וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר איגוד המוסכים: "המיתון טוב לנו"

מאת דניאל שמיל

19.5.2009 / 7:10

בשל המיתון, מכוניות חדשות נשארות במחסנים והגיל הממוצע של כלי הרכב עולה - המוסכים, חברות החלפים והפנצ'ר מאכערים נהנים מעלייה בביקוש לשירותיהם



>> המראה של עשרות אלפי מכוניות מעלות אבק בנמלים כבר נהפך שגור, ונראה שהמיתון בענף הרכב הוא עובדה מוגמרת. היבואנים קונים פחות מכוניות, וחברות הליסינג צימצמו את פעילותן במידה ניכרת. אך יש עוד צד למטבע - ענף השירותים לרכב, שעשוי דווקא ליהנות מהמצב.



כאשר שיעור המכוניות הישנות על הכבישים עולה, יש דרישה רבה יותר לשירותיהם של מוסכים, יבואני חלפים, מתקני צמיגים וחברות שירותי דרך. עם זאת, גם שירותי הרכב מושפעים מהמיתון, ושיחות עם בעלי עסק בתחומים שונים של שירותי רכב מגלות תמונה מורכבת.

מוסכים: המרוויחים הגדולים מהמשבר



בענף המוסכים אכן מדברים על פריחה מסוימת. לקוחות פרטיים משקיעים יותר בתיקון המכוניות, ומפצים על הירידה הקטנה בביקוש מצד חברות הליסינג. המוסכים מעדיפים את הלקוחות הפרטיים על פני ציי הרכב - שם מחירי התיקון צריכים להיות נמוכים יותר.



רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, אומר: "המשבר עושה לנו טוב. אותנו המיתון לא הפתיע, וצפינו שהמבנה הכלכלי של ענף הרכב לא יחזיק מעמד". לדבריו, "במוסכים אין שינוי בכמות העסקות - כמות הכניסות וסכומי הטיפולים לא השתנו. המשבר מאפשר לנו לראות את האור, שהרי בסופו של דבר, רמת ההכנסות ואיכות הלקוחות תעלה ואנחנו נתחיל לצמוח. ברגע שנשנה כיוון, נוכל להעניק שירותים טובים ואיכותיים יותר ללקוח הפרטי".



גם שייקה הורוביץ, יו"ר קבוצת הילוך שישי, מרגיש שיפור בעסקים: "חששנו מאוד שהסקטור הפרטי יוריד את תדירות הביקורים במוסכים, ולשמחתנו גילינו שאין ירידה, ואפילו יש עלייה. העלייה היא גם במספר הכניסות וגם בתשלום הממוצע בכל ביקור במוסך. הרבה נהגים תיכננו להחליף את המכונית הנוכחית ולכן דחו את הטיפולים בה. אבל הקנייה נדחתה, והם החליטו להשקיע במכונית שלהם. הגידול בכניסת לקוחות פרטיים הוא 10%-15%, בהתאם לסניף.



"ללקוחות עסקיים יש בעיה, ולכן הקמנו חברה לניהול ציי רכב. יש ירידה מסוימת בתחזוקה של ציים של חברות ליסינג, בשל הצמצום בכמות המכוניות שלהם. אבל הסקטור הפרטי הוא משמעותי הרבה יותר".



חלפים: פגיעה קטנה בהיקפי הפעילות



בענף החלפים יש מגמה מעורבת. לא חלה ירידה בביקוש לחלקי המרכב החיצוניים, שנרכשים לרוב במסגרת הסדר עם חברות הביטוח, אך יש ירידה ברכישה של חלקי חילוף למנוע ולחלקים מכניים. הסיבה לכך היא שהלקוחות נוטים לדחות תיקונים גדולים ויקרים במידת האפשר.



גדעון רייס, מנכ"ל חברת החלפים ביתן ספארק, מסכים כי יש ירידה בהיקפי העבודה, אך מוסיף כי "חלפים זה ענף יציב. ב-40 השנים שאני בתחום עברנו לא מעט משברים, אבל אין בועות גדולות וגם הנפילות לא קשות". לדברי רייס, "יש תופעה חדשה: המשבר פגע גם בספקים שלנו, ועל הקיום של חלק מיצרני החלפים מרחף סימן שאלה. עד היום דרשו מאתנו ביטחונות, כיום לא נעלבים כשאני זה שמבקש ביטחונות. הנהגים מעכבים תיקונים ומבזבזים פחות על אביזרים לרכב. חלק מהנהגים עוברים גם לחלקים תחליפיים, ולא רוכשים חלפים מיבואן הרכב".



צמיגים: לא נשחקו במיתון



ענף הצמיגים נהנה מצמיחה מסוימת בביקושים, שכן עליית הגיל הממוצע של המכוניות מצריכה יותר צמיגים. חברות הליסינג הקטינו את הביקוש לצמיגים זולים, ודווקא הצמיגים האיכותיים והיקרים יותר נהנים מביקוש גובר והולך. בסיכומו של דבר, היקפי הפעילות בענף הצמיגים דומים לאלה של ראשית 2008, לפני המיתון.



יוסי קונפידן, מנכ"ל קוגול, יבואנית מישלין, מסביר: "אנחנו רואים גידול בעבודה בתחום הצמיגים, אולי זה מכיוון שנכנסות פחות מכוניות חדשות. בתחום של צמיגים לציוד כבד ומשאיות יש האטה רצינית יותר. גם בתחום הליסינג לא רואים שינוי. בשורה התחתונה, הכמויות שאנחנו מוכרים דומות לאלה של החצי הראשון ב-2008".



שירותי דרך: יותר גרירות באותה פרמיה



גם שירותי הדרך והגרירה מבוקשים יותר כיום, כנראה בשל תחזוקה לקויה של המכוניות - אך זו לא בהכרח בשורה טובה לחברות בתחום. הפרמיה שמשלמות להן חברות הביטוח נותרת זהה גם כאשר מספר הקריאות עולה, כך שהוצאותיהן גדלות, אך ההכנסות לא משתנות.



מיכה קראוס, מנכ"ל שגריר, אומר כי "לא מורגשת ירידה בכמות הקריאות, למעט בסופי שבוע. אנשים מטיילים קצת פחות. עוד לא ברור אם זו הרעה במצב המכני של מכוניות. גם למזג האוויר יש השפעה. מזג האוויר הנוח נגמר ותקופת הקיץ מתחילה. זו תקופת השיא בשימוש בשירותי דרך, ואז אפשר יהיה לבחון עד כמה המיתון משפיע על הרגלי הנסיעה של הנהגים".



איציק חמו, מנכ"ל פמי פרימיום, טוען כי "אנחנו לא רואים ירידה בכמות הנסיעות, אבל יש גידול בכמות התקלות. יש שכיחות גבוהה יותר של תקלות באזור המגורים. נראה שאנשים חוסכים בתיקונים ודוחים טיפולים שגרתיים. ההערכה שלנו היא ששכיחות הקריאות לתיקון תגדל. על הכביש יש פחות מכוניות חדשות, והגיל הממוצע של המכוניות יעלה. מכיוון שאנחנו לוקחים פרמיה קבועה, אנחנו מרוויחים פחות ככל שכמות הקריאות גדלה. אני מנסה להיערך לזה ולהגביר את היעילות התפעולית שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully