וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אקונומיסט": אובמה צריך לאיים על ישראל בהקטנת הסיוע אם נתניהו לא ילך לקראת הפלשתינאים

TheMarker

16.5.2009 / 9:37

המגזין הבריטי הנודע קרא לנשיא אובמה לנקוט בקו קשוח ולדרוש הפסקת הבנייה בהתנחלויות



המגזין הבריטי "אקונומיסט" קרא לנשיא אובמה ולממשל האמריקאי לנקוט בקו קשוח בפגישתו עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. "מר אובמה חייב לומר למר נתניה כי הוא שוגה לחלוטין בגישתו. אסור לבנות או להרחיב התנחלויות – או שהסיוע האמריקאי לישראל יצומצם. בנושא איראן, ההגיון של נתניהו הפוך. כמובן, בעולם, כולל העולם הערבי, מנהיגים בעלי שכל ישר רוצים שאיראן תוותר על פצצת הגרעין. אולם יהיה זה הרבה יותר קל לשכנע את האיראנים לנטוש את שאיפות הגרעין אם לא יוכלו להשתמש בתירוץ הקונפליקט בישארל כתרוץ למלחמת קודש גרעינית". המגזין הוסיף וטען כי עמדה קשוחה של אובמה תיטיב לא רק עם הפלשתינאים, כי אם עם ישראל בטווח הארוך.



"אקונומיסט" מנה את הנקודות במדיניותו של נתניהו שהוא רואה כשגויות: נתניהו מסרב להכיר ברעיון של שתי מדינות; הוא רוצה ללחוץ על עזה עד שהחמאס יופל; הוא אומר כי לא יחזיר את הגולן; הוא תובע כי הפלשתינאים לא רק יכירו בישראל, אלא יכירו בה כמדינה יהודית; הוא מסרב להקפיא הרחבת התנחלויות; והוא רוצה למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני. בכך, אומר "אקונומיסט", מצטייר נתניהו כשותף בלתי מתפשר במו"מ, אולם הדבר נאמר גם על מנחם בגין, שאותו שכנעו האמריקאים לחתום על הסכם שלום עם מצרים.



"אין זה רק לטובת הפלשתינאים. הנדיבות שנקטו האמריקאים כלפי ישראל בעבר לא עושה להם שום טובה בטווח הארוך. בטחונה של ישראל בטווח הארוך יובטח רק אם אמריקה תשכנע ואפילו תאיים על מנהיגי ישראל בתקווה שיקבלו את ההנחה שבטחון ישראל תלוי בקיומה של מדינה פלשתינאית בת קיימא".



סייג עיקרי אחד מציין "אקונומיסט" לדברים אלה: "לנתניהו יש שאלה טובה אחת לשאול את הממשל האמריקאי. מי ישלוט במדינה הפלשתינאית? מחמוד עבאס (אבו מאזן) והפתח חלשים. חמאס חזק. שתי התנועות טוענות כי ישראל צריכה לסגת מגבולות 67 ולקבל בחזרה את כל הפליטים שברחו ממנה לפני 60 שנים".



"עד כה החזיק אובמה את הקלפים קרוב לחזה. אולם אם ילחץ על ישראל לקבל ויתורים, הוא צריך לפתור את בעיית חמאס. הבעיה היא ששני הפלגים נלחמים ביניהם ומסרבים להתפייס".



"אין הרבה סיכויים שפגישת נתניהו בבית הלבן תסתיים בכשלון גדול. המנהיג הישראל פיקח מדי לכך, ואובמה אינו נוהג לצעוק בפומבי. אם הפגישה תסתיים בלא דבר, יצטרך אובמה רק למלמל משהו על הערכה מחדש של הקשרים המיוחדים בין ארה"ב לישראל – ולסגת. הגישה של הממשל הקודם, שהניחה לשני הצדדים בסכסוך לפתור את הבעיות, כשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully