וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהל הפיננסי של טבע אייל דשא: "טבע לא מגבילה את עצמה לגנריקה"

יורם גביזון

17.5.2009 / 21:31

דשא: זה לא צריך להפתיע אם בתוך 6-5 שנים היקף המכירות של המוצרים הלא-גנריים של טבע יהיה גדול עוד יותר



"אנחנו לא מגבילים את עצמנו לפעילות בגנריקה"­, כך אמר אתמול אייל דשא, המנהל הפיננסי של חברת טבע. דשא, שהשתתף בכנס השנתי של בית ההשקעות אופנהיימר, השיב על שאלה בדבר חלקן של התרופות הייחודיות והממותגות בעסקיה של טבע ­ החברה הגנרית הגדולה בעולם.



לדבריו, טבע מתכננת להוסיף מוצרים על הפלטפורמה השיווקית של מוצרי נשימה שנרכשה עם רכישתה של חברת איווקס ב-2006 ולהוסיף מוצרים לפלטפורמה של מוצרי בריאות האשה שנרכשה במסגרת רכישת באר בדצמבר 2008 ושמכירותיה מגיעות ל-500 מיליון דולר בשנה.



הוא ציין כי לדבריו חלק מהמוצרים שייתוספו לשתי הפלטפורמות יהיו מפיתוח עצמי וחלק מהם יבואו מרכישות של קווי מוצרים של חברות אחרות.



"זה לא צריך להפתיע אף אחד אם בתוך חמש עד שש שנים היקף המכירות של מוצרים שאינם גנריים יהיה גדול עוד יותר", אמר דשא. לדבריו, פוטנציאל הרכישות של החברה בארה"ב לא מוצה. "יש לא מעט תחומים שבהם אנחנו קטנים או לא קיימים. נוכל לבצע רכישות בתחומים אלו בלי להיכנס למסלול בעייתי מול רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב", אמר דשא.



הוא הוסיף כי לדבריו טבע מקיימת שיחות עם רשויות הבריאות באירופה כדי להקל על חדירת הגנריקה לגוש היורו, למשל באמצעות תמרוץ החברות הגנריות כדי על מנת שיוכלו להחדיר ביתר קלות ומהירות תרופות גנריות. דשא הוא הזכיר שסעיף כמו זה שבחוק הפטנטים האמריקאי, שמתמרץ חברות גנריות לתקוף פטנטים באמצעות מתן בלעדיות בשיווק לשישה ל-6 חודשים, קיים רק בדרום קוריאה.



דשא התייחס לשאלת אופק ההתפתחות של טבע בשנים שלאחר 2014-2015 כאשר היקף הפקיעות של פטנטים על תרופות מקוריות יירד משמעותית. לדבריו, דשא ציין עד 2017 יפקעו פטנטים על תרופות ביולוגיות בהיקף של 80 מיליארד דולר, כך שברור שהביוגנריקה תהיה מנוע צמיחה משמעותי של טבע, שיבוא לידי ביטוי בדו"חות הכספיים של החברה החל ב-2014-2015.



גורם נוסף שעשוי להתניע את הצמיחה של טבע בשנים של התמתנות בקצב פקיעת הפטנטים הוא החדירה לשווקים חדשים, כמו השווקים האסיאתיים, שבתוך 5-7 שנים יחזיקו בכוח קנייה מספיק כדי לרכוש תרופות גנריות, והעמקת החדירה לשווקים קיימים, כמו השוק הרוסי, שבו החברה היא אחת מעשר מ-10 החברות הגדולות, והשווקים באמריקה הלטינית.



דשא אמר שבכוונתה של טבע החברה להמשיך ברכישות, הן של תחומי עסקים חדשים והן של חברות בטריטוריות חדשות.



אופטימיות בפרוטליקס



בכנס השתתף גם ד"ר דוד אביעזר, מנכ"ל חברת פרוטליקס, המפתחת חלבונים תרופתיים באמצעות הנדסה גנטית של תאי גזר וטבק. אביעזר העריך שהחברה תפרסם את תוצאות הניסוי השלישי והמכריע בתרופת הדגל שלה, החברה prGCD למחלת הגושה, ברבעון הרביעי של 2009 ותגיש את הבקשה לאישור לשיווק התרופה על ידי לרשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) ברבעון הרביעי של 2009. החברה מתכננת לחתום על הסכם לרישוי הטכנולוגיה שלה או לשיתוף פעולה שיווקי כבר ב-2009 ומצפה למכירות משמעותיות ב-2010. מחלת הגושה היא מחלה שבה חולים 5,200 איש בעולם כולו, בעלות ממוצעת של 250 אלף דולר לשנה לחולה. מספר החולים צומח ב-12% מדי שנה.



מחלת גושה נובעת מחיסרון באנזים שמפרק שומנים, וכתוצאה מכך מצטברים שומנים באיברים פנימיים כמו טחול, כבד, ריאות, מוח העצמות והמוח. התרופה היחידה שנמכרת כיום ­ סרזיים של חברת ג'נזיים ­ הגיעה למכירות של 1.25 מיליארד דולר ב-2008.



אביעזר מנה את היתרונות של הטכנולוגיה של פרוטליקס בהשוואה ביחס לאלו של המתחרה, כמו פרק זמן כפול שבו החומר הפעיל בתרופה נמצא בדם, עלות ייצור נמוכה משמעותית בשל יכולת להנדס את האנזים באופן המתאים ביותר לפעילות התרופתית בהשוואה למתחרה, שתהליך הייצור שלה שלו יקר ולא יעיל, כאשר חלק מהאנזימים שג'נזיים מייצרת אינם מסוגלים להיקשר לתא המטרה.



לדבריו, החברה מתכננת להגיש ב-2009 בקשה לביצוע ניסויים קליניים בתרופה המיועדת לטיפול בגז עצבים ושפוטנציאל השוק שלה גבוה מ-700 מיליון דולר.



פרוטליקס מפתחת את התרופה על בסיס האנזים אצטיל כולין אסטרז ועל בסיס מחקריה של פרופ' פרופסור חרמונה סורק מהאוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת קורנל. לדבריו, החברה קיימה פגישה ראשונית עם ה-FDA בינואר 2009 לגבי המתווה של הניסויים הקליניים בשיתוף עם הצבא האמריקאי. תרופה זו מיועדת לשוק הביטחוני, כשהגורם הקריטי בפיתוחה ובשיווקה הוא העניין שיגלה בה הצבא האמריקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully