וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שהבנקאים יחכו עם השמפניה

רן שחם ועידו שגיא

17.5.2009 / 7:19

מניות הפיננסים, שגררו את הכלכלה העולמית אחריהן למשבר, מובילות בחודשים האחרונים גם את הראלי האגרסיווי בבורסות העולם - אבל עם העליות החדות חוזר גם הסיכון



>> מגזר הפיננסים מוביל מתחילת המשבר את המגמה בבורסות. מחיקות הערך האדירות ואובדן האמון של המשקיעים והלקוחות גרמו למניות הפיננסים לאבד יותר מ-90% מרמות השיא. הטיפול במאזנים והשבת האמון במערכת נמצאים בראש סדר העדיפויות של הממשל האמריקאי ושל יו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי, שציין לא פעם שהתאוששות המגזר היא תנאי ליציאה מהמיתון.



מניות הפיננסים בעולם זינקו בחדות בחודשיים האחרונים, לאחר ההתרסקות המבהילה שלהן מתחילת המשבר. ואולם נראה כי הצבע עוד רחוק מלשוב ללחיי הבנקאים. הצורך בגיוסי הון נוספים, רגולציה מחמירה ואווירה ציבורית עוינת הם רק כמה מהבעיות שעמן ימשיכו הבנקים בעולם להתמודד.

גם בישראל לא רווים הבנקאים נחת. קשה להתעלם מהטונים הצורמים של הליך ההדחה המתוקשר של יו"ר בנק הפועלים, וגם חוסר העניין המלווה את מכירת המניות של לאומי על ידי קרן סרברוס אינו מעודד. הבנקים המקומיים אמנם יציבים בהרבה מעמיתיהם באירופה ובארה"ב, אך הצרות המאפיינות את המגזר הן גלובליות, וכשהרוחות החיוביות בבורסות ידעכו ישובו הבנקאים להתמודד עם המציאות הקשה.



אז מה בדיוק קרה שם באמצע מארס? מה גרם למדדים להתנער מהאווירה המלנכולית ולפתוח באחד ממהלכי העליות האלימים שנרשמו בתולדות המסחר?



פנדיט וברננקי ממליצים



את מסע העליות המטורף פתחו דבריו של מנכ"ל סיטי ויקרם פנדיט, שהתייחס במכתב לעובדיו ברחבי העולם למצב הבנק ולמחיר המניה. הבשורה העיקרית היתה העובדה שבחודשיים הראשונים של השנה היה הבנק רווחי, בניקוי הפחתות חד-פעמיות. אמנם עד לפני כשנתיים המושגים "בנק" ו"רווח" היו מלים נרדפות כמעט, אך בשנתיים האחרונות התערער מאוד הקשר בין שני המושגים, והבשורה שהחודשיים הראשונים של 2009 היו הטובים ביותר מאז הרבעון השלישי של 2007 הובילה לשחרור אנחת רווחה ענקית בקרב משקיעי המגזר.



פנדיט ניסה גם להפיג את החששות בנוגע להונו העצמי של הבנק. לטענתו, הבנק ביצע בדיקות מחמירות אף יותר ממבחני הלחץ שמתכנן משרד האוצר האמריקאי, ואלה הוכיחו את יציבות ההון העצמי של הבנק. אחד החששות העיקריים של המשקיעים היה שהבנקים, ובמיוחד סיטי, ייאלצו להמשיך לגייס הון פעמים רבות ובכך לדלל את בעלי המניות הקיימים ולפגוע בהם.







פנדיט אף התייחס ספציפית למניית הבנק והעריך שהיא רחוקה מלשקף את מצבה הפיננסי והעסקי של החברה ואת הפרישה הגלובלית שלה. הוא העריך כי בעתיד המניה תשקף טוב יותר נתונים אלה, אך באותו הזמן הוא כמובן לא ידע כמה מהר יגשימו המשקיעים את נבואתו.



לתחושת הביטחון של המשקיעים הוסיפו דברי ברננקי, שלפיהם בנקים גדולים בארה"ב לא יורשו עוד ליפול. לטענתו, אחד הגורמים שהפכו את השפל של שנות ה-30 לארוך כל כך היה הנפילה של המערכת הפיננסית. ברננקי טען שללא התאוששות המגזר הפיננסי לא תיתכן יציאה קרובה מהמשבר, ולכן יש למקד את מירב המאמצים והתמיכה הממשלתית בהבראת מגזר זה.







בתיקי ההשקעות שלנו אין חשיפה ישירה למניות הבנקים - החשיפה למגזר הפיננסי בישראל היא דרך מניית מגדל, ואילו בחו"ל, דרך החטיבה הפיננסית של GE. להערכתנו המגזר כולו ומניות הבנקים בארה"ב בפרט, ימשיכו להיסחר בתנודתיות גבוהה, ורמת הסיכון בהן לאחר העליות החדות גבוהה במיוחד. גיוסי ההון הצפויים עלולים להכביד על מניות הבנקים ולהשפיע לשלילה על השוק כולו. השבוע אנו מגדילים בכ-5% את יתרת המזומן שברשותנו על ידי מימוש רוחבי בתיק הישראלי.



-



רן שחם הוא מנכ"ל משותף באלטשולר שחם. עידו שגיא הוא אנליסט. הכתבה אינה מהווה המלצה לרכישת ני"ע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully