וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונאה חשבונאית מעיבה על האימפריה העסקית של שושלת מיינל האוסטרית

ניו יורק טיימס

17.5.2009 / 10:34

מיינל, שהוקמה ב-1862, פורקה על ידי יוליוס מיינל ה-5 והפכה מאימפריית קפה לקבוצת בנקאות השקעות



יוליוס מיינל ה-5, נצר לאחת המשפחות הבולטות באוסטריה, היה נוהג להתרברב כי מעולם לא נדרש ללכת יותר מ-300 מטרים. עבור מרחק גדול יותר, הוא היה משתמש בבנטלי או במטוסו הפרטי. כעת, מיינל עומד בפני האפשרות שיצטרך להסתפק במרחב הליכה קטן אף יותר. מיינל מואשם כי ניפח את מחיר המניה של חברת השקעות הקשורה באופן עקיף לעסק המשפחתי. באם יורשע, הוא עשוי לעמוד בפני עונש מאסר של עד 10 שנים.



מיינל, בן 49, מעולם לא התעניין במיוחד בעסקי המזון עליהם נבנה ההון המשפחתי. סב-סבו, יוליוס מיינל הראשון, המציא הליך תעשייתי לקליית פולי קפה ב-1862, והקים חנויות ששיווקו קפה. עד סוף המאה ה-19, מיינל הייתה לרשת חנויות המכולת הגדולה במרכז אירופה. במלחמת העולם ה-I הייתה החברה ספקית הקפה של צבאות אוסטרו-הונגריה.



יוזף מיינל השני הפך את החנויות לרשת באמצעות החלת מראה אחיד על כולן. ב-1923 הקים את בנק מיינל, שנועד להציע הלוואות זולות לעובדים, ולנהל את הפנסיה שלהם. יוזף מיינל השלישי ברח ללונדון עם אשתו היהודיה לפני מלחמת העולם ה-II, אך חזר לוינה ב-1947 על מנת לבנות מחדש את האימפריה המשפחתית.



יוזף מיינל הרביעי, שהיה ידוע בצניעותו, היה ממרק מיכלי חרדל בחנויות מיינל, וחיכה עד גיל 60 על מנת לקבל לידיו את הנהלת העסק מאביו. לעומתו, יוזף מיינל החמישי קיבל לידיו את רשות בנק מיינל בגיל 23, לאחר שסיים את לימודי מנהל העסקים שלו בשווייץ, ולאחר כמה עבודות קצרות זמן. "החמישי" ידוע בסגנון חייו הראוותני.



למיינל היו תוכניות גדולות. הוא רצה לנצל את האמון ממנו נהנה מותג מיינל במרכז אירופה, על מנת להפוך את הבנק הקטן לאחד מבנקי ההשקעות הגדולים באזור. בניגוד למסורת המשפחתית, הוא מכר את הפעילות הקמעונית של הרשת, שכבר התקשתה לעמוד בתחרות הקשה באירופה, והותיר אך ורק את חנות הדגל בוינה, אותה מנהלת אחותו. רווחי הבנק זינקו ל-5.6 מיליארד יורו ב-2006, לעומת 659 מיליון יורו ב-2003.



עם זאת, חלק עיקרי בגידול זה נמצא כעת תחת חקירה. המשבר הפיננסי חשף רשת של עסקות סבוכות בין מיינל בנק לבין קבוצת חברות באי הבריטי ג'רזי, הנחקרות כעת על ידי משרד המשפטים האוסטרי. האישום המרכזי הוא שמיינל הציג את מיינל יורופיאן לנד כהשקעה בטוחה ממה שהיה, וגבה עמלות ניהול גבוהות מדי. עוד הוא מואשם כי ניפח את מחיר המניה של חברת ההשקעות באמצעות שימוש בכספי המשקיעים ללא ידיעתם לרכישת ני"ע של החברה.



מיינל מכחיש את כל האישומים, אך החקירה הובילה למעצרו באפריל, בטענה כי הוא עשוי לנצל את הדרכון האנגלי שלו על מנת לברוח מהמדינה. "אני משוכנע כי שם המשפחה יטוהר", אמר מיינל בהודעת דואר אלקטרוני. מיינל הוסיף כי לא איבד תקווה כי בנו, יוליוס מיינל השישי, יירש אף הוא את אימפריית מיינל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully