וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר בכנס חינוך: יש להרחיב רפורמת אופק חדש לחינוך העל יסודי

TheMarker Online

19.5.2009 / 21:07

"מי שמודאג ממצב הכלכלה - חייב להיות מודאג מהעובדה שמערכת החינוך אינה עוברת רפורמה מעמיקה"



נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר חתם את יומו השני של כנס ון ליר לחינוך, שנערך במכון ון ליר בירושלים, בנאום בנושא החינוך וחשיבותו לחברה בישראל. בנאום אמר פישר כי יש להרחיב רפורמת אופק חדש גם לחינוך העל יסודי בישראל.



בהתייחס להישגים הטכנולוגיים של מדינת ישראל, אמר פישר כי יש לנו הישגים מרשימים ביישומים מדעים ובטכנולוגיה בכלכלה וכן במחקר ופיתוח. "אנו מייצרים יותר היי-טק מכל מדינה אחרת, אבל רק ביחס לתל"ג ולא באופן אבסולוטי, אנו לא ענקים עולמים, אלא רק בעיני עצמנו מה שנכון גם בתחומים נוספים", אמר נגיד בנק ישראל.



"ההישגים במערכת החינוך באופן כללי אינם תואמים את הישגים בהיי-טק ובמו"פ. אחת השאלות הקריטיות בנוגע לעתיד החברה הישראלית היא, האם היתרון היחסי של ישראל בהישגים טכנולוגים ומחקריים, על בסיס ההון האנושי המייחד את החברה הישראלית, הוא בר קיימא", ציין פישר.



נגיד בנק ישראל סקר בנאומו את הבעיות העיקריות של מערכת החינוך בישראל, ביניהן: הישגים לימודיים נמוכים בהשוואה בינלאומית – הרבה תלמידים חלשים ומעט מצוינים; פערים ניכרים בהישגים הלימודיים לפי מאפיינים חברתיים-כלכליים ומגזרים (חרדים, ערבים); וניצול לא יעיל של משאבים - פיצול מערכת החינוך (ממלכתי-עברי, ממלכתי-דתי, ממלכתי-ערבי וחרדי).



בנוסף לכך, פישר ציין את השינויים העיקריים שחלו בשנים האחרונות: ארגון מחדש של המוסדות להכשרת עובדי הוראה, אקדמיזציה שלהן והעלאת סף הקבלה אליהן; רפורמה ("אופק חדש") בשכר ובתנאי ההעסקה בחינוך היסודי (ובחטיבות הביניים) וכן עבודה עם קבוצות קטנות של תלמידים; הקטנת כיתות א' וב' בחינוך הרשמי בעת לימודי מיומנויות יסוד; והרחבה מדורגת של חוק חינוך חובה לכיתות י"א וי"ב.



פישר קרא להרחיב את רפורמת "אופק חדש" לחינוך העל-יסודי, ולהגדיל את ההשקעה הציבורית בחינוך קדם יסודי. עוד המליץ פישר: חיוב מוסדות חינוך ללמד תוכנית ליבה; תגבור ההעדפה המתקנת, תוך מעבר לתקצוב דיפרנציאלי ברמת התלמיד בחינוך העל-יסודי; מאמצים במניעת נשירה; והענקת תמריצים כספיים למורים מצטיינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully