וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר ביטל תקנה שמנעה מהקיבוצים אשראי מהקרן לתמיכה בעסקים בינוניים

עמירם כהן

20.5.2009 / 13:09

האוצר צפוי להגדיל את נפח האשראי בקרן מ-1.3 מיליארד שקל ל-2.6 מיליארד שקל



בעקבות ביטול תקנה שמנעה עד עתה מקיבוצים לפנות בבקשות לאשראי מ"קרן הלוואות לעסקים בינוניים", יוכלו מאות עסקים ומפעלים בקיבוצים לקבל אשראי מהקרן. הקרן מיועדת להעמיד אשראי לעסקים מסחריים ותעשייתיים לצרכי הון חוזר אך גם להשקעות והרחבת העסק.



התקנה שמנעה מהקיבוצים לפנות לקרן, קבעה כי על בעלי המפעל או העסק להעמיד ערבות אישית להלוואה. בקיבוצים שהם "אגודות שיתופיות" כל החברים הם בעלי זכויות בנכסי האגודה, אך אף אחד מהם אינו יכול להיות ערב אישית לאגודה. בחודש שעבר ביטל האוצר את ההתניה הזו ובכך נפתחה הקרן גם לקיבוצים שיוכלו להגיש בקשות בערבות הקיבוץ כתחליף לערבות אישית של הבעלים.



בנוסף, האוצר צפוי לאשר בימים הקרובים את הגדלת נפח האשראי בקרן לשנת 2009 מ-1.3 מיליארד שקל ל-2.6 מיליארד שקל וכן להגמיש את תנאי הסף לזכאות לאשראי ממחזור פעילות של 22-100 מיליון שקל, למחזור פעילות של 15-400 מיליון שקל. מחזור המכירות של מרבית 300 מפעלי איגוד התעשייה הקיבוצית נמצא בטווח הזה. תנאי הסף הוגמשו כחלק מההסכמות שהושגו בדיונים שקיימו מזכ"ל ההסתדרות, עופר עיני, ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, עם ראשי האוצר.



הקרן מעמידה לזכאים אשראי בהיקף של עד 8% מהמחזור בערבות מדינה בהיקף של 70% מההלוואה כשעל הזכאים להציג עד 25% ביטחונות אחרים.



רו"ח אלון פורז, מחברת מענקי מדינה, המסייעת לעסקים בקבלת סיוע מקרנות מדינה, אמר כי יש לבצע בדיקה מקדמית של מצב העסק כדי לבדוק האם הוא עומד בקריטריונים הנדרשים, לאחר מכן יש להכין תוכנית עסקית ולהגיש אותה לקרן.



הקרן מבצעת בדיקה משלה ומעבירה המלצה לבנק, שמבצע בדיקה משלו. מדובר בשלושה בנקים שזכו במכרז משרד האוצר למתן האשראי (בנק אוצר החייל, בנק מרכנתיל ובנק הפועלים). לאחר אישור הבנק עובר הנושא לוועדת אשראי המשותפת לבנק לקרן ולאוצר, שמחליטה על היקף האשראי והתנאים לקבלתו.



עוד אמר רו"ח פורז כי ביטול התקנה שחייבה ערבות אישית, הכפלת נפח האשראי בקרן והרחת טווח המחזור לזכאים יאפשר לקיבוצים רבים להגיש ולקבל "חמצן" להון חוזר והשקעות הכרחיות.



בשני הרבעונים האחרונים חלה ירידה של 30%-50% במחזורי הפעילות של רבים ממפעלי הקיבוצים שהם מוטי יצוא וכן נגרמו לקיבוצים הפסדים כבדים בחקלאות בשל הירידה החדה במחירי היצוא החקלאי והירידה בביקושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully