וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחוזי דחה בקשה לבטל את כתב האישום של פקיד בכיר בפרשת הלבנת ההון בסניף הירקון של בנק הפועלים

עמית בן-ארויה

18.5.2009 / 14:01

השופט קבע כי ייערך למנהל דסק חבר המדינות בסניף שימוע בדיעבד - לאחר הגשת כתב האישום



בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה אתמול בקשה לבטל את כתב האישום נגד אחד הנאשמים בפרשת הלבנת ההון בסניף הירקון של בנק הפועלים, שלא קיבל את חומר החקירה הנדרש לצורך ניצול הזכות לשימוע.



חקירת המשטרה הגלויה בפרשה נפתחה ב-2005 ברעש תקשורתי גדול. עובדי הבנק ולקוחותיו נחקרו ומאות מיליוני שקלים הוקפאו. מנהל דסק חבר המדינות בסניף, אליק לדר, ואחראי קשרי לקוחות בדסק, יעקב סברדליק, חשודים ב-14 מקרים של אי דיווח כדין לרשות איסור הלבנת הון. סרבדליק ניצל את זכותו לשימוע ובאמצעות עו"ד יעל גרוסמן שיכנע את הפרקליטות לשנות מעט את עובדות כתב האישום.



במאי 2008 קיבל לדר מכתב בו נודע לו על הכוונה להעמידו לדין בכפוף לשימוע. בסוף דצמבר 2008 הועמדו סברדליק ולדר לדין. לדר, באמצעות עו"ד שמעון דולן, טען כי לא ניתנה לו זכות אמיתית לשימוע. לגישתו, קיבל הודעה טכנית ללא חומרי החקירה המהותיים לכתב האישום. לפיכך דרש לבטל את כתב האישום ולערוך שימוע. לדבריו, יש פער בלתי נסבל בין כתב האישום המשתרע על פני 48 עמודים ו-12 נספחים לעומת ההודעה הלאקונית שכוללת רק את שמות הלקוחות שקשורים לפרשה ואת סעיפי האישום. הפרקליטות איפשרה ללדר לצלם ארגז אחד בלבד מתוך 18 שנמצאים בידה. לעומת זאת, לשיטת הפרקליטות, כתב האישום הוא פשוט עובדתית ואינו מצריך צילום חומר רב לשם השימוע.



הבעיה היא שהחוק אינו נותן מענה ברור לשאלה מה צריכה לכלול ההודעה לחשוד. הנחיית היועץ המשפטי לממשלה הותירה את העניין לשיקול דעת רשויות התביעה השונות. שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, קבע בסוגיה זו שיש לצרף את עיקרי חומר החקירה. המדינה טענה כי חומר החקירה שדרש לדר נגע בפרטיותם של צדדים שלישיים.



השופט ג'ורג' קרא דחה את הבקשה, בין השאר משום שהתנהלות לדר תרמה למצב שבו הועמד לדין ללא שימוע. לדבריו, הנאשם יכול היה לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה שלא לשחרר לו חומרי חקירה נוספים, ומשלא עשה כן טענתו הופכת לחלשה יותר.



השופט קרא קבע כי ייערך ללדר שימוע בדיעבד ודחה את מועד הקראת כתב האישום. יצוין כי המדינה מנהלת משפט נוסף בפרשה זו בעניין בכירי הדסק הצרפתי בסניף בבית המשפט המחוזי בתל אביב. פרקליטות מיסוי וכלכלה יוצגה על ידי עורכי הדין טלי נג'רי ולירן חיים.



(פ 40279/08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully