וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הונאת מיידוף: עזרא מרקין הסכים לפרוש מניהול שלוש קרנות הגידור שבבעלותו

נמרוד הלפרן

19.5.2009 / 21:00

בכך נכנע מנהל הכספים המיליארדר לדרישת התובע הכללי של ניו יורק, דיווח "וול סטריט ג'ורנל"



מנהל הכספים המיליארדר, עזרא מרקין, אשר מילא בזמנו תפקיד מרכזי בעסקת רכישת נתח בבנק לאומי על ידי קרן סרברוס, הסכים לדרישת התובע הכללי של מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, לפרוש מתפקידו כמנהל קרנות הגידור שבבעלותו ולהעבירן לכינוס נכסים. כך לדברי מקורות המקורבים למצב, דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל".



מרקין, המואשם בכך שמעל באמונם של מאות משקיעים כאשר השקיע 2.4 מיליארד דולר מכספי מאות מלקוחותיו אצל ברנרד מיידוף ללא ידיעתם, יוותר בכך למעשה על השליטה בשלוש קרנות הגידור שלו - אסקוט, גבריאל ואריאל - שסך נכסיהם כעת הוא כמיליארד דולר. הודעה רשמית על ההסכם צפויה בשבוע הבא.



בחודש שעבר הגיש קואומו אישומים אזרחיים בגין הונאה נגד מרקין, הקשורים להונאת הפונזי של ברנרד מיידוף. לפי התביעה, מרקין, שתרם בעבר כספים רבים לארגונים יהודיים בארה"ב, גייס מיליארדי דולרים מארגוני צדקה, אוניברסיטאות, קרנות ומשקיעים פרטיים, שיקר לכל הגופים ביחס להשקעת מרבית הכספים אצל מיידוף. כמו כן, מרקין לא עידכן את הגופים שאת כספם השקיע לגבי ניגודי העניינים הקיימים, לאחר שקרנות הגידור שלו הרוויחו 470 מיליון דולר בעמלות מהשקעות אלו, נכתב בכתב האישום.



"מרקין הציג את עצמו בפני המשקיעים בתור גורו השקעות, בעוד שמציאות, היה מרקין רק אמן שיווק", נכתב באישומים שהגיש התובע הכללי של ניו יורק בחודש שעבר. עם זאת, מרקין - לשעבר יו"ר GMAC, זרוע הפיננסים לשעבר של ענקית הרכב ג'נרל מוטורס - אינו מואשם בכך שהיה מודע להונאת מיידוף.



בחודש דצמבר, לאחר חשיפת הונאת מיידוף, הודיע מרקין למשקיעים בקרנות הגידור שבניהולו כי הפסיד 1.8 מיליארד דולר שהושקעו אצל מיידוף. משקיעים בקרנות של מרקין, בהם ישיבה יוניברסיטי, בית הספר למשפטים של ניו יורק, אוניברסיטת ניו יורק וקרן הצדקה של איל הנדל"ן מורטימר צוקרמן, הפסידו עשרות מיליוני דולרים עקב הונאת מיידוף. מרקין אף היה חבר במועצות המנהלים של כמה ממוסדות הצדקה שעבורם השקיע כספים אצל מיידוף.



מרקין טוען כי אף הוא נפל קורבן להונאה, ומכחיש כי פעל בצורה לא נאותה או בניגוד לחוק. לדבריו, הוא הפסיד לא רק כספי לקוחות, אלא גם כספים משלו. קרן הגידור אסקוט שייסד מרקין, הפסידה בהונאה של מיידוף כמעט את כל נכסיה, בהיקף של 1.8 מיליארד דולר. שתי הקרנות האחרות, גבריאל ואריאל, רשמו אף הן הפסדים כבדים.



ברנרד מיידוף הודה בחודש מארס בהונאת פונזי הגדולה בהיסטוריה, אשר התפרסה על פני עשרות שנים וגרמה לאלפי לקוחותיו להפסיד מיליארדי דולרים, ומאז הוא נתון במעצר. מיידוף בן ה-70, לשעבר יו"ר נאסד"ק, הודה ב-11 סעיפי אישום, בהם הונאת ניירות ערך, הונאה באמצעים אלקטרוניים והלבנת כספים, וצפוי לעונש של עד 150 שנות מאסר. גזר דינו צפוי להתפרסם ב-29 ביוני.



מיידוף נעצר בדצמבר לאחר שהודה כי ביצע הונאת פונזי שהוערכה אך בסך 50 מיליארד דולר - מההונאות הגדולות בתולדות וול סטריט. הונאת מיידוף עוררה תגובות קשות בציבור, והיו שהכתירו את מיידוף בתור "האיש הרע" שמסמל את המשבר האמון החריף כלפי המגזר הפיננסי. הפרשה גם עוררה תגובות אנטישמיות רבות, בשל יהדותם של מיידוף ועורך דינו, סורקין.



בין אלפי הקורבנות של ההונאה שביצע מיידוף נמצאים המיליארדרים ארנון מילצ'ן ועזרא מרקין, קרן הצדקה של במאי הקולנוע סטיבן שפילברג, אוניברסיטת קולומביה, בעל קבוצת הבייסבול ניו יורק מטס פרד וילפון. שורה של בנקים נפלו אף הם קורבן להונאה, בהם בנק ג'ייקוב ספרא, בנקו סנטנדר הספרדי, BNP פאריבה הצרפתי, בנק אוף אמריקה ו-UBS השווייצי.



בין הנפגעים מישראל: אגודת ידידי התזמורת הפילהרמונית בארה"ב, עמותת על"ם, בני משפחת צ'ייס המתגוררים בישראל והפסידו את נכסי הקרן שניהלו ואת כספם האישי, הטכניון ואגודת הידידים האמריקאים שלו, עמותת הורוביץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully