וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים הודיע על הקמת ועדת איתור על פי דרישות המפקח: 3 דח"צים ו-3 נציגי אריסון

שרון שפורר

20.5.2009 / 17:14

הדירקטור החיצוני השלישי יהיה עודד פרופ' שריג מהמרכז הבינתחומי בהרצליה



בנק הפועלים הודיע על הקמת ועדת איתור על פי דרישות המפקח: 3 דח"צים ו-3 נציגי אריסון. הדירקטור החיצוני השלישי יהיה עודד פרופ' שריד מהמרכז הבינתחומי בהרצליה. שריג שימש בעבר כדיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים, לימד באוניברסיטת קולומביה, אוניברסיטת תל אביב ובבית ספר וורטון באוניברסיטת פנסילווניה. שריג מתמחה בסוגיות של מימון חברות.



שריג יצטרף ל-5 נציגים נוספים: פנינה דבורין, אפרת פלד ומשה קורן - נציגיה של אריסון ולעוד שני דירקטורים חיצוניים.



המלחמה בין בנק ישראל לבין שרי אריסון ודירקטוריון בנק הפועלים פרצה בסוף חודש מארס יום לפני פרסום הדו"חות הכספיים ל-2008. שנת 2008 הסתיימה באחד ההפסדים השנתיים הגדולים בתולדות בנק ישראלי של כ-900 מיליון שקל. בואותו יום הודיע בנק הפועלים על התפטרותו של צבי זיו מנכ"ל הבנק - שהתפטרותו על רקע חילוקי דעות עם דנקנר - וכן על מינויו של ציון קינן לתפקיד מחליפו.



עדות לכך שההתפטרות היתה מפתיעה וכזו שקרתה ברגע האחרון, אפשר לקבל מכך שבדו"חות הכספיים של הבנק לא היה לכך אזכור כלשהו, והבנק נאלץ לצרף אליהם דף הבהרה. במקביל להתפטרות של זיו, הודיע בנק הפועלים עוד באותו היום על מינויו של ציון קינן, מנהל החטיבה העסקית בבנק, לתפקיד המנכ"ל, וזאת ללא כל ועדת איתור.



לאור התנהלות זו, קיים נגיד בנק ישראל עם בעלת השליטה בבנק מספר פגישות, במהלכן ציין כי בבנק המרכזי מייחסים ליו"ר, דני דנקנר, את האחריות לתקלות הרבות שהתרחשו בהפועלים בתקופה האחרונה. הנגיד והמפקח על הבנקים סקרו בפגישות את סדרת האירועים הבעייתיים שהתרחשו בבנק, והביעו את מורת רוחם מהאופן שבו הבנק מנוהל. בשל כך, ציינו הנגיד והמפקח, על יו"ר הבנק להתפטר מתפקידו או שיודח על ידם.



בהמשך לכך, חזקיהו שלח לדנקנר מכתב שבו דרש לעצור את מינוי קינן עד לסיום בדיקה שיערוך בנושא. לפני כשבועיים פירסם דו"ח חריף על התנהלות הדירקטוריון והעומד בראשו, ובו הצביע על כשלים בקבלת החלטות. חזקיהו דרש מהדירקטוריון לקיים דיון בנושא חילוקי הדעות שעמדו ברקע להתפטרות זיו, לבטל את המינוי של קינן לתפקיד המנכ"ל ולהקים ועדת איתור לתפקיד. חזקיהו דרש גם כי הוועדה תכלול לפחות שלושה דירקטורים חיצוניים - כלומר דירקטורים שאינם נציגים של בעלת השליטה בבנק, שרי אריסון. חזקיהו גם הציע לבנק להעלות חלופות אחרות לתפקיד המנכ"ל.



כמה ימים לאחר מכן הודיע דירקטוריון הבנק לחזקיהו כי הוא לא מוכן לבחון חלופות נוספות – עד שהמפקח על הבנקים לא יפגוש אותו. בתגובה, חזקיהו הציב אולטימטום לדירקטוריון לפיו עליו לדווח לו על החלופה בתוך כיממה. דירקטוריון פועלים השיב לחזקיהו בסוף השבוע האחרון על החלופה שהוא מציע.



הבנק הסכים למנות ועדת איתור לתפקיד המנכ"ל – אך לא הסכים לתנאים שהציב חזקיהו, והציע כי הוועדה תכלול חמישה דירקטורים – ורק שניים מהם דירקטורים חיצוניים. שלושת הדירקטורים האחרים - כלומר הרוב בוועדה – יהיו דירקטורים מטעם בעלת השליטה, והם אפרת פלד – מנכ"לית אריסון אחזקות, פנינה דבורין - מי שייצגה בעבר את עופר גלזר בעלה לשעבר של שרי אריסון במשפט שהתקיים נגדו על הטרדה מינית, ומשה קורן שגם הוא דירקטור מטעם בעלת השליטה.



לא רק זאת אלא שבנק הפועלים אף ביקש לקיים במקביל לוועדת האיתור גם מנגנון עוקף ועדת איתור, שבו יוכלו כל שלושה דירקטורים (ללא מגבלות על סוגם) להציע מועמד משלהם לדירקטוריון, ללא הגשתו לפני כן לוועדת האיתור.



הבנק ביקש להיפגש עם חזקיהו אם יהיו לו השגות לגבי חלופה זו, ואחרי שבועות שבהם המפקח על הבנקים סירב לבקשות החוזרות והנשנות של הדירקטוריון להיפגש עמו – הסכים. החלטתו, על פי ההערכות, היתה כדי להבהיר לדירקטוריון כי אין בכוונתו לוותר על הדרישה בעניין הדירקטורים החיצוניים בוועדה או בעניין דרך אחרת לאיתור מועמדים לתפקיד המנכ"ל.



בתחילת השבוע, בעלת השליטה בבנק ערכה פגישה עם מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, במהלכה התלוננה בפני המבקר על התנהלותו של בנק ישראל בפרשת דנקנר. מבקר המדינה מסר לאחר הפגישה כי הוא ישקול באם לבדוק את התלונה שהגישה אריסון נגד הנגיד והמפקח על הבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully