וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המסים: אם נכיר בהוצאות המטפלת, ניאלץ להכיר גם בהוצאות נסיעה לעבודה

מאת מירב ארלוזורוב

17.5.2009 / 7:04

משרד המשפטים שותף לפרשנות של רשות המסים לפסק דין ורד פרי. המשמעות: הכנסות המדינה ממסים צפויות להיפגע ב-5-7 מיליארד שקל בשנה - כבר מ-2010



>> העמדה המקצועית של רשות המסים היא כי מפסק דין ורד פרי, הקובע שעל הרשות להכיר לצורכי מס בהוצאות על טיפול בילדים, נגזרת בהכרח גם הכרה בהוצאות על נסיעה למקום העבודה. משרד המשפטים שותף לעמדה זו. ברשות המסים מעריכים כי אם פסק הדין לא יבוטל בחקיקה עד ינואר 2010, תספוג המדינה ירידה משמעותית בהכנסותיה ממסים - שמוערכת ב-5-7 מיליארד שקל בשנה.

פסק דין פרי קבע למעשה כי גם הוצאה שאינה ישירה לצורכי ייצור תיחשב הוצאה מוכרת. לפי עמדת רשות המסים - אם הדבר נכון לגבי ההוצאות על טיפול בילדים, בוודאי שהוא נכון גם לגבי ההוצאה על נסיעה למקום העבודה. בעוד שההוצאה על טיפול בילדים (תשלום למטפלת) נוגעת רק למשפחות שבהן יש ילדים קטנים (בית המשפט המליץ שהזיכוי יינתן לשני ההורים בחלקים שווים - ובלבד ששניהם עובדים), הכרה בהוצאות הנסיעה נוגעת לאוכלוסייה גדולה בהרבה.



לפיכך, ברשות המסים מעריכים כי ההכרה בהוצאות על טיפול בילדים תתבטא בירידה של 2.5 מיליארד שקל בשנה בהכנסות ממסים, וכי הכרה בהוצאות נסיעה תתבטא בירידה נוספת בהיקף של כ-4 מיליארד שקל. היקף הפגיעה בהכנסות ממסים משתיהן יחד צפוי להיות 5-7 מיליארד שקל.



ברשות המסים מעריכים כי הירידה בהכנסות ממסים תהיה מיידית, ותתרחש בעקבות הקטנת מקדמות המס שמשלמים העצמאים ובעקבות הקטנת זקיפת ההטבות למס שזוקפים מעסיקים לשכירים שלהם. כמו כן, ברשות המסים מעריכים כי יהיו מעסיקים שיערכו תכנון מס וישלמו במקום עובדיהם את הוצאות המטפלת (ויקטינו את שכרם בהתאם) - דבר שיביא לחיסכון במס וכן בתשלומים לביטוח הלאומי. לפיכך, ברשות המסים מעריכים כי חלק גדול מפוטנציאל החיסכון במס לשכירים ועצמאים בגין פסק הדין ייצא לפועל כבר בתחילת 2010. המשמעות היא החרפה נוספת בירידה בהכנסות המדינה ממסים.



עיני מנע את ביטול פסק הדין בחוק ההסדרים



בית המשפט העליון קבע כי ההוצאות על טיפול בילדים יוכרו רק מינואר 2010. דחייה זו היתה צעד חריג שנקט בית המשפט כדי לאפשר למדינה לבטל את ההכרה באמצעות חקיקה בכנסת. לרשות המדינה עומדת עדיין כחצי שנה לביטול ההכרה, אך באוצר חוששים כי הכנסת לא תיתן את ידה לכך.



האוצר התכוון לבטל את פסק הדין במסגרת חוק ההסדרים, אך הסעיף הוצא ממנו לפי דרישת יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. ככל הנראה, עיני לא מתכוון להתנגד לחקיקה רגילה בעניין, אבל סירב לכך שסעיף זה יישאר בחוק ההסדרים - לאחר שאישר אותו אך לא רצה להיקשר לאישורו.



דובר ההסתדרות הסביר כי מן הראוי שחוק כזה יידון בנפרד מחוק ההסדרים. על השאלה מהי העמדה המקצועית של ההסתדרות בסוגיה, והאם היא תומכת או מתנגדת להכרה בהוצאות על טיפול בילדים - סירב הדובר להשיב.



תגובת משרד המשפטים: "בבית המשפט טענה הפרקליטות בשם רשות המסים כי קבלת עמדתה של ורד פרי עשויה להוביל להכרה בהוצאות פרטיות אחרות, דוגמת הוצאות נסיעה. עם זאת, העמדה של רשות המסים ושל פרקליטות המדינה נותרה כי הוצאות נסיעה אינן מותרות בניכוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully