וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל אובמה הבטיח לפעול בחומרה נגד הפרות חוקי ההגבלים העסקיים: גוגל צפויה להיות הראשונה שתיפגע

ניו יורק טיימס

18.5.2009 / 15:40

גוגל, השולטת ב-64% משוק החיפושים המקוונים בארה"ב, כבר משכה בשנה האחרונה פיקוח מוגבר מצד הרגולטורים



גוגל, השולטת ב-64% משוק החיפושים המקוונים בארה"ב, עשויה להיות הראשונה שתיפגע מכוונתו של ממשל אובמה לפעול בחומרה נגד חברות - במיוחד חברות טכנולוגיה - אשר מפרות את חוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב.



בשבוע שעבר הכריז ממשל אובמה כי בניגוד לממשל בוש בכוונתו להיאבק בחריפות נגד חברות אשר מנצלות לרעה נתח שוק דומיננטי כדי לפגוע במתחרותיהן. ההכרזה הושמעה במקביל לקנס שיא בסך 1.45 מיליארד דולר שהטילה הנציבות האירופית על אינטל בשבוע שעבר לאחר שהואשמה בהפרת חוקי ההגבלים העסקיים וניצול מעמדה המוביל בשוק השבבים כדי לפגוע במתחרה הקטנה יותר AMD.



במשך עשרות שנים התמקדו מאמציהן של הרשויות בארה"ב להיאבק במונופולים שהצליחו להשיג השפעה מרחיקת לכת על התעשייה שלהן ומעבר לה, כמו ענקית הטלפוניה AT&T, ענקית המחשבים יבמ וענקית התוכנה מיקרוסופט. כעת, מעריכים אנליסטים, עשויה גוגל להיות הבאה בתור.



הרברט הובנקאמפ, מומחה להגבלים עסקיים מאוניברסיטת איווה, אמר כי שוק החיפושים המקוונים והפרסום המקוון הוא התחום הבא שבו יתמקד המאבק במונופולים בארה"ב. "גוגל היא רשת דומיננטית, כמו מיקרוסופט, ותחרות בשוק הזה אפשרית רק אם לכולם יש את אותה הזדמנות", אמר הובנקאמפ.



התנהלות של גוגל כבר משכה בשנה האחרונה את תשומת לבם של הרגולטורים בארה"ב. ב-2008 נאלצה גוגל לזנוח שיתוף פעולה מתוכנן עם היריבה יאהו בתחום החיפושים המקוונים, לאחר שמשרד המשפטים אמר כי הוא מתכוון לפעול לחסימת העסקה בשל חשש כי תהווה הפרה של ההגבלים עסקיים. גוגל מחזיקה בנתח של 64% משוק החיפושים המקוונים בארה"ב, לעומת נתח של 21% ליאהו ונתח של 8% למיקרוסופט, לפי נתוניה של חברת המחקר קומסקור.



בשבועות האחרונים פתחו בכירים בממשל בשתי חקירות בנוגע לגוגל. משרד המשפטים חוקר את הסכמיה של גוגל עם סופרים ומו"ליות לשירות חיפוש הספרים שלה, מתוך חשש כי מדובר בהפרה של ההגבלים העסקיים, והוועדה הפדרלית למסחר (FTC) חוקרת האם העובדה שגוגל חולקת שני דירקטורים עם אפל גורמת לפגיעה בתחרותיות בשוק, מאחר ששתי החברות מציעות דפדפני אינטרנט ומערכות הפעלה סלולריות.



מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, אמר החודש כי הפיקוח המוגבר על החברה אינו מפתיע. "מידע הוא דבר חשוב ביותר, ואנחנו מצפים שממשלות ברחבי העולם יפקחו מקרוב אחרי מה שאנחנו עושים", אמר שמידט. עם זאת, למרות החשש שמעורר כוחה הגובר של גוגל בקרב בכירים בתעשיות הפרסום, התקשורת והתוכנות, טוענים אנליסטים כי עצם היותה של החברה גדולה אינה מהווה בפני עצמה הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים. "החברה חייבת להיות גדולה, אבל היא גם חייבת להיות רעה", אמר אנדרו גאוויל, פרופסור למשפטים באוניברסיטת הווארד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully