וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נאמן יאמץ את גושן?

עידו באום

14.5.2009 / 7:29

משפט וכלכלה



>> באיזו קלות אפשר היה לסיים את הסכסוך המתמשך על תקינות מינויו של ציון קינן למנכ"ל בנק הפועלים אילו ניתן היה להגיש תביעה ובקשה לצו מניעה שהיו נידונים במהירות הבזק? בבית המשפט של דלאוור נסים כאלה קורים כעניין שבשגרה.

גם אצלנו הסכסוך על הנהגת הפועלים עשוי להגיע לבית המשפט, ואולם, תוצאתו של מהלך כזה עלולה להיות עיכוב של מהלכי הרגולטור. תקיעה. שקיעה בבוץ. וגם אם לא כך - מי יודע כמה שנים יחלפו עד שבית המשפט יספק הכרעה מהותית בשאלות המשפטיות המתעוררות. שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ד"ר מיכל אגמון-גונן הצביעה השבוע על בעיית מיידיות קבלת ההחלטות בעולם המסחרי כנימוק העיקרי המצדיק הקמת מחלקה בלעדית לטיפול בענייני תאגידים וניירות ערך במסגרת בית המשפט שבו היא מכהנת. אגמון-גונן היא אחת השופטות אליהן מנותבים כיום תיקים מסחריים ותאגידיים. במידה רבה, היא זו שמייצרת דיני חברות בפועל. העומס והאטיות מרחיקים תאגידים מבתי המשפט ולכן קיימים רק מעט תקדימים שהיא יכולה להיעזר בהם.



דבריה של אגמון-גונן משקפים את חוסר האונים של המערכת המשפטית כיום מול הכרעות חיוניות בעולם עסקי המתמודד עם משבר כלכלי. לא רק שופטי פירוקים והקפאות הליכים עמוסים כיום. יש לא מעט חברות המנסות להימנע מחדלות פירעון באמצעות מיזוגים, שבמהלכם מתגלעים סכסוכים. הכרעות משפטיות זריזות, שאגמון-גונן מטיפה להן, יצילו חברות כאלה מהידרדרות. חברה שלא מוצאת פתרון מיידי אצל שופטת תאגידים, תגמור את דרכה אצל שופטת פירוקים.



יוזמת יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, להקמת מחלקה מתמחה לדיני תאגידים זכתה לאוזן קשבת אצל שר המשפטים הקודם, דניאל פרידמן, וגם נשיאת העליון, דורית ביניש, נתנה לה את תמיכתה, אם כי לא בלב שלם. ביניש משויכת לאסכולת אהרן ברק, הסובר כי יש לסמוך על "חוש המומחיות" של השופט גם כאשר השופט אינו מבין בכלכלה.



גם אגמון-גונן סבורה ששופטים יכולים ללמוד כלכלה, אבל בעולם המסחרי אין זמן ללמוד. למרבה המזל, שר המשפטים הנוכחי, פרופ' יעקב נאמן, מבין בכלכלה ובמשפט ואינו זקוק לזמן לימוד. יוזמת גושן פשוטה למדי והמשאבים שהיא מחייבת מעטים. ברשות ניירות ערך מאמינים כי נאמן יאמץ אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully