וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט יורם דנציגר: בעיית העומס בבתי משפט לא תיפתר על ידי הפנייה לבוררות

נורית רוט

19.5.2009 / 18:32

נשיא לשכת עורכי הדין: "בגלל הפקק בבתי המשפט, מי שחייב כסך לחברו - צריך להיות טיפש לשלם מיוזמתו"



שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, סבור כי אין סיכוי שהליכי בוררות יפתרו את בעיית העומס בבתי המשפט. "יש במערכת 600 אלף תיקים שלא הוכרעו, ובבית המשפט העליון נפתחים 11,500-12,000 תיקים בשנה.



אם שופט רואה שכל מה שהצדדים צריכים כדי להגיע לפשרה זה עוד דחיפה אחת, הוא עושה זאת. אבל בעיית העומס לא תיפתר בטרם נשנה בצורה חינוכית את גישתנו להתדיין", כך אמר בפתיחת השתלמות של רואי חשבון כבוררים, שעורכת לשכת רואי חשבון.



עוד אמר דנציגר: "כממונה על תחום הבוררויות בבית המשפט העליון, אני עושה כל מאמץ שלא להתערב בהליך בכל דרך שהיא. אם אנחנו רוצים שההליך הזה יהיה נקי מהפרעות מיותרות, יש לצמצם למינימום את מעורבות בית המשפט".



לדברי השופט דנציגר, מי שמפסיד בבוררות "ממהר ומוצא כל מיני פגמים בבורר". לעיתים, הוסיף, יש בעיות, שחלקן נובע מחוסר רגישות בתום לב מצד הבורר. "בורר חייב להיות נקי מכל נגיעה", הדגיש.



נשיא הלשכה, ראובן שיף, טען שרוב ההתדיינויות המשפטיות הן כלכליות ולפיכך יכולות להיפתר בגישור, פישור או בבוררות. לדבריו, "בגלל הפקק בבתי המשפט, מי שחייב כסך לחברו – צריך להיות טיפש לשלם מיוזמתו. בסופו של יום, מי שאינו נוהג ביושרה והולך להליך המשפטי, ידו גוברת. בגלל העומס, בתי המשפט מציעים להתפשר, וכך החייב מרוויח והנושה ניזוק".



שיף קרא להפעיל מערכת דמויית ועדות הערר הקיימות במס שבח, אשר תטפל בפתרון חילוקי דעות בתחום המסים התלויים ועומדים בערכאות המסתכמים במיליארדי שקלים. לדבריו, יש להקים צוותים של עורכי דין, רואי חשבון ונציגי המדינה, אשר יביאו לסיום ההליכים ולגביית מיליארדי שקלים לאוצר המדינה.



הנשיא בדימוס של בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר אליהו וינוגרד, המליץ לכל בורר לתת פסק מנומק, גם אם הצדדים פטרו אותו מכך, והוסיף: "אתם זוכרים את הבוררות בנושא אלי ארוך ואת פסק הבורר המנוח השופט בדימוס יעקב מלץ, שלא היה מנומק. לא ייתכן שפסק בסכום אדיר כזה יינתן ללא הנמקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully