וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל תומך במסגרת התקציב שאושרה על ידי הממשלה; "הגירעון יגדל אך רק באופן זמני"

טל לוי

14.5.2009 / 7:42

בבנק מתייחסים רק למסגרת ההוצאות ולא להרכב התקציב



בנק ישראל תומך במסגרת התקציב שאושרה אתמול על ידי הממשלה. בבנק לא מתייחסים להרכב התקציב אלא רק להשפעה המקרו-כלכלית שיש למסגרת התקציב.



בבנק מסבירים כי בתקופה של האטה כלכלית, טבעי שנראה ירידה בגביית המיסים ואם שומרים על אותה רמת הוצאות, נוצר גירעון. לכאורה, פירוש הדבר שיש להקטין הוצאות. אולם אחד המייצבים האוטומטיים מכתיב מצב בו מותירים את ההוצאות באותה רמה, דבר המגדיל את הגירעון. אחת הסכנות בהגדלת הגירעון היא יצירת חוב ענק, נושא ריבית שינגוס במשאבי המשק.



על פי חוק, הוצאות הממשלה גדלות מדי שנה ב-1.7% אולם השנה הן יגדלו ב-3%. בבנק ישראל מרוצים מכך שהפער (1.3%) לא ימומן באמצעות גירעון אלא באמצעות רפורמה בהכנסות כמו העלאת מיסים ומכ"מ שיאפשרו לתקציב לעמוד במסגרת. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, קורא שוב ושוב לשמירה על מסגרת ההוצאות ואף אמר אתמול כי גירעון שנתי של 6% מהתוצר "זה הגבול שאנחנו יכולים לממן מבלי להעלות את הריבית וחייבים למנוע נזק גדול שיכול להיגרם לסקטור הפרטי והעסקי".



במקור, התנגדו בבנק ישראל להגדלת ההוצאה ביותר מ-1.7% אולם לבסוף השתכנעו בבנק שמדובר בצעד נכון מאחר והוא זמני בלבד ומאחר והממשלה קבעה תוואי יורד לגירעון בשנים הקרובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully