וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה בודק את גיוסי ההון האחרונים של חברת החשמל בארה"ב

מאת אבי בר-אלי

17.5.2009 / 7:04

הבדיקה מתמקדת בגיוס האחרון בהיקף 500 מיליון דולר, שנסגר בריבית של 9.4%



>> מבקר המדינה, מיכה לינדנשראוס, החל בבדיקת גיוסי ההון האחרונים של חברת החשמל - כך נודע ל-TheMarker. המדובר בעיקר בשלוש הנפקות איגרות החוב שביצעה החברה מ-2008 בקרב משקיעים מוסדיים בארה"ב בהיקף כולל של כ-1.75 מיליארד דולר.



ההנפקות האלה עוררו ביקורת ציבורית ותמיהה בשוק ההון המקומי בשל הריבית הגבוהה יחסית שבה נסגרו, וההערכות כי מרבית האג"ח נרכשו לבסוף בשוק המשני בידי גופים מוסדיים מישראל. לפי הערכות, תתמקד בדיקת משרד המבקר בגיוס האחרון שאליו יצאה חברת החשמל בארה"ב בינואר.

כפי שפורסם ב-TheMarker, החליטה חברת החשמל לצאת לגיוס של 200 מיליון דולר בהנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים בחו"ל בהובלת ג'יי.פי מורגן צ'ייס וסיטי בנק. זאת, בתוך מסגרת חוב של מיליארד דולר שאותה אישר דירקטוריון החברה חודשיים לפני כן כמענה להחזרי החוב שבהם נדרשת החברה ב-2009 בסכום כולל של כ-6 מיליארד שקל. כבר ב-1 במארס נדרשה החברה לפרוע כמה הלוואות בו-זמנית בהיקף כולל של כ-500 מיליון דולר.



מדובר היה לפיכך בגיוס "גישוש" שנועד לבחון את תנאי השוק. זאת, לנוכח חשש החברה מריביות גבוהות יחסית בעת זו, ולאחר שהזהירה כי ריבית הגיוסים בחו"ל עלולה להגיע לכדי 10%. ואולם אף שההנפקה נסגרה בריבית דולרית חסרת תקדים של 9.375% (9.6% במונחים שנתיים), הורחבה ההנפקה ל-500 מיליון דולר, תוך ניצול של ביקושי היתר, שהסתכמו בכ-2 מיליארד דולר.



על פי דיווחי סוכנויות הידיעות, נקבה החברה ריבית גיוס התחלתית בטווח של 9.5%-9.75% (Initial Guidance). בחברת החשמל עוד תיארו את ההנפקה כ"הצלחה" ו"הבעת אמון של המשקיעים", אך מאז עלה הביקוש לאיגרות החוב והביא, לפי הערכות, לעליית שוויין בשוק המשני בשיעור של 10%-15%.



תוצאות ההנפקה עוררו ביקורת ציבורית שבעקבותיה הודיעה רשות החשמל כי היא בוחנת קביעת תקרה לריבית הגיוסים של החברה שתוכר בתעריף החשמל. בדיקת המבקר תחל, עם זאת, בהנפקת איגרות החוב שביצעה חברת החשמל בינואר 2008 בקרב משקיעים מוסדיים בחו"ל באמצעות בנקי ההשקעות גולדמן סאקס ודקסיה קרדיט.



המגעים לביצוע הנפקה זו ארכו כחצי שנה, כשבין רשות החברות, משרד התשתיות, חברת החשמל והבנקים התעוררו מחלוקות שונות סביב היקף הגיוס (שתוכנן תחילה למיליארד דולר), תנאי הגיוס והמחויבויות הרגולטוריות שאותן תכלול המדינה בתשקיף.



במסגרת הנפקה זו, התחייבה המדינה להתניות שונות הנוגעות במקרה של ביצוע רפורמה מבנית בחברה, ובכללן מתן אפשרות לפירעון מיידי ולהעברת החוב למקטע ההולכה. לבסוף, השלימה החברה גיוס של 250 מיליון דולר, כשפירעון הקרן יבוצע בתשלום אחד בתום 10 שנים ממועד ההנפקה.



כן ניתנה לבנקים הזכות לדרוש בתוך תשעה חודשים הנפקת אג"ח נוספת בסכום של עד 750 מיליון דולר, אך משבר הסאבפריים שפרץ ב-2008 ביטל את רלוונטיות הגיוס. בספטמבר 2008, ערב קריסת שוקי האשראי בעולם, יצאה חברת החשמל לגיוס חוב בהיקף של מיליארד דולר בארה"ב, שאותו הובילו בנקי ההשקעות סיטי וליהמן ברדרס (שהתרסק שבועות לאחר מכן).




מיכה לינדנשראוס



ההנפקה נסגרה בריבית דולרית של 7.25% כשהיא רושמת ביקושי יתר של 5 מיליארד דולר. היתה זו הפעם הראשונה שבה הושמעה ביקורת בשוק ההון המקומי כלפי הבחירה לגייס סכומים אלה בריבית כזו דווקא בחו"ל, כשלפי הערכות מוחזקות כיום מרבית האג"ח שהופצו בידי גופים ישראליים.



מחברת החשמל נמסר בתגובה: "עד לרגע זה לא התקבלה בחברה כל הודעה על פתיחת חקירה ו/או בקשה למתן מענה. עם זאת, אם תיפתח כזו, החברה תשתף פעולה ותעביר כל מסמך נדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully