וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסטים ישראלים צופים רבעון חלש לבנקים - אך פחות מהרבעון הקודם

מאת שרון שפורר

19.5.2009 / 7:10

ההערכות הן כי ההפרשה לחובות מסופקים תהיה כ-1%. לא יהיו הפסדים גדולים בתיקי ניירות הערך, והבנקים עשויים אף להרוויח ממימוש אג"ח קונצרניות שהחזיקו ? הגורמים השליליים יהיו הנגזרים והירידה במרווח הפיננסי כתוצאה מירידת הריבית במשק





>> עונת דו"חות הרבעון הראשון של הבנקים תיפתח היום, עם פרסום תוצאות בנק מזרחי טפחות. מניות הבנקים המשיכו לעלות גם אתמול, כשמדד הבנקים השלים טיפוס של 25% מתחילת 2009 ו-51% מאז השפל אליו צנח ב-8 במארס.

ברקע לעליות השערים במניות הענף ניצבת אופטימיות מצד המשקיעים הצופים כי נקודת היציאה מהמיתון תהיה קרובה משסברו תחילה.



"הדו"חות של הרבעון יפתיעו לטובה", אומר מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, יובל בן זאב. "ההפרשות לחובות מסופקים יהיו גדולות, אבל פחות משחששנו לפני כחודשיים, כשצפינו להפרשה לחובות מסופקים בשיעור של 1.5% ואף יותר. הבנקים יציגו רווחים גבוהים ממימושי אג"ח קונצרניות בישראל בתיק הני"ע שלהם, ותיק הני"ע הזרים, שהביא להפסדים כבדים ב-2008, כמעט שלא ישפיע על הדו"חות הכספיים".



לדברי בן זאב, "ההשפעה השלילית העיקרית ברבעון זה צפויה להיות חשבונאית, ולהגיע מצד הטיפול בנגזרים. זאת כתוצאה מכך שהריבית המשיכה לרדת ברבעון הראשון". הבנקים עושים שימוש בנגזרים לצורך הגנה מפני שינויים בריבית או במט"ח. הרווח או ההפסד מנגזרים מופיע בדו"ח הרווח והפסד בעוד שהנכסים כנגדם מתבצעת הגנה אינם משוערכים לפי שווי הוגן, כלומר אינם עוברים לדו"ח הרווח וההפסד, ולכן נהוג לראות בכך השפעה חשבונאית בלבד.



גם ליאור רבינוביץ, אנליסט הבנקים של קבוצת אי.בי.אי, מסכים כי הנגזרים יהיו אחת הבעיות העיקריות ברבעון. "להערכתנו, לנגזרים צפויה להיות השפעה שלילית של כ-600 מיליון שקל על בנק הפועלים, כ-300 מיליון שקל על לאומי וכ-200 מיליון שקל על דיסקונט. אבל צריך להבין שמדובר בדרמה טכנית בלבד, ונוכח עליית האינפלציה באפריל - הבנקים צפויים לרשום רווחים חשבונאיים ברבעון השני".



לדעת רבינוביץ, גורמים נוספים העשויים לפגוע בבנקים ברבעון הראשון הם הירידה במרווח הפיננסי (הפער בין הריבית שהבנקים משלמים על פקדונות לריבית שהם גובים בגין האשראי ללקוחות) כתוצאה מהמשך ירידת הריבית במשק וירידה בהכנסות התפעוליות, בשל ירידה בהכנסות מפעילות בשוק ההון, הכנסות מתחום כרטיסי האשראי ועוד.



אל מול אלה, צופה רבינוביץ כי ההפרשות לחובות מסופקים יהיו נמוכות מברבעון הרביעי, כשהוא מציין גם את העליות בבורסה שהביאו לשיפור בבטוחות שנגדן נתנו הבנקים אשראי ללווים, וכן כי המחיקות בתיקי הני"ע לא צפויות להיות גדולות, כשבחלק מהבנקים - כמו לאומי והבינלאומי - יכול להיות גם תיקון כלפי מעלה בתיק הני"ע.



הריבית הנמוכה פוגעת במרווח מצד הפקדונות



מנהל מחלקת המחקר של אקסלנס, טרנס קלינגמן, מונה שלושה גורמים עיקריים ישפיעו על הרבעון הראשון: ראשית, רמת ההפרשות שתשאר גבוהה, אבל נמוכה מעט מההפרשות ברבעון הרביעי. להערכתו, שיעור ההפרשות מתיק האשראי ברבעון זה יהיה כ-1%. בנוסף, גם קלינגמן צופה כי נראה התאוששות בתיקי הני"ע של הבנקים, במיוחד בהשקעות שלהם באג"ח קונצרני ובמניות בישראל.



במקביל, קלינגמן צופה כי ברבעון הראשון נראה לחץ על מרווחי הריבית של הבנקים משתי סיבות עיקריות: סביבת הריבית הנמוכה פוגעת במרווח מצד הפקדונות והמשבר שהתעצם ברבעון הרביעי של 2008. לפיכך, הסיטו רוב הבנקים חלק גדול מתיקי הני"ע שלהם לאפיקים סולידיים, ולכן הם צפויים להציג פחות רווחים בגינם. לדעת קלינגמן, לחץ זה יקוזז חלקית מהעלייה במרווחים באשראי לצרכנים ולעסקים.



בכלל פיננסים צופים כי לאומי יציג תוצאות סבירות, שיפיגו במעט את החששות שנוצרו לאחר שהפסיד ברבעון הרביעי של 2008 יותר ממיליארד שקל. יובל בן זאב מעריך כי לאומי יסיים את הרבעון הראשון עם רווח נקי של 200-250 מיליון שקל, המשקף תשואה על ההון של כ-5%.



לדעת בן זאב, בעוד שהרבעון הרביעי של לאומי הסתיים עם הפרשות גבוהות מאוד לחובות מסופקים, בשיעור של 2.1% מתיק האשראי, הפעם ההפרשות עשויות להפתיע לטובה - עם שיעור של פחות מ-1% מתיק האשראי. לדעתו, הבנק יציג רווחים ממימוש אג"ח קונצרניות, ובנוסף צפוי לרשום ירידה בשווי ההוגן של תיק הני"ע שלו, אך הירידה תירשם בקרן הון ולא בדו"ח הרווח והפסד. זאת מכיוון שהבנק יגדיר את הירידה כזמנית בלבד.



באי.בי.אי סבורים כי לאומי יושפע מירידת הריבית באופן משמעותי יותר מבנקים אחרים במשק, וכן יושפע באופן שלילי מתיק הנגזרים ומהפסד צפוי של החברה לישראל ברבעון הראשון. עם זאת, רבינוביץ צופה תיקון בתיק הני"ע הזרים למכירה.



בן זאב צופה כי בנק הפועלים ייפגע גם ברבעון הראשון מהשפעה שלילית של הנגזרים, שתגיע להוצאות מימון של 600 מיליון שקל, וכי הרווח של הבנק ברבעון הראשון יהיה זניח עקב כך ויסתכם בכ-90 מיליון שקל. הוא סבור שהבנק ייפגע מהמרווח בין הפקדונות לאשראי בשל ירידת הריבית, וחושש גם מהפרשות גבוהות לחובות מסופקים וגידול באשראי הבעייתי. בנוסף, הוא מונה גם את הפגיעה צפויה בהכנסות התפעוליות ומהאטה חדה בקצב צמיחת כרטיסי האשראי. גם באי.בי.אי צופים פגיעה בתוצאות הבנק בשל הטיפול בנגזרים, וכן פגיעה בהכנסות התפעוליות כתוצאה מירידה בהכנסות מתפעול קופות גמל.



בכלל פיננסים צופים כי דיסקונט יסיים את הרבעון עם רווח של 60 מיליון שקל, כלומר תשואה של 2.5% בלבד על ההון העצמי. להערכתם, הבנק ייפגע מטיפול חשבונאי בנגזרים אבל גם מהפסדים בתיק הני"ע ומגידול בהפרשות לחובות מסופקים, לעומת הרבעון המקביל ב-2008.



בנק ההשקעות מריל לינץ' העריך אתמול כי גם ברבעון הראשון יציג מזרחי טפחות את הרווחיות הגבוהה מבין הבנקים מבחינת תשואה על ההון, אם כי היא תהיה תשואה חד ספרתית בגובה של 8%. עם זאת, הביעו האנליסטים חיים ישראל ומיכה גולדברג דאגה מהנטייה של מזרחי טפחות כלפי הלוואות מסוכנות בעיניהם - כמו הלוואה שהעמיד לשעיה בוימלגרין לרכישת חברת אזורים. הם חוששים כי רמת ההפרשות לחובות מסופקים של הבנק לא תהיה נמוכה כפי שהיתה במשבר הקודם ב-2002, על אף שהבנק ממשיך להתמקד בתחום המשכנתאות, שהוא בעל פרופיל סיכון נמוך.



גם קלינגמן סבור כי רמת ההפרשות של מזרחי טפחות צפויה לעלות באופן זמני, שכן הלווים הבעייתיים הגדולים עוברים טיפול שורש אינטנסיווי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully