וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט בארה"ב אישר רפורמה בפיקוח על כרטיסי אשראי ברוב של 95 מול 5

סוכנויות הידיעות

19.5.2009 / 22:16

הצעת החוק, שתעלה מחר להצבעה בבית הנבחרים, תגביל הריביות החריגות אך רבים צפויים לאבד הזכאות



הסנאט האמריקאי אישר היום ברוב גורף הצעת חוק לרפורמה בפיקוח על כרטיסי אשראי, אשר תאסור על חברות כרטיסי אשראי להעלות באופן שרירותי את הריביות ולגבות עמלות מופרזות. הסנאט אישר את הצעת החוק ברוב של 90 תומכים ו-5 מתנגדים. בית הנבחרים צפוי להצביע על הצעת החוק מחר. הצעת החוק עשויה להגיע לשולחנו של הנשיא ברק אובמה לצורך אישורה בחתימתו עד סוף השבוע.



במידה שהחוק יאושר בגירסתו הנוכחית, יעמדו לרשות חברות כרטיסי האשראי תשעה חודשים ליישם את השינויים, במסגרתם ידרשו חברות לפרסם את תנאי הסכמי האשראי באינטרנט ולהעניק ללקוחות הזדמנות מלהימנע מריביות חריגות, ולהעניק ללקוחות 45 ימים בטרם העלאת הריבית.



עם זאת, לרפורמה שנועדה להגן על הצרכנים עלולות להיות השלכות שליליות: הבנקים וחברות כרטיסי האשראי צפויים לחדש את דמי השימוש השנתיים ולסרב להעניק אשראי ללווים בעייתיים. כך למשל, הצעת החוק שאושרה על ידי הסנאט מחייבת כל אדם מתחת לגיל 21 שמבקש להוציא כרטיס אשראי, להוכיח תחילה כי ברשותו די כסף כדי לפרוע את חובותיו, או לחילופין הורה אשר יהיו מוכן לפרוע את החוב במקרה שהלקוח אל יצליח לעמוד בתשלומים.



הריביות החריגות הן מקור הכנסה של מיליארדי דולרים לתעשיית כרטיסי האשראי, אשר מתגמלת את הלקוחות בנקודות זכות והטבות קלות אחרות - שגם הן עלולות להיעלם. אם מקור הכנסה זה ייעלם, צפויות החברות להתמקד בלקוחות הבטוחים ביותר, שאין להם היסטוריה של אי פירעון חובות או פיגורים. במהלך המשבר נרשם גידול בתלונות נגד חברות כרטיסי האשראי, על קיצור זמני חסד והעלאת הריבית.



"זה יהיה עסק מסוג אחר", טען כנגד החקיקה אדוארד יינגלינג, מנכ"ל איגוד הבנקאים האמריקאי, שדרש מהקונגרס להקל בחקיקה בתחום. "אלה שמנהלים היטב את האשראי שלהם יסבסדו את אלה שיש להם בעיות אשראי". לדברי המתנגדים לחקיקה המחמירה, יאבדו רבים את זכאותם לאשראי, והיתר ישלמו יותר עבור השירות.



חברות האשראי כבר מסננות משורות לקוחותיהן את הבעייתיים ביותר כדי להתמודד עם המיתון. אמריקן אקספרס, סיטי, בנק אוף אמריקה ורבים אחרים כבר החלו להעלות את הריבית, ומחזרים בעיקר אחר לקוחות אמינים.



בעבר, העניקו הבנקים אשראי רק ללקוחות אמינים וגבו ריבית שנתית של 20% ועמלות שנתיות. אולם ליברליזציה של החוקים וזמינותם של נתונים אודות איכות האשראי של הצרכנים איפשרה הרחבת מעגל האשראי והורדת הריביות. בה בעת זינקו הריביות ללקוחות בעייתיים - ורווחיים יותר.



החקיקה לא תגביל את הריבית, כך שהבנקים יוכלו להעלות אותה, אולם תגביל את קצב ההעלאות ותדרוש גילוי מלא. משקיפים בענף טוענים כי תמחור הריביות יהיה אחיד ושיוויוני יותר. החקיקה עשויה לעודד את חברות הכרטיסים להסתמך יותר על דמי שימוש, אשר שליש מהלקוחות כיום פטורים מהם.



"חברות כרטיסי האשראי אינם מוסדות צדקה", אמר רוברט האמר, יועץ לתעשייה. "הן יתמרנו ככל שיתאפשר להן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully