרישות האחרות, כמו תיקונים ביכולת ההתארגנות של עובדים, נבחנים - גם לאור הצורך להעביר אותם בלוח זמנים מזורז.

ברקע, עם זאת, השאלות שהופנו ליועץ המשפטי לממשלה נוגעות גם בשאלות של משילות, ושל הליכי קבלת החלטות בממשלה דמוקרטית - זאת לנוכח ניהול המשא ומתן עם ההסתדרות בידי יועץ של ראש הממשלה (אורי יוגב), וכן לנוכח ריבוי הדרישות שנכללו במסגרת עסקת החבילה ואשר עלולות להטיל ספק על יכולת המשילות של הממשלה.

מדובר בעיקר בדרישות שהעלו נציגי המעסיקים. כך, רשימת הדרישות - דרישות לביטול הסעיף לגמרי, או להכנסת שינוים בו - של ההסתדרות והמעסיקים, שנכללו בעסקת החבילה עם משרד רה"מ, כללה את הנושאים הבאים: תוכנית האוצר לשנות את מיסוי האלכוהול, תוכנית האוצר למלחמה בחשבוניות הפיקטיביות, שינוי מודל הארנונה ברשויות המקומיות, שינוי בבלו על דלקים, פקדון על מיכלי משקה, החמרת התקנות להעסקת עובדים זרים, החמרת התקנות להעסקת עובדים זרים במסעדות אתניות, שינוי כללים לרשיון עסק, שינוי בחוק חובת המכרזים, רפורמה בתעריפי הנמלים, הסרת מגבלות על שכר מנכ"ל במפעלי פריפריה המקבלים סיוע מהמדינה, ועוד.

מדובר ברשימת שינויים החורגת מרחק רב מגבולות יחסי עבודה במשק, והעובדה שמשרד ראש ממשלה דן על הכנסת שינויים בסעיפים אלו לפי דרישת ההסתדרות והמעסיקים מעלה שאלות של גבולות המשילות של הממשלה, מול שני גופים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully