וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנקנר גאה בהחלטה למכור, אך הבנק כבר הודה שעשה זאת תחת לחץ

שרון שפורר

19.5.2009 / 7:56



>> מאז מכירת תיק האג"ח המגובות במשכנתאות של בנק הפועלים בהפסד מצטבר של כ-1.3 מיליארד דולר זוקף לזכות עצמו יו"ר הבנק, דני דנקנר, את ההחלטה למכור את התיק - שמנעה בהמשך מהבנק להפסיד עוד מיליארד דולר בגינו. אם עד לאחרונה זה קרה בשיחות פרטיות, הרי שבחודשים האחרונים הוא גם מצהיר על כך באירועים פומביים.

בנאום לפני כשבוע אמר דנקנר בעניין זה: "ידענו לעשות סטופ לוס להשקעה (לקבוע נקודה שממנה והלאה יש למכור נכסים - ש"ש). דירקטוריון הבנק קיבל החלטה קשה מאין כמוה, ומנע מהבנק נזקים אדירים".



במכתב שצירף לדו"חות הכספיים של הבנק כתב: "ההידרדרות הנמשכת במחירי הנכסים, בעיקר במחירי אג"ח מגובות משכנתאות בארה"ב, מעידה עד כמה נכונה היתה ההחלטה למכור את הנכסים למרות מורכבותה".



אלא שדנקנר לא הבחין כנראה שבאותם דו"חות כספיים - במרחק של כ-100 עמודים ממכתבו לבעלי המניות בבנק - מתגלה תמונה שונה לגמרי: הפיקוח על הבנקים הוא שאילץ את הבנק למכור את תיק האג"ח מגובות המשכנתאות. לולא התערבותו, ספק אם הבנק היה מחליט למכור את התיק ומצליח להימנע מהפסדים גדולים נוספים.



וכך נכתב בדו"חות הבנק: "באפריל 2008 קיבל הבנק הוראה מהמפקח על הבנקים לשקלל את אחזקותיו במרבית תיק האג"ח מגובות המשכנתאות לצורך חישוב יחס הון לרכיבי סיכון בשיעור כפול מערכם בספרים. יישום הוראה זו העמיד בספק את הכדאיות הכלכלית של המשך החזקת תיק האג"ח מגובות המשכנתאות לטווח ארוך, כפי שהבנק התכוון לעשות עד לאותו המועד.



"אי לכך, עם קבלת הוראתו האמורה של המפקח, החל הבנק לקיים בדיקות ובירורים בדבר הדרכים הנאותות והכדאיות להמשך הטיפול בתיק שבבעלותו, לרבות האפשרויות הקיימות לממש את התיק במלואו או בחלקו.



"לאור הבדיקות שנעשו ובשים לב להמשך המשבר העולמי, במיוחד בתחום המשכנתאות, ולאור ההערכות שהמשבר בשוק הנדל"ן בארה"ב הוא חריף ועמוק יותר משהוערך קודם לכן ועתיד להימשך עוד זמן רב ולהחריף, ונוכח הירידה והתנודתיות במחירי השוק של ניירות אלה, ולאחר שהדירקטוריון קיים דיון באלטרנטיבות השונות העומדות בפניו ובהצעות שונות שקיבל באותה תקופה, קיבל הדירקטוריון החלטה לממש את התיק במלואו, ומכר ב-20 במאי את מלוא התיק לקרן ההשקעות פימקו".



גם בתגובה בעמודים אלה מציג בנק הפועלים את ההחלטה על הרכישה ככזו שהתקבלה ביוזמת הבנק.



ההתערבות של המפקח על הבנקים בפרשת תיק האג"ח המגובות לא היתה ההתערבות היחידה של המפקח בפעילות בנק הפועלים בשנה האחרונה. הפועלים נחלץ בעקבות התערבותו של המפקח גם מרכישה של בנקים בשווקים המתעוררים של אוקראינה ורוסיה, לאחר שהמפקח שלל ממנו את ההיתר לרכישת בנקים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully