וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגזר האנרגיה בארה"ב מנסה לסכל תוכנית אובמה להגביל גזי חממה; השיק קמפיין של מאות מיליוני דולרים

נמרוד הלפרן

14.5.2009 / 16:41

חברות נפט, גז טבעי ופחם הגדילו ב-50% תקציב הלובי בואשינגטון ברבעון הראשון, דיווח "גרדיאן"



מגזרי הנפט, הגז הטבעי והפחם בארה"ב הגדילו ב-50% את מימון השדולה שלהם בואשינגטון ברבעון הראשון של השנה, והוציאו במהלכו 44.5 מיליון דולר על קמפיין נגד תוכנית ממשל אובמה להפעיל פיקוח על פליטות של גזי חממה, בהם פחמן דו-חמצני ומתאן, כך דיווח אתמול העיתון הבריטי "גרדיאן".



העלות הכוללת של הקמפיין נגד תוכנית אובמה, אשר כולל מימון גופים וכנסים, הפעלת שדולה, פרסומות בטלוויזיה, בעיתונות וברדיו, ותרומות לחברי קונגרס, מסתכם במאות מיליוני דולרים. באמצעות הקמפיין, מקוות חברות האנרגיה להכשיל חקיקה שתגביל פליטות גזי חממה, או לחילופין להמיר את הצעת החוק הנוכחית בגירסה רכה יותר.



"חברות מגזר האנרגיה מוציאות מיליארד דולר בשנה כדי לשכנע את הציבור האמריקאי שהן נקיות, ירוקות, חמימות ונעימות", אמר מייסד חברת יחסי הציבור אקו-אמריקה, בוב פרקוויץ, ל"גרדיאן".



"יש הרבה מאוד אנשים שיש להם הרבה מאוד מה להפסיד, והם פועלים בהתאם", אמר אוון טרייסי, מייסד קבוצת קמפיין מדיה אנליסיס (CMAG), העוקבת אחרי פרסומות בכלי התקשורת הנוגעות לשינויים אקלימיים. לפי נתוני CMAG, הוציאו מגזרי הנפט והפחם בארה"ב 76.1 מיליון דולר על פרסום מתחילת השנה ועד ה-27 באפריל. מנגד, ארגונים ופעילים בתחום איכות סביבה, בהם סיירה קלאב ואל גור, הוציאו באותה התקופה 28.6 מיליון דולר על פרסומות.



מאמצי שדולת מגזר האנרגיה לבלימת הרגולציה על גזי חממה, החלו כך נראה לשאת פירות. בהודעה משותפת שפירסמו אתמול הארגונים הירוקים גרינפיס, ידידי כדור הארץ (FOE) וארגון הצרכנים פבליק סיטיזן, הביעו השלושה דאגה מריבוי הפשרות והתיקונים שהוכנסו בחקיקה שמקודמת כעת בבית הנבחרים, ואשר נועדה להגדיל את השימוש במקורות אנרגיה מתחדשים וידידותיים לסביבה, בניסיון למנוע שינויים אקלימיים.



בשנים האחרונות גברו הטענות בקהילה המדעית בארה"ב ובבריטניה כי חברות במגזר האנרגיה, במיוחד הנפט, מנהלות קמפיין הטעיה מתוחכם, שתכליתו לערער על ראיות מדעיות בדבר התחממות כדור הארץ. זאת, בדומה למסע ההטעיה של תעשיית הסיגריות, אשר הכחישה במשך עשרות שנים את הקשר בין עישון לבין סרטן הריאות.



לפני שלוש שנים חשף העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" מסמכים, מהם עלה כי כריס הורנר, אשר שימש בתפקיד בכיר במכון ליזמות תחרותית (Competitive Enterprise Institute), גוף אשר פעל במימון מגזר הנפט, גיבש תוכנית שתכליתה היתה להכשיל את אימוצה באירופה של אמנת קיוטו, שמכוונת להאטת ההתחממות הגלובלית על ידי צמצום פליטת גזי חממה.



לפי התוכנית, גוף בשם "הקואליציה למדיניות אקלימית אירופית יציבה (ESCPC) היה אמור לפרסם ניירות עמדה נגד אמנת קיוטו, להעסיק דוברים מקצועיים ולהפעיל שדולות בקרב פוליטיקאים ובעזרת חברות שהביעו ביקורת על אמנת קיוטו.



"בארה"ב הצליחה קואליציה בלתי רשמית למנוע מהממשל לאמץ תוכניות ברוח קיוטו. יש לחקות מודל זה גם באירופה בניסיון להשיג תוצאות דומות", כתב הורנר. בין החברות שהביעו עניין בתוכנית באותה עת היו החטיבה האירופית של יצרנית הרכב האמריקאית פורד, חברת התעופה לופטהנזה וחברת החשמל הגרמנית RWE.



העיתון הבריטי "גארדיאן" חשף לפני שנתיים כי מכון אחר, המכון ליזמות אמריקאית (AEI), אשר קיבל תרומות של מיליוני דולרים מענקית הנפט אקסון, הציע לשורה של מדענים וכלכלנים תשלום בסך 10,000 דולר כל אחד עבור פרסום מאמרים המערערים על ממצאי דו"ח של צוות המומחים הבין ממשלתי לשינויי אקלים של האו"ם (IPCC). המנכ"ל לשעבר של אקסון, לי ריימונד, שימש כסגן יו"ר המכון.



בשנה שעברה חשף "אינדיפנדנט" כי כנס בניו יורק תחת הכותרת "התחממות גלובלית - משבר או הונאה?" שאירגן מכון הרטלנד (Heartland Institute), מומן על ידי חברות נפט. זו לא היתה הפעם הראשונה בה המכון עטה אצטלה מדעית בשם המגזר העסקי. בעבר, פעל מכון הרטלנד לערעור על ראיות מדעיות לגבי הקשר בין עישון ובעיות בריאות, וקיבל תרומות גם מיצרניות סיגריות, בהם חברת פיליפ מוריס.



מכון הרטלנד אינו הדוגמא היחידה לכך שלא רק שיטות הפעולה של שדולת חברות הנפט זהות לאלו של תעשיית הסיגריות, אלא גם כמה מאותם אנשים מעורבים בשני מסעות ההטעיה. כך למשל, סטיבן מילוי - אשר עמד בראש גוף בשם הקואליציה לקידום מדע אמין (ASSC), שהוקם על ידי יצרנית הסיגריות פיליפ מוריס בשנת 1993 כדי לערער על הקשר שבין עישון פסיווי לבין מחלת הסרטן - שימש בהמשך גם בתפקיד בכיר בגוף בשם הצוות למדע אקלים גלובלי (GCST), שהוקם בסיוע אקסון בשנת 1998, ובניהול המכון לפעילות יזמות חופשית (FEAI), שמרבית פעילותו מומנה על ידי אקסון. מטרת שני גופים אלו היתה לערער על הממצאים המדעיים בדבר הקשר בין פליטות גזי חממה לשינויים אקלימיים בעולם.



לפי ההערכות, הזרימה אקסון לבדה בשנים 2005-1998 תרומות של 16 מיליון דולר ללא פחות מ-43 גופים שעירערו על הראיות המדעיות כי פליטות גזי חממה תורמות להתחממות כדור הארץ. דירקטורים, יועצים ועובדים כיהנו בכמה מ-43 הגופים הללו במקביל, במקרים רבים. גופים אלה סייעו בהפצה מכוונת של מידע שגוי, הנוגע לשינויים אקלימיים, לבעלי טורים בעיתונים מובילים בארה"ב, דוגמת "וול סטריט ג'ורנל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully