וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקוב: "אורי יוגב נתן שוחד, ואמרתי לו את זה גם בפנים"

מאת נחמיה שטרסלר ומוטי בסוק

14.5.2009 / 7:12

ראש אגף התקציבים באוצר הניח אתמול מכתב פיטורים חריף על שולחנו של שר האוצר: "האחריות לתקציב המדינה ולמשק מחייבת אותי להתפטר מתפקידי; העסקה אינה תורמת לחילוץ המשק". יוגב: "אני מצטער על הפרישה של רמי"



>> "אני לא יכול לקחת אחריות על התקציב. הוא שונה מאוד מהתוכניות שהגשנו, ולכן התפטרתי" - כך אמר אתמול רם בלינקוב, שהתפטר מתפקידו כראש אגף התקציבים במשרד האוצר.

אולי התפטרת מחוסר ברירה, משום שמצלמות הטלוויזיה תפסו אותך אומר על ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא לחיץ?



"ממש לא. לא אמרתי את זה על ראש הממשלה. תשאל את השר משה כחלון, אתו דיברתי".



אבל כאשר דיברת עם מני מזוז בעניין ההסכם עם עופר עיני, אמרת ש"ראש ממשלה הלך על דברים פחותים מאלה, וזה שוחד". אז מי נתן כאן שוחד?



"התכוונתי לאורי יוגב (היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, נ"ש), ואמרתי לו את זה גם בפנים".



אבל למה עזבת באמצע כהונתך, כאשר המשבר כה קשה?



"למה באמצע? העברתי את התקציב באופן הכי מכובד שיכול להיות. יכולתי להתפטר כבר אתמול בבוקר (ביום שלישי, נ"ש), אבל החלטתי להעביר את התקציב - והם הודו לי על כך רבות, גם נתניהו וגם שר האוצר שטייניץ".



אבל זה תקציב רע, עם גירעון גדול, קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה והעלאת מסים.



"זה לא משנה. צריך היה לעשות את העבודה, את כל הסגירות עם השרים, את כל הלוגיסטיקה, את כל האופרציה, ואת זה עשיתי - והוא עבר בממשלה".



ואם התקציב שתיכננת היה עובר, היית נשאר בתפקיד?



"ברור. הייתי נשאר".



בעיות משילות



אתמול בבוקר הודיע בלינקוב לשטייניץ כי החליט להתפטר מהתפקיד. בשלב זה עדיין לא נקבע מועד סיום תפקידו של בלינקוב.



במכתב חריף שהניח על שולחנו של שטייניץ כתב בלינקוב: "הגעתי למסקנה כי האחריות לתקציב המדינה ולמשק מחייבת אותי להתפטר מתפקידי. על פי החלטת ראש הממשלה, בתיאום אתך, הופקדו המגעים עם ההסתדרות והמעסיקים בידיו של יועץ רה"מ, אורי יוגב. ניהול המו"מ הוביל לעסקה הנקראת עסקת חבילה. תנאי העסקה מגלמים בעיני שורה של בעיות הנוגעות למשק הישראלי, לתקציב המדינה ולמשילות הממשלה".



בהמשך ציין בלינקוב כי הצעת התקציב וחוק ההסדרים, שאגף התקציבים הכין וראש הממשלה ושר האוצר אישרו, לא הונחה על שולחן הממשלה. במקומה אושרה בממשלה הצעה אחרת, שונה.



עוד ציין בלינקוב כי ההסכם החלקי בלבד עם ההסתדרות הביא לביטול שורה ארוכה של רפורמות משמעותיות לצמיחה ולפיתוח המשק, בהן הרפורמות במערך הניקוז, בחברת הדואר ובמשק המים. לדעתו, למעסיקים ניתנו הקלות רבות בשורה של תחומים, כולל תקציבים הגדולים ב-4 מיליארד שקל מהצעת האוצר. בלינקוב מדגיש כי "מרבית הנושאים אינם מקובלים על הדרג המקצועי ואינם תורמים לחילוצו של המשק מהמשבר".



את בלינקוב מינה לפני כשנה וחצי שר האוצר דאז, רוני בר-און. קודם לכן היה מנכ"ל משרד הפנים. בשנות ה-90 המוקדמות היה סגן ראש אגף התקציבים באוצר. מהלך ההתפטרות התבשל אצלו בשבועות האחרונים. את ההחלטה הסופית הוא קיבל בימים האחרונים, לאחר שראש הממשלה, בהסכמת שר האוצר, החליט למדר אותו מחלק משמעותי מדיוני התקציב.



בלינקוב הוא הבכיר השני שהודיע בשבועות האחרונים על פרישה מהאוצר. קדם לו ידידו, מנכ"ל המשרד, ירום אריאב.



יוגב מסר בתגובה: "לגבי הסיפור עם קופת חולים כללית, הבקשה של ההסתדרות מעולם לא הוגדרה כתנאי לעסקה. הם ביקשו משהו שנראה בסדר, והוא קיבל גם אישור של הממונה על השכר שהיה אתי באותו לילה. אכן פניתי למחרת לבלינקוב שאמר לי שהוא לא מוכן והתבטא באמת בחריפות נגד הבקשה של הקופה. נתתי לעיני את התשובה של רמי והוא ויתר על זה. שם זה נסגר. בסך הכל זה היה ויכוח מקצועי.



"אני מצטער על הפרישה של רמי. נוצר כאן ויכוח מקצועי ערכי גדול, כאשר ראש הממשלה קיבל החלטה. הוא חשב שהדרך הנכונה היא ללכת על עסקת חבילה. המצב הכלכלי מספיק קשה, אנחנו לא בנסיבות של לחוקק חוקים, בפרט כשיש עם מי לדבר בצד השני. המחלוקת השנייה היתה בנוגע לרפורמה במס, וראש הממשלה החליט ללכת על זה. התוצאה של התקציב היא לא כמו שמציירים בתקשורת. אני לא חושב שזה נכון היה לבקש מהם 5 מיליארד שקל או כלום. קיבלנו מהם 2.5 מיליארד שקל, וזה די דומה למה שקיבלנו בתוכנית של 2003".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully