וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה לא מורידים את מחירי הדירות

גיא ליברמן

15.5.2009 / 0:04

גיא ליברמן סבור שהרעיון להעביר חלק מקרקעות המדינה לבעלות החוכרים שלהן הוא מבורך, אך מהלך כזה - שיהיה כרוך בביורוקרטיה אינסופית - אינו עתיד להוזיל את מחירי הדירות

ראש הממשלה ושר האוצר יצאו בהכרזות המבטיחות כי מחירי דירות המגורים עתידים לרדת, וזאת כתוצאה מהרפורמה או "המהפכה" - כפי שכמה כלי תקשורת קוראים לשינויים שנערכים כעת בכל הקשור לניהול קרקעות המדינה על ידי מינהל מקרקעי ישראל. הגדיל להצהיר שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שאמר כי "הרפורמה תביא למפנה דרמטי בתחום הבעלות על קרקעות ותאפשר למשרד השיכון למלא את יעדו המרכזי, שהוא מתן אפשרות לרכישת דירה במחירים סבירים". זהו ספין יפה שיוצר תחושה כאילו הממשלה החדשה מזיזה דברים, אבל כל מי שמתמצא בתחום הזה יודע שאין בכך ולא כלום.

ה"רפורמה" החדשנית היא העתק מתאים למקור של המלצות ועדת גדיש, שאושרו כבר בממשלה לפני כמה שנים. הרעיון להעביר חלק מקרקעות המדינה לבעלות החוכרים שלהן הוא מבורך, אך מהלך כזה - שיהיה כרוך בעצמו בביורוקרטיה אינסופית - אינו עתיד להוזיל את מחירי הדירות.

צא ולמד - מרבית הבנייה החדשה למגורים ב-20 השנה האחרונות נעשתה על גבי קרקע מינהל (בראשון לציון ובמודיעין, לדוגמה). כדי להעביר את הבעלות לרשותם, יהיה על החוכרים לשלם למינהל תמורה שתחושב באחוזים מערך הקרקע. האם שוויה של דירת מגורים שבעליה השלים הליך מייגע של העברת בעלות, הכולל כאמור תשלום בגין כך למינהל, יהיה נמוך יותר? ברור שלא, הוא יהיה גבוה יותר.

אז איך מורידים את מחירי הדירות? טוב, בשביל זה צריך להתאמץ קצת, וכאן ספינים מלוטשים לא יועילו. הנה מספר דוגמאות למהלכים אמיתיים:

הפחתת המיסוי: גם כיום המסים מהווים מרכיב מהותי במחירה של דירה. אמנם נפטרנו מעולו של מס המכירה, אך זוהי טיפה בים המסים, ההיטלים, האגרות והמכסים המייקרים כל כך את המוצר הזה. תנו פטור ממע"מ למי שקונה דירה ראשונה בחייו, ותראו איך זה משפיע על הביקושים.

קרקעות המושבים והקיבוצים: הרפורמה המדוברת במינהל מקרקעי ישראל לא מעזה לטפל במוקשים האמיתיים. מאז בג"ץ הקשת המזרחית, נתקעה למעשה אספקת הקרקעות על ידי המינהל לשוק המקומי. קרקעות המושבים והקיבוצים, שהיו מקור מרכזי לפיתוח המסיווי של שנות ה-90, הפסיקו להוות פוטנציאל לפיתוח. החזירו עטרה ליושנה ואפשרו בחקיקה את תכנון ושיווק הקרקעות האלה.

ועדת התכנון: כאן יש קושי אמיתי. ההליכים לאישור תוכנית בישראל הם כה ממושכים, עד שיזמים רבים הרימו ידיים והעתיקו את פעילותם למקום אחר. אין איזון בין האינטרס לקדם תכנון ובנייה לבין הרצון להגן על הפרט. ישנה קלות בלתי נסבלת בכל הקשור לעצירת תוכניות. לא ייתכן שאדם יוכל לעכב תוכנית במשך שנים, וגם אם הוא עושה זאת ללא הצדקה וממניעים לא ענייניים - הוא לא ייענש על כך כלכלית. הטילו אגרה על מי שמגיש תוכנית, וממנו בעזרתה מיקור חוץ של חלק מהליכי הבדיקה של התוכניות. תנו באמת יותר סמכויות לוועדות המקומיות. חייבו בהוצאות ממשיות מתנגדים קנטרנים, כולל ירוקים אמיתיים וירוקים מקנאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully