וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה בהוצאה לפועל נכנסה לתוקף: הגבלות על בנקים בפינוי חייבי משכנתא והגבלות על חייבים משתמטים

הילה רז

17.5.2009 / 18:46

הבנקים לא יוכלו להתנות משכנתא בוויתור על דיור חלופי; מעקלים לא יוכלו לעקל מחשב, טלוויזיה או טלפון



היום נכנס לתוקפו השלב השני של הרפורמה בהוצאה לפועל, הכולל תיקוני חקיקה שונים שאמורים לסייע להוצאה לפועל לגבות חובות באופן יעיל.



בסוף 2008 אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה בהוצאה לפועל, הכוללת בין השאר סעיף המבטל את האפשרות שהיתה לבנקים עד כה לדרוש ממבקשי משכנתא לוותר על זכותם לדיור חלופי.
עיקרי התיקונים כוללים הגבלות על חייב המשתמט מתשלום, ביניהן הגבלת קבלת דרכון, עיכוב יציאה מהארץ, הגבלה בהחזקת וקבלת רישיון נהיגה והגבלת שימושו בכרטיסי אשראי.



החל מהיום על זוכה בפסק דין להמתין 30 יום מיום מתן פסק הדין לפני שיוכל לפתוח תיק הוצאה לפועל למימוש פסק הדין. זאת, כדי למנוע מצב של פתיחת תיקים מיותרים מבלי שניתנה לחייב הזדמנות נאותה לתשלום החוב.



לפי החוק המתוקן, ערכאת הערעור על רשמי ההוצאה לפועל תהיה מעתה בית המשפט השלום, ולא בית המשפט המחוזי כפי שהיה עד עתה. בנוסף הוסיף תיקון החקיקה ציוד רפואי ותרופות כפריטים הפטורים מעיקול במקרה של אי תשלום חוב. כמו כן, ניתן פטור לעיקול גם לאחד מפריטי המטלטלין הבאים מחשב, טלויזיה, רדיו, טלפון נייח או נייד ומכונת כביסה.



החוק המתקן מעגן איסור על הבנקים לפנות חייב מדירת מגורים, אלא אם הוכח כי יש לו סידור חלופי. עד כה הכתיבו הבנקים למשכנתאות, בהוראות שטר המשכנתא והסכם ההלוואה אותם ניסחו סעיף שהקנה לבנקים פטור מהעמדת סידור חלופי לטובת נוטלי הלוואות המשכנתא שלא עמדו בהחזר המשכתנא.



הרפורמה לא ביטלה לחלוטין את צו המאסר, אך הוסיפה 5 תנאים מצטברים שונים שנועדו להפוך את צו המאסר להליך הננקט רק בהיעדר ברירה אחרת. בין היתר, על רשם ההוצאה לפועל להשתכנע כי אין כל הליך נוסף שפגיעתו בחייב חמורה פחות ושיש בו כדי להביא לפירעון החוב. בנוסף, ניתנה סמכות חדשה לרשם ההוצל"פ שלא לאסור חייב בתיק מזונות אם ניתן לגבות החוב בדרך אחרת או להטיל עליו הגבלות.



היקף החובות בהוצאה לפועל נכון לשנת 2008 עומד על כ-100 מיליארד שקל ב-2,752,667 תיקים פתוחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully