וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח שוק העבודה

רוני קדר

18.5.2009 / 10:31

ניתוח עיקרי ההתפתחויות בשוק העבודה מאז תחילת ההאטה במשק הוגש לשר התמ"ת, לקראת ביקורו היום בלשכת התעסוקה בירושלים

מאז כניסתו של השר, בנימין בן אליעזר לתפקידו, שם השר את נושא התעסוקה בראש סדר העדיפויות של המשרד, ופועל בימים אלו על מנת ל"עצור את גל הפיטורים ובמקביל להגדיל את היצע העבודה ולהאיץ את המשק"

מהדו"ח שהוכן ע"י מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת עולה כי כל כ- 14 מובטלים צפויים להתחרות על כל משרה פנויה עד סוף שנה זו בהשוואה לכ- 4 מובטלים לכל משרה בתקופת שיא הצמיחה, 2007 ו- 2008 וליחס של 11 מובטלים על כל משרה פנויה היום.

מאז תחילת ההאטה בשוק העבודה בישראל נוספו כ- 60 אלף מפוטרים בשל השלכות המשבר העולמי על כלכלת ישראל. הולכת ומתבססת הערכה ששיעור האבטלה יגיע לכ- 8% במחצית הראשונה של שנת 2010.

כך עולה מניתוח שנערך לאחרונה במינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת המתייחס לעיקרי ההתפתחויות בשוק העבודה מאז תחילת האטה במשק. הערכות המינהל מתבססות על נתוני סקר המעסיקים אותו עורך המינהל מאז 1997 במסגרתו מרואיינים מדי רבעון כ- 2400 עסקים המהווים מדגם מייצג של המגזר העסקי. וכן בהתבסס על נתוני הלמ"ס לחודשים האחרונים.

ממצאים נוספים העולים מהניתוח מלמדים כי: הביקוש לעובדים, הנמדד ע"י מספר המשרות הפנויות, ירד ב- 56% מאז תחילת המשבר לרמה של 20 אלף משרות פנויות בממוצע ליום. כיום רמת הביקוש לעובדים דומה ואף נמוכה יותר מכפי ששררה בשנות האטה 2002 ו- 2003. כמו כן, מספר איושי המשרות במהלך המשבר הנוכחי (רבעון שלישי 2008 ורבעון ראשון 2009) ירד בכ- 22% לעומת הממוצע בתקופה טרום המשבר ומספר פליטות העובדים עלה ב- 11% באותה תקופה.
בנוסף, במהלך החודשים האחרונים חל שינוי בהרכב פליטות העובדים ממצב בו רק 33% מפליטות העובדים היו כתוצאה מפיטורי עובדים למצב בו למעלה מ-50% מפליטות העובדים הם בשל פיטורי עובדים בעילות הקשורות למעסיק.

במידה וימשך הקצב הנוכחי של השינוי במאזן תעסוקה השלילי, אזי צפוי ששיעור האבטלה עלול להגיע במחצית הראשונה של 2010 ל- 8% ויותר (כ- 250 אלף בלתי מועסקים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully