וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרגא ברוש קובע את מדיניות אכיפת החוק בישראל

מירב ארלוזורוב

14.5.2009 / 8:17



>> ההסכמות שנתן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש - מה שקרוי "עסקת החבילה עם המעסיקים" - כללו גם כמה פרטים שאיש לא הבחין בהם. למשל, לפי דרישת המעסיקים, בייצוגו של ברוש, הוצאו מחוק ההסדרים שני סעיפי מיסוי קטנטנים: דו"ח הכנסות והוצאות ודו"ח איחודי עוסקים.

אין צורך להסביר במה בדיוק שני הדו"חות האלה עוסקים. מדובר בחובות דיווח שונות של עסקים פרטיים למס הכנסה. המעניין הוא ששני הדיווחים כאחד כבר קיימים כיום, והמעסיקים מחויבים בהגשתם למס הכנסה. לפיכך, השינוי שהוצע לגביהם, במסגרת חוק ההסדרים, לא היה שינוי בתוכן הדיווח או במהות המס. מדובר היה בשינוי טכני בלבד: במקום שדו"חות אלה יוגשו לרשות המסים בכתב יד, הם יוגשו מעתה באופן ממוחשב (מקוון).



ברוש, נציג המעסיקים במדינת ישראל, התנגד לכך. ברוש גם השיג את מבוקשו. ראש הממשלה נכנע לדרישה, ובמסגרת עסקת החבילה עם המעסיקים בוטל השינוי הטכני שביקשה לעשות רשות המסים, ולפיכך שני הדו"חות האלה ימשיכו להיות מוגשים לה בכתב יד. משמע, הדו"חות ימשיכו לטבוע בתוך ערימות נייר המוגשות מדי שנה לרשות המסים, ואשר מעשית, רשות המסים אינה מגיעה לעולם לבדוק אותם. משמע, דו"חות אלה ימשיכו לפגוע ביכולת האכיפה האפקטיווית של רשות המסים בישראל.



אין כל משמעות למעבר מדיווח ידני לדיווח מקוון, אלא בהקשר אחד: דיווח מקוון ניתן לבדיקה ואכיפה, דיווח ידני - לא. האם יכול להיות שנשיא התאחדות התעשיינים בישראל ונציג המעסיקים, בכבודו ובעצמו, מערים קשיים על יכולתה של מדינת ישראל לגבות מסים כחוק? "חס וחלילה", מיהר ברוש להתייחס לשאלות TheMarker בעניין.



6 מיליארד שקל אובדים כל שנה באמצעות עבירות זיוף חשבוניות



"אנחנו בעד גביית מסים כחוק, אבל שידברו אתנו. כל מה שרשות המסים ביקשה, הכל בסדר, אבל שיישבו עם לשכת רואי החשבון, שיסבירו ללשכה מדוע זה טוב, ושיקבלו את ברכת רואי החשבון לצעד. ואם זה לא טוב - אז הם ייאלצו להתחשב גם במה שאומר המגזר העסקי", הסביר ברוש.



הדרישה להתחשבות ב"דעתו של המגזר העסקי", כלומר להתייעץ עם לשכת רואי החשבון בטרם נקיטת פעולות אכיפה בתחום המיסוי, עמדה גם בבסיס ההתנגדות של ברוש למחשוב חשבוניות המע"מ בישראל. ההמלצה לעבור לחשבוניות ממוחשבות התקבלה על ידי צוות בין-משרדי שהוקם בעקבות דו"ח מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, אשר קבע כי המדינה מאבדת מדי שנה מיליארדי שקלים באמצעות חשבוניות פיקטיוויות - וכי כל מאמצי האכיפה הפלילית בעניין נכשלו.



ההערכה היא כי כ-6 מיליארד שקל של הכנסות מע"מ אובדים מדי שנה באמצעות עבירות פליליות של זיוף חשבוניות. במקום לנסות ולתפוס את הזייפנים באמצעות פשיטות של המשטרה או של מחלקת החקירות במס הכנסה על עסקים, הגו בוועדה את הפתרון המתבקש - הפיכת החשבוניות לממוחשבות, דבר שיאפשר אימות מיידי שלהן במחשבי מס הכנסה. במעבר להפקת חשבוניות באמצעות מחשבים בלבד, המדינה יכולה גם להגדיל את הכנסותיה במיליארדי שקלים, גם לקטוע באיבה פעילות פלילית עניפה וגם להפוך את נטל המס לשווה ולהוגן יותר.



"אם רוצים לקדם נושאים, חייבים להידבר קודם עם המגזר העסקי"



מאחר שברוש מייצג את העוסקים, משלמי המסים כחוק, ומאחר שתעשייה של הונאות מס בוודאי פוגעת קודם-כל במשלמי המסים כחוק, ניתן היה להניח שהוא יהיה ראשון המברכים על התייעלות האכיפה בעניין החשבוניות הפיקטיוויות.



תחת זאת, ברוש הפעיל את כל כובד משקלו בדרישה כי הפעולה נגד החשבוניות הפיקטיוויות תוצא מחוק ההסדרים, ולא תתקבל חקיקה בעניין, עד שלשכת רואי החשבון תאשר את מחשוב החשבוניות. כל זאת, על אף שההמלצה לעבור לחשבוניות ממוחשבות התקבלה על ידי הצוות הבין-משרדי לאחר חודשים של דיונים שכללו שימועים עם כל הגופים במגזר הפרטי שלגביהם המעבר לחשבוניות ממוחשבות רלוונטי.



"נגמר העידן של השימועים", אמר ברוש בתגובה. "ראינו איך זה נגמר כאשר המדינה עושה שימועים. שיתוף פעולה, זאת הדרך הנכונה לעשות כל דבר, ובשביל זה בדיוק הוקם השולחן העגול. אם רוצים לקדם נושאים, חייבים להידבר קודם עם המגזר העסקי".



ברוש, אם כן, מאמין בגביית מסים כחוק - אבל בפועל דורש שהמדינה תתייעץ עם המגזר העסקי בבואה לנקוט פעולות אכיפה נגדו. ברוש תומך, כמובן, בשמירה על החוק - אבל בפועל מונע, מעכב ומערים קשיים על ניסיונות אכיפת החוק במדינה.



אפשר לתמוה לגבי דרכי אכיפת החוק - לנוכח התבונה שמגלה המדינה בבואה להתייעץ ולתת זכות וטו למי שהיא אמורה לאכוף עליו את החוק. עם זאת, בנוגע לברוש אין מקום להטיל ספק בתבונתו - אלא רק לשאול אם הוא באמת מקדם את האינטרסים של האזרחים שומרי החוק במדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully