וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפיר מאיימת: החל בשבוע הבא יופסקו עבודות פרויקט הנתיב המהיר לת"א

אבי בר-אלי

18.5.2009 / 20:40

החברה שרפה 90 מיליון שקל מהונה העצמי בעקבות המחלוקת הנמשכת בין המדינה המלווים הפיננסיים



העבודות בפרויקט הנתיב המהיר לתל אביב יושבתו החל בשבוע הבא - כך הודיעה למדינה זכיינית הפרויקט, קבוצת שפיר הנדסה. ל-TheMarker נודע כי שפיר שיגרה השבוע למשרד האוצר מכתב ובו הודיעה כי אם לא תושג פשרה במחלוקת בין המדינה והמלווים שתאפשר את חידוש הליווי הפיננסי של הפרויקט, לא תוכל עוד לשאת בעלות העבודות ותיאלץ להפסיקן. לפי הערכות, נאלצה שפיר לממן את העבודות בתשעת החודשים האחרונים מהונה העצמי בסכום מוערך של כ-90 מיליון שקל.



כפי שפורסם ב-TheMarker, בעקבות מחלוקת בין המממנים הראשיים של הפרויקט - חברת הביטוח מגדל ובנק לאומי - לבין המדינה באשר להשלכות קיצור תוואי הפרויקט, הופסקה הזרמת הכספים בידי המממנים ושפיר נאלצה להמשיך בביצוע העבודות בפרויקט ממקורותיה העצמיים. זאת, בעקבות החשיפה כי כשל תכנוני היסטורי הביא לסלילת כביש מספר 1 עצמו על תוואי הרחבת מסילת הרכבת בקו תל-אביב-לוד, וכן על תוואי פרויקט המסילה הרביעית באיילון.



כתוצאה מכך, נמנע מן המדינה להסב את 600 המטרים האחרונים של הנתיב המתוכנן (סמוך לכניסה למחלף קיבוץ גלויות) לנתיב אגרה, ובין המדינה לזכיין פרץ סכסוך סביב השלכות קיצור הנתיב על תזרים ההכנסות הצפוי מן הפרויקט.



נציגי המממנים דרשו מן המדינה להגדיל את רשת הביטחון המעניקה הבטחה לסף הכנסות מינימלי, באופן שיכסה את הסיכון לפגיעה בהכנסות הנתיב כתוצאה מן ההפרעה לתנועה בקצהו. אולם במדינה התחייבו להפרדה פיסית שתמנע זליגת רכבים אל נתיב האגרה - וטענו כי הפרדה מוחלטת תביא להימנעות מהפרעה לנוסעים בנתיב המהיר ולהאטת התנועה.



שפיר הגישה הצעת פשרה לפיה המדינה תעמיד רשת ביטחון למשך שלוש שנים, ובמקביל תקדם המדינה תכנית בינוי עיר (תב"ע) חדשה, אשר תכשיר את השימוש בתוואי הנתיב כולו. בתום שלוש שנים, כך הוצע, יערכו הצדדים בחינה מחודשת של היקפי רשת הביטחון הנדרשת. לפי הערכות - נדחתה גם הצעת פשרה זו - אשר עלותה מוערכת ב-10 מיליון שקל בלבד.



פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב הינו פרויקט B.O.T בהיקף של 480 מיליון שקל, אשר יסב את הנתיב השמאלי בכביש ירושלים-תל אביב, בקטע שבין מחלף לוד למחלף קיבוץ גלויות (13 ק"מ), לנתיב אגרה. במקום הנתיב ייסלל נתיב ימיני לשימוש התנועה השוטפת. יזם הפרויקט יקים חניון חנה-וסע ללא תשלום לכ-2,000 כלי רכב באזור מחלף שפירים, ומשם יפעיל מערכת הסעות מיוחדת (שאטלים), ללא תשלום לאזור הקריה בתל אביב ולאזור הבורסה ברמת גן. את הפרויקט מממנת חברת הביטוח מגדל (75%), לצד בנק לאומי (25%), והוא עתיד להיחנך בעוד כשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully