וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רון אייכל ממיטב: התוכנית הכלכלית תוסיף 1.8% למדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים הקרובים

טל לוי

14.5.2009 / 11:46

בסך הכל מעריכים במיטב כי האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תסתכם ב-3.3% - גבוה מהיעד הממשלתי



על סמך הדיווחים מהתקשורת, ולאחר אישור התקציב על ידי הממשלה, מעריך כלכלן המקרו של מיטב, רון אייכל, כי מבנה התקציב יוסיף 1.8% לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים. מאחר ותחזית האינפלציה של מיטב ל-12 החודשים הקרובים עמדה על 1.5% הרי שיישום מלא של תוכנית התקציב בשנה הקרובה אמור להביא את האינפלציה לכדי 3.3% ב-12 החודשים הבאים. מדובר ביעד גבוה מיעד יציבות המחירים הממשלתי שעומד על 1%-3%.







עם זאת, אייכל כותב כי "למרות שאנו עדים לכך שהמהלך יביא לחריגה מהגבול העליון של יעד יציבות המחירים, אין צורך להניח עליית ריבית באופן מיידי, בהשפעת אירועים אלו. זאת, מהסיבה שהם חד פעמיים. גם בבנק ישראל מבינים ששינוי בריבית לא יוכל למנוע עלייה חד פעמית זו של האינפלציה. מבחינת הבנק חשוב שלאחר ההתאמה, יחזור המשק הישראלי לסביבת יציבות המחירים תוך התאמה דיס-אינפלציונית (אם מחירי האנרגיה לא ימשיכו להאמיר) אשר תפיג את החשש מאבדן יציבות המחירים".



בשלב הבא, מזכירים במיטב, בעוד 18 חודשים המע"מ צפוי לרדת חזרה ל-15.5%. המהלך צפוי להשפיע לחיוב על המדד. אולם, בשיעור מתון מאשר היה במועד ההעלאה. זאת, מהסיבה שלא כל המוכרים מעבירים את ההוזלה לצרכן. חלקם מרוויח את הירידה במס ומגדיל את שיעור הרווח. לפיכך, ההוזלה במדד, בעוד 18 חודשים (כלומר, מינואר 2011), צפויה להסתכם בכ-0.4%, בלבד.



התקציב שאושר בממשלה אתמול אמור להיות מאושר גם בכנסת ומועד החלת חלק מהגזירות עדיין לא ברור לחלוטין, להוציא את העובדה שהן מתוכננות לצאת לפועל באופן מיידי. לכן, ישנה אי בהירות לגבי המועד המדויק שבו תחול העלייה באינפלציה. יתר על כן, במידה ואלו יוטלו, ההשפעה על האינפלציה תהיה מיידית וחד פעמית, עם החלת המס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully