וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזרחי טפחות על הכלכלה בקוריאה: צפויה התאוששות, ריבית נמוכה והתחזקות המטבע המקומי בשנה וחצי הבאות

TheMarker

14.5.2009 / 13:38

לאחרונה הגיע ה-Won לשיא של שבעה חודשים כנגד הדולר, והממשלה אף הודיעה שתתערב כדי לבלום את התחזקותו; האנליסטים מעריכים שהמטבע אכן ירד ל-1,450 Won לדולר ביוני, ואחר כך תתחדש מגמת התחזקות מול הדולר



התאוששות כלכלית, קצב אינפלציה נמוך, ריבית נמוכה והתחזקות במטבע - אלו המגמות שיאפיינו את המשק הקוריאני בשנה וחצי הבאות. כך מעריכים בבנק מזרחי טפחות.



בדומה למדינות רבות בעולם, קוריאה לא חמקה מהשלכות המשבר הפיננסי הגלובלי ומהירידה החדה שנרשמה במחיר הסחורות. הדבר התבטא בכך ששיעור האבטלה במדינה, 3.7%, הוא הגבוה ביותר מאז 2005. במקביל לכך, המטבע המקומי, ה-Won, נחלש וב-6 במארס ירד לרמתו הנמוכה ביותר כנגד הדולר ב-11 השנים האחרונות. כתוצאה מכך ובמקביל להאטה הכלכלית, נוצר לחץ אינפלציוני.



את 2008 סיימה קוריאה עם עלייה של 2.5% בתוצר, מחצית משיעור העלייה ב-2007. הציפיות ל-2009 הן לירידה של 3%-4% בתוצר, ואחר כך התאוששות עם עלייה בת 1.5%-3% ב-2010. ברביע הראשון של השנה הצליח התוצר לעלות בקצב שנתי של 0.1%, לאחר שנפל ב-5.1% ברביע הקודם.



לאחרונה מסתמן שיפור בכלכלה במדינה. מדד הצופה קדימה, המחושב על ידי קונפרנס בורד, מתאושש מזה חודשיים לאחר ירידה בת שבעה חודשים. עליות נאות נרשמות בהזמנת מכונות ממפעלי תעשייה, במדדי המניות, ובתשואות הפדיון, והן גוברות על הירידה בהזמנות בבנייה פרטית. גם המדד לפעילות השוטפת השתפר בחודשיים האחרונים, בהולכת הייצור התעשייתי. התאוששות מורגשת גם במסחר הסיטונאי והקמעוני וגם בייצוא ניכר שיפור.



שני המדדים יחדיו מצביעים על כך שלמרות שהפעילות הכלכלית תישאר חלשה בתקופה הקרובה, קצב ההצטמצמות יואט. גם הבנק המרכזי של קוריאה צופה צמיחה כלכלית חיובית מתונה, אך מדגיש, כאמור, שאי הוודאות עדיין גבוהה.



יצוין כי השיפור האמור מתבלט לטובה, על רקע התכווצות מתמשכת במדינות אחרות באזור, שלפי קרן המטבע הבינלאומית התאוששותן מהמשבר תיארך זמן ממושך ותצריך משאבים ממשלתיים רבים. הדבר התבטא בשער ה-Won, ששינה כיוון והתחזק במהירות כנגד הדולר.



קצב האינפלציה בקוריאה אינו נמוך, ועומד על 3.9% ב-12 החודשים האחרונים. אולם, קצב אינפלציה כזה אינו מונע נקיטת מדיניות מוניטארית מרחיבה, במונחי המשק הקוריאני. יצוין, כי באוגוסט 2008 עלה המדד ב-5.9%, ומאז הלך קצב האינפלציה ופחת הדרגתית, בין השאר לנוכח התחזקות המטבע המקומי. הציפיות הן שהאינפלציה, שקפצה ל-4.7% ב-2008, תרד ל-1.7%-2.5% השנה ו-2.5%-3% ב-2010.



הבנק המרכזי במדינה הפחית את הריבית ל-2% מרמה של 5.25% באוקטובר 2008. כמו כן, הבנק נקט בצעדים נוספים, כגון שימוש בכספי ציבור כדי לרכוש מניות בכורה וחוב נחות בבנקים, על מנת לייצב את הלימות ההון שלהם. יצוין, כי בעיצומו של המשבר, הסתייע הבנק המרכזי של קוריאה בעסקאות החלף מטבעיות עם הבנק הפדראלי האמריקאי, כדי לתמוך במטבע המקומי.



לעת עתה, נראה שהתוצר התייצב ומסתמנת התאוששות הדרגתית. מנגד, האינפלציה בירידה והביקוש המקומי ומחו"ל עדיין מצומצם. כתוצאה יוכל הבנק המרכזי הקוריאני להמשיך להשאיר את הריבית ללא שינוי. להערכת מריל לינץ', לא מן הנמנע שהריבית תקוצץ פעמיים נוספות, ב-11/6 וב-11/8, בשיעור מצטבר של 0.5 נקודת אחוז. מכיוון שאין צפי לכך שהאינפלציה תואץ משמעותית ב-2010, ועל מנת לתמוך בהתאוששות הצמיחה, אפשר שהריבית תישאר נמוכה ולא תעלה על 2% בסוף 2010.



לאחרונה הגיע ה-Won לשיא של שבעה חודשים כנגד הדולר, והממשלה אף הודיעה שתתערב במידת הצורך כדי לבלום את התחזקותו. במריל לינץ' מעריכים שהמטבע המקומי אכן ירד ל-1,450 Won לדולר ביוני, ואחר כך תתחדש מגמת התחזקות מול הדולר.



לפי התרחיש במריל לינץ', השער יתחזק ל-1,200 בסוף השנה, 1,150 באמצע 2010 ו-1,000 בסוף 2010. כתוצאה מכך יתחזק המטבע הקוריאני בכ-30%, בתוך שנה וחצי. אחד הגורמים שיתמכו בו הוא התמונה המשופרת בקוריאה שתמשוך אליה תנועות הון זרות, כך שהמטבע המקומי יציג כנראה תוצאות טובות יותר ממטבעות אחרים באזור.



האנליסטים אומרים כי ניתן להיחשף לשוק הקוריאני במספר דרכים. האפשרות הראשונה היא באמצעות רכישת אג"ח של ממשלת דרום קוריאה הנקובות בדולרים. סוכנות סטנדרד אנד פור'ס מדרגת אותן בדירוג A, הזהה לדירוג של האג"ח הממשלתיות בישראל, אך תשואת הפדיון הנוכחית שלהן גבוהה ב-1%-2% מהאג"ח הישראליות.



האפשרות השנייה היא ביצירת חשיפה שקלית באג"ח של ממשלת קוריאה, או בנקים גדולים במדינה, באמצעות ביצוע עסקאות החלף. האפשרות הבאה היא באמצעות חשיפה לשוק המניות הקוריאני, באמצעות תעודות סל מתאימות. ניתן למצוא תעודה שקלית ודולרית.



את הסקירה כתב רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, בבנק מזרחי טפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully