וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר שראל: התכווצות התוצר בישראל היתה פחות שלילית לעומת ארה"ב אך הרכב הצמיחה משרטט תמונה עגומה

טל לוי

19.5.2009 / 11:48

"הרכב התקציב צפוי לתרום 1% לאינפלציה וזו תסתכם ב-12 החודשים הקרובים ב-2.7%"



"שיעור הצמיחה ברבעון הראשון בישראל היה פחות שלילי מאשר בארה"ב ובאירופה (שיעורי צמיחה של 6%- ו-10%- בהתאמה), אולם הרכב הצמיחה משרטט תמונה עגומה. יצוא הסחורות והשירותים התכווץ בשיעור שנתי חד של 46%, כאשר היצוא ללא חברות הזנק ויהלומים התכווץ בשיעור דומה. הצריכה הפרטית קטנה בשיעור של 4.3% אחוזים. ההשקעות בנכסים קבועים ירדו בשיעור שנתי של 28%. מדאיגה במיוחד הירידה בהשקעות הפירמות במכונות, ציוד וכלי תחבורה (בשיעור של 61%), שמלמדת על צפי הפירמות להתמשכות המשבר ברבעונים הקרובים. ירידה חדה בשיעור של 63% ביבוא הסחורות והשירותים 'מנעה' ירידה גדולה עוד יותר בתוצר", כך כותב הבוקר ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מיכאל שראל.



התוצר המקומי הגולמי הצטמק ברבעון הראשון של 2009 בשיעור שנתי של 3.6%, תוך ירידה בשיעור של 4.4% בתוצר העסקי וירידה של 5.3% בתוצר לנפש.



שראל מעריך כי לא צפוי שינוי במדיניות המוניטרית המרחיבה שכן הירידה החדה בביקושים המקומיים תומכת בהמשך השמירה על ריבית נמוכה, ואילו הירידה החדה ביצוא תומכת בהמשך רכישת המט"ח על ידי בנק ישראל.



שראל מתייחס גם למתווה התקציב החדש ומעריך כי הוא יתרום 1% למדד המחירים לצרכן השנה. אי לכך, מעלה שראל את תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים ל-2.7% - קרוב למדי ליעד האינפלציה הממשלתי שעומד על 1%-3%. העלייה באינפלציה תגיע לאור העלאת המסים.



עם זאת, מכיוון שזו תהיה עליית מחירים חד פעמית שאינה נובעת מלחצי ביקוש, בנק ישראל לא צפוי להתחשב בה לצורך קביעת המדיניות המוניטרית. שראל מזכיר כי כמות אמצעי התשלום גדלה ב-11% באפריל וב-51% ב-12 החודשים האחרונים. "אלו שיעורי הגידול הגדולים ביותר מאז אמצע שנות ה-80 ועלולים לייצר לחצי אינפלציה בעתיד, במיוחד אם תחול התאוששות בפעילות במשק" הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully