וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסביב לעולם בחופשת סמסטר

ענבל גפני

14.5.2009 / 14:44

תופעת הסטודנטים שנודדים בחופשת הסימסטר לעבודה מעבר לים הולכת ומתרחבת. אז מה בעצם מחפשים בחו"ל כל הסטודנטים, ואיך מגיעים לשם? כל התשובות לפניכם

לא קלים חייו של הסטודנט הישראלי: בנוסף לשביתות ולמלחמות המשבשות תדיר את השנה האקדמית, עליו להתמודד עם מלחמה מתישה לא פחות – המלחמה על הפרנסה. כדי להצליח לממן את עצמם עובדים מרבית הסטודנטים במשרה חלקית, ולא פעם הדבר בא על חשבון הלימודים והחיים הפרטיים. בנוסף, אחוז גבוה מן הסטודנטים נאלצים להיעזר בהורים או בהלואות. בשנים האחרונות יותר ויותר סטודנטים בוחרים לוותר על התמרון בין עבודה ולימודים, ולממן את התואר באמצעות עבודה בחו"ל.

נדמה כי תופעת הישראלים הטסים לעבוד ברחבי העולם כבר מוכרת ברבים. מנתונים שנאספו מאתר MAKA, הפורטל הגדול לחיפוש עבודות בחו"ל, עולה שהתחום הפופולארי ביותר בקרב צעירים הנוסעים לעבוד בחו"ל הוא עבודה במכירות, בעיקר בעגלות ודוכנים (כמעט 80% מהעובדים). מבין המדינות אליהן מעדיפים להגיע העובדים, לארה"ב יתרון מובהק; 32% מהישראלים שיסעו לעבוד בחו"ל יעדיפו את ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, אחרים יעדיפו את אנגליה (20%), מדינות אחרות במערב אירופה (20%), קנדה (14%) אוסטרליה (9%) ומדינות אחרות בעולם – 5%.

חופשת עבודה

היתרון המרכזי שבנסיעה לעבודה בחו"ל הוא כמובן הכסף: רבים מן העובדים מספרים על משכורות דמיוניות במונחים של ישראל, המספיקים לעיתים לספק מחיה לשנת לימודים שלמה. בנוסף לפן הכספי, מרויחים העובדים בחו"ל ניסיון מעשי בתחומים חשובים בשוק העבודה, כמו ניהול כספים, שיטות שיווק ויחסי אנוש. "הידע המקצועי שמקבלים בעבודה בחו"ל הוא מדהים", אומר יאיר, מנהל אזור בחברה ישראלית בארה"ב. "לאחר כמה חודשי עבודה בעגלות דיברתי עם חבר שלומד מנהל עסקים, והוא היה המום מכך שאני מכיר לעומק את כל הדברים שהוא לומד עליהם בתאוריה".

ההבדל העיקרי בין סטודנטים המבקשים לעבוד בחו"ל ובין צעירים שאינם לומדים הוא הזמן הקצוב: הסטודנטים מוגבלים לרוב לתקופת עבודה מרכזית אחת בשנה - חופשת הקיץ (אף שסטודנטים בעלי ניסיון בתחום יכולים גם לבצע גיחות קצרות באמצע השנה, כדי להשתתף בטירוף המכירות של חג המולד). לאור זאת, האפשרות להרויח כמה שיותר כסף בתקופה קצרה הופכת לשיקול מרכזי בבחירת סוג העבודה והחברה המעסיקה.

על ציורים ועגלות

מתוך כל תחומי העבודה האפשריים בחו"ל, המכירות בעגלות ומכירת ציורי השמן הם המתאימים ביותר לתנאי הסטודנטים, כיוון שהם נחשבים לרווחיים ביותר ואינם מצריכים הכשרה ארוכה. תחום העגלות הוא הגדול מביניהם, וכולל מכירה של מגון מוצרים בדוכנים הניצבים במרכזי קניות ראשיים. דרישות המכירה משתנות ממוצר למוצר, אולם רובן המוחלט כולל שעות עבודה ארוכות (כ- 8.5 עד 11 ביום), וסגנון מכירה אקטיבי, כלומר- עצירת לקוחות פוטנציאליים. לסטודנטים שטסים רק לקיץ מומלץ לבחור במוצרים שאינם תלויים בעונה מסוימת, כמו מוצרי טיפוח למיניהם או צעצועים לילדים. מכירת תמונות השמן כוללת מעבר מדלת לדלת עם תיק תמונות למשך מספר שעות ביום. במרבית המדינות האקלים הופך את עונת הקיץ למוצלחת למדי לציורי שמן, כיוון שהשהיה בחוץ נעימה יותר מאשר בחורף. תחומי עבודה נוספים כוללים הובלות ("מובינג"), או?פ?ר, מדריכים בקייטנות ועוד.

בחירת החברה בה תעבדו עשויה להיות משמעותית ביותר, וכדאי להשקיע בתהליך החיפוש ולבדוק מספר חברות לפני ההחלטה הסופית. הקריטריונים החשובים ביותר לבדיקה הן שכר (רוב החברות מבססות את המשכורת על עמלות מהמכירות, וחלקן מציעות גם שכר בסיס), תנאים (לאור הזמן הקצר, כדאי לברר על החזרים על כרטיס טיסה ועל התשלומים הנדרשים לחברה), והחשוב מכל – אמינות. מלבד ההתרשמות מנציג החברה, מומלץ לנסות ולאסוף כמה דעות על כל חברה דרך עובדים לשעבר או באינטרנט. מרבית החברות מפרסמות מודעות דרושים בפורטלים לסטודנטים, או באתרי אינטרנט המתמחים בכל הקשור לעבודה בחו"ל ומציעים גם שלל עצות ומדריכים, כמו אתר MAKA. שימו לב כי חברות רבות מציעות מסלולי עבודה יחודיים לסטודנטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully