וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות החשמל שוקלת להוזיל תעריף החשמל

אבי בר-אלי

19.5.2009 / 19:18

הרשות שוקלת לבטל את מימון תוכנית החירום, עקב אי עמידת חברת החשמל ביעדים להפעלת תחנות כוח חדשות

רשות החשמל שוקלת לבטל את מימון תוכנית החירום למשק החשמל – ולהוזיל בחזרה את תעריף החשמל ב-4.2% - כך נודע ל-TheMarker. זאת בעקבות הודעתה הרשמית של חברת החשמל כי לא תעמוד ביעד הראשון של התוכנית להפעלת תחנת-הכוח החדשה ברמת חובב בקיץ הקרוב – וכי זו תידחה ב-3-4 חודשים לפחות.

אתמול בערב נפגשו יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה, ומנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, לפגישה שהוגדרה "קשה", ובסיומה הוחלט על בחינת האפשרות להפסיק את גביית התוספת התעריפית מן הציבור בגין תוכנית החירום. בחינה זו מתבצעת בימים אלה בידי הצוותים המקצועיים ברשות, והמלצתם תוגש בימים הקרובים למליאת רשות החשמל. לפי שעה, לא ידוע מה ייעשה בכספים שכבר ניגבו מן הציבור מחודש ינואר האחרון, המוערכים ב-220 מיליון שקל, ומופקדים כיום בחשבון בנק ייעודי.

כפי שפורסם ב-TheMarker, לא שיחררה חברת הבקרה מטעם הרשות, חברת רביב-הראל מהנדסים, את הכספים לחברת החשמל – מאחר שזו לא הגישה דו"חות על התקדמות העבודות ליישום תוכנית החירום בשנת 2009.

יש לציין, כי החלטה על הפסקת מימון תוכנית החירום נושאת בהשלכות כבדות על מצבה הפיננסי של חברת החשמל – היות שהחברה כבר התחייבה בחוזי רכש עם GE וסימנס לרכישת טורבינות הגז המיועדות לתחנות-הכוח החדשות בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל. כמו כן, תדרוש הפסקת המימון מן הכיס הציבורי באיתור חלופה תקציבית או בשינוי מנגנון התקצוב – מהלכים אשר ידרשו את התערבות שרי התשתיות והאוצר.


תוכנית החירום למשק החשמל נועדה לתת מענה מיידי למחסור הצפוי בכושר ייצור החשמל באמצעות הקמת חמש תחנות כוח בשנים 2009-2012. ב-30 באוקטובר 2008 אישרה מליאת רשות החשמל את ייקור תעריפי החשמל בשיעור 4.2% החל בינואר 2009 ולמשך תקופה של שנתיים. זאת כדי לממן את השלב הראשון בתוכנית בהיקף של שני מיליארד שקל. המדובר בהחלטה תקדימית בה לראשונה ניתן לחברת החשמל מימון טרומי עבור ביצוע תוכנית פיתוח – ולא בדיעבד.

עם-זאת, הרשות התנתה את התוספת התעריפית במספר תנאים בהם נדרשה חברת החשמל לעמוד: דיווח רבעוני על עמידה בלוחות הזמנים ליישום תכנית החירום; ביצוע מהיר ככל הניתן של מהלכי התייעלות בחברה; הפקדת כספי התוספת התעריפית בחשבון ייעודי המבוקר חיצונית; וכן התחייבות לאי-העברת כספים לקרן הפנסיה של עובדי חברת החשמל מעבר להפרשה השוטפת.

ואולם, חברת החשמל לא עמדה בחודשים האחרונים במרבית התניות אלה, ובימים האחרונים אף הודיעה רשמית כי יחידות הייצור החדשות המוקמות ברמת-חובב, שנועדו לתת מענה לצרכי המשק בקיץ הקרוב – יוכנסו לסנכרון עם רשת החשמל הארצית רק בסוף נובמבר, והפעלתן המסחרית תחל רק בינואר 2010.

ברשות החשמל אישרו את דבר הפגישה, אך ציינו כי טרם נתקבלה כל החלטה וכי נושא מימון תוכנית החירום עדיין נבחן בידי הצוות המקצועי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully