וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופה של פיירפילד: הקרן שגייסה משקיעים ישראלים עבור מיידוף מוותרת על ניהול מרבית עסקיה

סוכנויות הידיעות

14.5.2009 / 19:22

חברת ניהול ההשקעות, שבנק הפועלים המליץ על אחת מקרנותיה, מעבירה קרנות עם נכסים של 2.5 מיליארד דולר לידי Sciens



חברת ניהול ההשקעות פיירפילד גריניץ', שהיתה אחת מהצינורות המרכזיים לגיוס כספיים עבור ברנרד מיידוף, מגיעה לסוף דרכה. החברה, אשר היתה המפסידה הגדולה ביותר בעקבות הונאת הפונזי של מיידוף אך גם אחת המרוויחות הגדולות מתווך בין משקיעים למיידוף, מעבירה את מרבית עסקי ניהול הקרנות שלה לידי חברות ההשקעות Sciens Capital.



תנאי העסקה המדויקים לא פורסמו, אולם בשלב ראשון תייעץ Sciens לפיירפילד לגבי ארגון מחדש של ארבע מקרנותיה, שהיקף נכסיהן צלל לכ-2.5 מיליארד דולר לעומת שיא של 5 מיליארד דולר בשנה שעברה. בכפוף להסכמת המשקיעים בקרנות, יעבור ניהול הקרנות לידי Sciens, אשר תחלוק חלק מההכנסות מעמלות עם פיירפילד.



היות שהעסקה אינה כרוכה בתשלום כספי, היא אינה מוגדרת כמכירה. אולם Sciens צפויה בסופו של דבר להשיג שליטה מלאה בעסקי פיירפילד ולהחליף את שמות הקרנות. פיירפילד תמשיך להחזיק בנתח ממניות החברה, אולם היקף עסקיה יהיה מזערי לעומת היקפו בעבר.



חברת ניהול ההשקעות פיירפילד גריניץ' גרופ היתה אחד מהצינורות המרכזיים לגיוס כספים ממשקיעים חדשים בחברת ההשקעות של ברנרד מיידוף, שהודה בביצוע הונאת פונזי ענקית בהיקף של 50 מיליארד דולר, ממנה נפגעו קרנות גידור, בנקים פרטיים וקרנות צדקה יהודיות בעולם.



בחודש דצמבר הגישו משקיעים תביעה נגד פיירפילד בטענה שהקרן נכשלה בהגנה על נכסיהם. עם המשקיעים בחברה נמנים לקוחות ישראלים. השלוחה של בנק הפועלים בלוקסמבורג המליצה על אחת מקרנות החברה, פיירפילד סנטרי, המנוהלת על ידי קבוצת פיירפילד. קרן סנטרי אינה נכללת ככל הנראה בעסקת מכירת הקרנות של פיירפילד ל-Sciens.



פיירפילד, בניהולו ובבעלותו של וולטר נואל וארבעת חתניו, רשמה הפסדים של 7.5 מיליארד דולר בעקבות השקעותיה בקרן של מיידוף. קרנות החברה היו חלק מרשת עולמית של קרנות השקעה ששימשו את מיידוף לגיוס כספים.



לפי התביעה שהוגשה בדצמבר, קרן פיירפילד סנטרי השקיעה 7.3 מיליארד דולר בחברה של מיידוף באופן בלעדי. בכך, נטען, סיכנה הקרן את הנכסים של המשקיעים בה, בעוד היא גבתה עמלות בשווי מיליוני דולרים.



פיירפילד סנטרי, שהשקיעה אך ורק בקרנות של מיידוף, העניקה ללקוחות שלטשו עיניים לתשואות החיוביות העקביות של מיידוף כרטיס כניסה למועדון היוקרתי של המשקיעים בקרנות. בדרך כלל זכו להיכנס למועדון הזה רק משקיעים מקושרים היטב.



השותפים המייסדים של פיירפילד גריניץ' גרופ, נואל, אנדרס פיידרהיטה וג'פרי טאקר, מואשמים בהפרת התחייבויותיהם כלפי המשקיעים, רשלנות והתעשרות שלא כחוק. התלונה הוגשה נגד המייסדים במסגרת תביעה ייצוגית של המשקיעים.



בכתב התביעה נכתב כי על מנהלי הקרנות היתה מוטלת החובה לבדוק היטב את שיטות ההשקעה של מיידוף, וכי החברה התעלמה מנורות אזהרה שונות - כמו למשל מכך שהחברה של מיידוף הניבה תשואות קטנות ויציבות בימים של נפילות בשווקים.



ממסמכים שהגיעו לידי TheMarker בדצמבר עולה כי פיירפילד סנטרי גבתה מלקוחותיה עמלה שנתית של 1% מהנכסים, בתמורה לגישה להשקעות בקרנות גידור ולביצוע בדיקת נאותות קפדנית. נוסף על כך גבתה מהם הקרן 20% מהרווחים מדי שנה. רווחים אלה הפכו את וולטר נואל, בנקאי לשעבר, ואת משפחתו, לעשירים ולראוותנים.



ב-2002 פירסם המגזין "ואניטי פייר" תמונה של אשתו ובנותיו של נואל שצולמה בבית המשפחה בקונטיקט על ידי צלם האופנה הידוע ברוס ובר. הכתבה זכתה לכותרת: "זהב בגריניץ'". ב-2005 צולם ביתה של משפחת נואל באי הטרופי מיסטיק למגזין "טאון אנד קאנטרי". למשפחה בתים נוספים בסאות'המפטון, פאלם ביץ' ופארק אווניו.



לא ידוע איזה סכום מהונה הפרטי של המשפחה הושקע בקרן סנטרי. לפי דיווח מדצמבר ב"ניו יורק טיימס", אחת מבנותיו של נואל אמרה שחלק נכבד מנכסי המשפחה הושקע בחברת ההשקעות של מיידוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully